خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی 8 شهریور سال ۸۰ | کشف محل دفن یک جنازه‌ متعلق به ۳۰۰ سال پیش

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در شهریور سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 8 شهریور 1380 | 10 جمادی‌الثانی 1422 30 آگوست 2001

«بعد از صبحانه و خواندن گزارش‌ها، به منزل آقای [محمدعلی] انصاری، پدر شهید و سپس به دانشگاه ولی‌ عصر رفتیم. دکتر [محمدعلی] دهقان، رئیس دانشگاه گزارش داد و از کمبود بودجه گفت. دو هزار دانشجو دارند و با کمک مردمی و به خصوص بانک تعاون اسلامی، ساخته شده و بخشی از مجموعه فرهنگی و موزه رئیس‌جمهور را نیز مالک است.

به مزار سیدغریب در روستای لاهیجان رفتیم. بارگاهی و صحن وسیعی برای آن در دست احداث دارند؛ آشیخ محمد [هاشمیان، امام‌جمعه رفسنجان] توضیحات داد.

سیزده سال پیش، با نفوذ آب باران به سرداب، محل دفن جنازه‌ای تازه پیدا شد و بعد از بررسی، فهمیده‌اند به شخصی تعلق دارد که سیصد سال قبل، فوت‌ کرده است. بعضی‌ها تردید کردند و از آستان قدس رضوی استعلام شد و آنها جواب داده‌اند که چهار نفر به نام امام رضا (ع) در تاریخ ایران داریم که قبر یکی از آنها در روستای لاهیجان است و چند مورد از بیمارهای لاعلاج را شفا داده و اکنون با درآمد نذورات فراوان مردم، صحن و بارگاه ساخته می‌شود و ده هزار قصب زمین پسته هم برای مقبره احداث‌ کرده‌اند.

جمعی از زوار آنجا بودند که از شهرهای مختلف آمده‌اند و در حجره‌های اطراف صحن، ساکن شده بودند. حمامی قدیمی در جنب مقبره است که گفتند، شبیه به حمام گنجعلی‌خان‌کرمان است. عجله داشتیم وکلید آن نبود؛ نتوانستم ببینم.

به دانشگاه آزاد اسلامی [واحد رفسنجان] رفتم. جمعی از مردم رفسنجان هم جمع بودند. آقای مرعشی، رییس دانشگاه، گزارش داد. 1100 دانشجو دارد و تاکنون 800 میلیون تومان هزینه ساختمان شده است. من هم در اهمیت کار دانشگاه آزاد اسلامی سخنرانی‌کردم.[7] آقای هاشمیان خیرمقدم گفت.

از آنجا به سوی نوق [بهرمان] حرکت‌کردیم. ساعت دوازده‌ونیم وارد منزل همشیره طیبه شدیم. با جمعی از بستگان دیدار کردیم. سپس به امامزاده رفتیم و قبور شهدا را زیارت‌ کردیم و از آنجا سری به باغات تلمبه خودمان زدیم. سپس از خیابان تازه احداث بهرمان بازدید کردیم. بعضی از مردم به خراب‌شدن باغشان، به‌خاطر توسعه‌ کوچه‌ها، اعتراض دارند.

به منزل همشیره طاهره رفتیم. آنجا هم با جمعی از بستگان و مردم دیدارکردیم. سپس به منزل پدری رفتیم. جمع زیادی از مردم و بستگان آنجا بودند. پس از ناهار و استراحت هم با جمع دیگری دیدارکردیم. چند اتاق جدید، برای انجام تمایل حاجیه والده مرحومه [ماه‌بی‌بی صفریان] ساخته شده که محل زندگی روحانی باشد که برای تبلیغ به بهرمان می‌آید؛ به عنوان میهمان.

ساعت پنج بعد از ظهر به سوی جلگه کشکوییه از راه بدبخت‌کوه، حرکت‌کردیم. در مسیر از رکن‌آباد و محمدآباد برخوردار گذشتیم. جمعی از مردم استقبال‌کردند و خواسته‌هایی داشتند. غروب به شهابیه احمدآقا مرعشی رسیدیم. شام آنجا میهمان بودیم. جمع زیادی از بستگان و شخصیت‌های رفسنجانی هم بودند. این مزرعه و مزرعه‌سادات، دچار خشکسالی شده است.

امروز در سبزوار، جمعی از مردم در اعتراض به تقسیم [استان] خراسان که سبزوار را مرکز استان جدید نکرده‌اند، تظاهرات‌ کرده‌اند. خرابی به بار آورده‌اند؛ یک نفرکشته و 37 نفر مجروح و 108 نفر بازداشت شده‌اند.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا