خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی 30 شهریور سال 80 | پاسخ به چهار سوال درباره‌ی جنگ ایران و عراق

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در شهریور سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 30 شهریور 1380 | 3 رجب 1422 21 سپتامبر 2001

«اول وقت برای افتتاح نمایشگاه حماسه دفاع مقدس، به مصلای تهران رفتیم. عفت هم با من بود. سردار [علیرضا] افشار، [رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس]، گزارش داد و من سخنرانی مفصلی درباره عظمت دفاع مقدس‌ کردم.[2] به چهار سئوال مهم و کلی در این‌باره جواب دادم: 1 – چرا جنگ بروز کرد؟ 2 – چرا طولانی شد؟ 3 – چرا و چگونه ختم شد؟ 4 – دستاوردها و آثارش چه بود و مهم‌ترین پیام نمایشگاه را اطلاع‌رسانی در این زمینه‌ها و سئوالات فراوان در بین نسل نو دانستم.

سپس از بخش‌های مختلف، به مدت دو ساعت بازدید کردم؛ خیلی مفصل است. همه اُرگان‌ها و نهادهای نظامی، غرفه‌ای برای توضیح سهم خودشان دایر کرده‌اند و ابزار جنگ را به نمایش‌ گذاشته‌اند. وزارت‌ها و نهادهای غیرنظامی هم غرفه‌های مفصلی برای توضیح سهم خود دایر کرده‌اند. اعلام شد که 300 هزار مترمربع زیر نمایشگاه است. در چند غرفه مصاحبه کردم.[3]

از آنجا به کرج رفتیم. ظهر میهمان آقای [محمدرضا] نوری‌ شاهرودی، [سفیر سابق ایران در عربستان سعودی] بودیم. شب به خانه برگشتیم.

سخنرانی [بوش]، رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره، مورد توجه محافل خبری جهان است؛ حماسی و متکبرانه و تهدیدآمیز و مغرورانه است و صریحاً می‌گوید، جنگ علیه تروریسم را از القاعده در افغانستان شروع می‌کنیم و سپس به مراکز دیگر تروریستی یا حامیان تروریسم می‌پردازیم و متکبرانه می‌گوید، همه کشورهای جهان در این نبرد یا با ما هستند و یا دشمن‌اند و شریک تروریست‌ها و این صحبت‌ها مورد اعتراض بسیاری از شخصیت‌های دنیا قرار گرفته؛ منجمله سران روسیه و مسلمانان.

[تونی بلر]، نخست‌وزیر انگلستان گفته، در مذاکره تلفنی با آقای [سیدمحمد] خاتمی، به‌ دست آورده که ایران حاضر است، با آمریکا در مبارزه با تروریسم همکاری کند که قاعدتاً باید تکذیب شود؛ چون رهبری صریحاً با حمله آمریکا به افغانستان، مخالفت کرده‌اند. در جنوب فرانسه، انفجار عظیمی در مراکز صنعت پتروشیمی رخ داده که تاکنون 15 کشته و 200 مجروح آن اعلام شده است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا