خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جان‌پناه «کارگر» روی قله توچال مرمت شد

جان‌پناه کوچک «کارگر» در قله توچال که به سال ۱۳۴۳ به دست گروهی از کارگرانِ و کوهنوردان پایبند به مبانی مشارکت و کنش اجتماعی ساخته شده است، به منظور حفاظت از جان کوهنوردان مرمت شد.

به گزارش ایلنا، جان‌پناه کوچک «کارگر» حدود ده مترمربع مساحت و سقفی کوتاه دارد و با سنگ‌های اطراف قله بنا شده است.

اگرچه امروزه ساخت پناهگاه و جانپناه در کوهستان‌های کشور، به لحاظ مسائل محیط زیستی به‌هیچ‌روی به صلاح نیست، اما حفظ و مرمت جان‌پناه کارگر که یکی از قدیمی‌ترین سازه‌ها از این نوع و یادگار یک نسل خاص و از جان گذشته است، وظیفه‌ای در مقوله حفظ میراث‌های فرهنگی به شمار می‌رود. مرمت این جانپناه سه بار در سال‌های ۵۹.۹۳ و ۹۵ هم صورت گرفته و امسال مرمت آن به شکل اساسی‌تر انجام شده است.

از اسکندر صادقی‌نژاد کارگر میل‌لنگ‌تراش، ناصر صدری و احمد تاجیک – کارگران تراشکار، محمد ولایتی کارگر پارس آمریکا، رافائل داداش‌لو کارگر کارخانه ارج، محسن عبدلی و مهدی یزدی – کارگران فلزکار، ابوالقاسم گنجه‌ای کارگر لیلاند موتور، ناصر گارسچی کارگر قالب‌ساز، بهمن شهوندی و محمد خسروشاهی – اعضای کانون کوهنوردی تهران به عنوان بانینان ساخت اینجان پناه نام برده شده و گفته می‌شود که هزینه ساخت و نقل انتقال مصالح مورد نیاز برای احداث این جان‌پناه که در ارتفاع ۳۹۰۰ متری واقع شده است، از محل پس اندازهای شخصی سازندگان و بدون هیچ گونه کمکی از سوی نهادهای دولتی وقت تامین شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا