خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جدایی عباس یاری از مجله فیلم امروز | یکی از قدیمی‌ترین حلقه‌های مطبوعاتی ایران از هم پاشید

علی نیلی، انصاف نیوز: عباس یاری در پستی اینستاگرامی، پایان همکاری‌اش با مجله فیلم امروز را اعلام کرد. به این ترتیب یکی از قدیمی‌ترین حلقه‌های مطبوعاتی ایرانی از هم پاشید.

عباس یاری، هوشنگ گلمکانی و مسعود مهرابی سه جوانی بودند که در دهه 1360، یکی از مهم‌ترین، موثرترین و دیرپاترین مجلات ایران، ماه‌نامه فیلم را پایه‌گذاری کردند. این همکاری همه‌جانبه و تاثیرگذار توانست مجله فیلم را از همه بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی دهه‌های 60، 70 و 80 عبور دهد و آن را به پایگاهی برای هنرمندان و به‌خصوص سینماگران تبدیل کند. ماه‌نامه فیلم حتی در طول دهه 1390 که سکه مطبوعات چاپی از رونق افتاد و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر بستر وب همه‌گیر شد، مشتریان پروپاقرص خود را داشت.

مجله فیلم حلقه وصل عشاق هنر هفتم بود و نسلی از سینماگران ایرانی را تربیت کرد؛ بسیاری از آنانی که در دهه 80 کارگردان یا بازیگر یا فیلم‌بردار، مستندساز یا منتقد سینما شدند، خواننده‌های دهه 60 و 70 ماه‌نامه سینمایی فیلم بودند.

حلقه مطبوعاتی یاری، گلمکانی، مهرابی به ضرب‌المثلی از همکاری طولانی در فضای رسانه‌ای ایران تبدیل شد و خیلی‌ها برای ابطال این نظریه که ایرانیان نمی‌توانند کار تیمی بلندبلند انجام دهند، مجله فیلم و سه ستون پایه‌گذارش را مثال می‌زدند.

درگذشت ناگهانی مسعود مهرابی در شهریور 99 اما نخستین شکاف‌ها را در این حلقه انداخت. فرزند مسعود مهرابی، که عنوان صاحب امتیاز جدید ماه‌نامه فیلم، حاضر به همکاری با دو رکن دیگر مجله به شکل سابق نشد و بنابراین گلمکانی و یاری پس از 40 سال از مجله فیلم خداحافظی کردند. شرح ماجرای جدایی گلمکانی و یاری از مجله فیلم در نوشته‌ای تقریبا مفصل، هشتم اسفند ماه سال 99 منتشر شد.

یکی دو ماه بعد، مجله فیلم امروز منتشر شد که در واقع فیلم اصلی بود و غیر از زوج یاری – گلمکانی، تعداد زیادی از نویسندگان و منتقدان و همکاران مجله فیلم را همراه داشت.

فیلم امروز به سنت مجله فیلم و با همان دست‌فرمان و رویه منتشر می‌شد و علاوه بر آن تلاش مشهود و تقریبا موفقی هم برای عرض اندام در رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا با متدهای جدید جوان‌پسندتر داشت.

حالا عباس یاری می‌گوید با یار دیرینش، هوشنگ گلمکانی دیگر زبان مشترک نمی‌یابد و راهی جز جدایی از مجله فیلم امرز برایش نمانده است. او در آخرین مطلب اینستاگرامی خود با عنوان «خداحافظ رفقا» شرحی از ماوقع داده است که در فرازی از آن آمده: «البته ما در ابتدای بنیان‌گذاری فیلم امروز، مثل گذشته طی اقرارنامه‌ای، متعهد شدیم که در امور معنوی و مالی آن شریک باشیم اما با گذر زمان، نگاه شریکم به تدریج تغییر کرد و من هم برای آن‌که سدی در برابر موفقیت‌های بیشتر این کانون خوش‌نام مطبوعاتی نباشم، قلبم را در خانه‌ام جا گذاشتم و بعد از چهل‌ودو سال از این کشتی پیاده شدم. در دوره اول، فقط مرگ زنده‌یاد مهرابی و نگاه سیاسی وارث او، باعث ترمزی در ادامه راه شد و در دوره تازه، بعد از فقط سه سال. آرزو می‌کنم این واحد مطبوعاتی با کنار رفتن شریک سوم، با مدیریت مستقل آقای گلمکانی، موفق‌تر از گذشته به راهش ادامه دهد.»

جدایی یاری از مجله فیلم امروز به معنای آن است که یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین حلقه‌های مطبوعاتی ایران از هم پاشید؛ اتفاقی که برگ دیگری به پرونده قطور ناکامی‌های رسانه‌ای این کشور اضافه کرد.

انتهای پیام  

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا