خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عمل زیبایی ارزان ولی به قیمت جان!

لیلا مقیمی در سایت اصفهان زیبا نوشت: «روزانه در پیج اینستاگرامی متخصصان زیبایی، تصاویری از اشخاصی منتشر می‌شود که برای انجام کارهای زیبایی ارزان به پزشکان غیرمتخصص یا افرادی مراجعه می‌کنند که به قول خودشان دوره‌دیده‌اند و بدون داشتن هیچ تخصص یا مدرک تحصیلی در خانه‌ها و سالن‌های زیبایی خود مشغول به کار هستند؛ افرادی که به دلیل عدم تبحر پزشک و همچنین استفاده از مواد نامرغوب و بی‌کیفیت دچار مشکلات جدی شده‌اند و این اقدامشان نه‌تنها عوارض مختلفی به‌همراه آورده، بلکه زیبایی آن‌ها را هم نشانه گرفته است.

هشدارها و اخطارها، اما تا به این لحظه راه به‌ جایی نبرده و نتوانسته است مانع میل زیاد افراد به انجام اقدامات یا عمل‌های زیبایی شود؛ افرادی که خیلی‌هایشان توان مالی آن‌چنانی ندارند و به همین خاطر، به آرایشگاه‌ها یا مراکز غیرمعتبر مراجعه می‌کنند و خودشان را خیلی راحت به تیغ آن‌ها می‌سپارند؛ همان‌ها که البته بعد از وقوع هر اتفاقی، زیر بار مسئولیت نمی‌روند و خودشان را کنار می‌کشند.

ارزان؛ اما غیرحرفه‌ای

مشاهدات میدانی «اصفهان‌زیبا»، حاکی از این است که برخی از پزشکان عمومی در مطب خود عمل‌های جراحی همچون «بلفاروپلاستی» و «ساکشن» و… انجام می‌دهند. نازنین از افرادی است که برای انجام عمل «بلفاروپلاستی» به یکی از همین پزشکان مراجعه کرده است. می‌گوید به دلیل کم‌بودن هزینه عمل، ناچار شده که این پزشک را انتخاب کند و در مطب زیر تیغ او برود: «متخصصان چشم‌پزشکی یا زیبایی برای انجام این عمل، چیزی حدود 12 میلیون دستمزد دریافت می‌کنند؛ ضمن اینکه اگرچه این عمل، سرپایی است و نیازی به بستری ندارد، اما آن‌ها در کلینیک جراحی را انجام می‌دهند؛ به همین خاطر حدود 7 تا 8 میلیون نیز باید آنجا هزینه کرد. درحالی‌که پزشک عمومی، به من گفت تنها با دریافت 5 میلیون تومان، عمل را انجام می‌دهم. نمونه‌کارهای مختلفی هم نشانم داد که خوب بودند.»

نازنین مدت‌ها بود که برای انجام این عمل، مردد بود؛ اما وقتی دید پزشک عمومی با 5 میلیون تومان این جراحی را انجام می‌دهد، تصمیم خود را گرفت: «دکتر در یکی از اتاق‌های خود، عمل را انجام داد؛ بدون اینکه ضوابط بهداشتی انجام شود. داروهایی را که حین عمل نیاز بود، خودم خریدم.

دختر جوانی که منشی او بود، حین عمل به‌عنوان دستیار کنارش ایستاده بود و به او کمک می‌کرد.» داستان اما به اینجا ختم نمی‌شود. نازنین که حالا حدود شش ماه از عملش می‌گذرد، می‌گوید اصلا از نتیجه آن راضی نیست و مدت‌هاست که چشمش دچار آسیب شده و ضمن اینکه جای بخیه‌ها نیز هنوز باقی‌مانده است: «وقتی به پزشک مراجعه می‌کنم، می‌گوید در طول زمان خوب می‌شود و اتفاق خاصی نیفتاده. خیلی از پزشکان متخصص هم حاضر به ویزیت نمی‌شوند. یک پزشک دیگر نیز گفته باید مجددا جراحی انجام دهم.»

دستمزد پایین پزشکان عمومی و سود بالای اقدامات جراحی و متقاضیان بالای آن، باعث شده است تا بسیاری از این پزشکان دست از طبابت بردارند. دراین‌باره یک پزشک عمومی به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «حقوق و مزایای پزشکان عمومی بسیار پایین است؛ به‌طوری‌که نمی‌توانند با آن مخارج زندگی‌شان را تأمین کنند؛ به همین خاطر هم خیلی‌هایشان، دست به کارهای زیبایی می‌زنند؛ اقدامی که سودآوری فوق‌العاده‌ای دارد و اصلا قابل قیاس با حوزه طبابت نیست.»

پزشک دیگری هم از بیمارانی می‌گوید که روزانه به او مراجعه می‌کنند و به دلیل انجام جراحی‌های زیبایی نزد غیرمتخصص‌ها آسیب ‌دیده‌اند: «برای مثال، خیلی از افراد در سالن‌های زیبایی اقدام به تزریق ژل لب می‌کنند؛ تزریقی که با مواد بی‌کیفیت و فاسد یا تقلبی انجام می‌شود و عارضه می‌دهد. یا بوتاکس تزریق می‌کنند و بعد که آسیب می‌بینند، به ما مراجعه می‌کنند؛ درحالی‌که در برخی از موارد شاید نتوان اقدام خاصی انجام داد و عارضه را از بین برد.»

جریمه‌های میلیاردی!

ورود غیرمتخصص‌ها به حوزه زیبایی که روزبه‌روز بیشتر نیز به چشم می‌خورد، باعث شده تا وزارت بهداشت برای این افراد جریمه‌هایی را در نظر بگیرد. معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش صد برابری جریمه مداخله‌ها در حوزه پزشکی و زیبایی خبر داده و گفته است: «سال گذشته بیش از پنج‌هزار مرکز غیرمجاز را پلمب کردیم. در تیرماه امسال هیئت دولت مصوب کرد که جرائم مداخله‌های افراد غیرمجاز و غیرپزشک در امور پزشکی به‌روز شود که برای بار اول ۵۸۰ میلیون تومان و در صورت تکرار، یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان تعیین شد.»

به گفته او، در سایت نظام پزشکی با جست‌وجوی نام پزشک می‌توان به پزشک بودن یا نبودن فرد ارائه‌دهنده خدمت و تخصص پزشکان مطابق با مدرک تحصیلی آن‌ها پی برد. در این صورت مردم می‌توانند پزشکان معتبر را از پزشک‌نماها متمایز کنند.

همچنین در مراجعه به هر مرکز درمانی به پروانه فعالیت آن مرکز که توسط وزارت بهداشت صادر شده و نصب آن در معرض دید بیماران الزامی است توجه شود؛ همچنین ضروری است برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از عوارض و آسیب‌های احتمالی، به‌هیچ‌عنوان به مرکزی که از وزارت بهداشت مجوز ندارد، مراجعه نکنند. حالا اما باید دید این جریمه‌ها می‌تواند قصور پزشکی در این حوزه را کاهش دهد؟ آیا غیرمتخصص‌ها از ترس جریمه‌های میلیاردی دست از مداخله خود در حوزه زیبایی می‌کشند؟»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا