خرید تور تابستان

نقدی بر ایرنای نادری

فرشاد محسن‌زاده در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

علی نادری بلداجی عضو جبهه پایداری، مدیرعامل سابق ایرنا با انتشار ادعا نامه ای گزارش گونه به سبک و سیاق قاطبه مدیران دولت متبوع سیزدهم برای اثبات خویش پای بر نفی دیگران فشرد.

در مطلع این داعیه شبه تفهیم اتهام با انکار کارآمدی تمامی مدیران عامل اسبق این رسانه حاکمیتی در همه دولت های سی سال گذشته، خود را در ظن خویش ناجی ایرنا و سامان دهنده نابسامانی های به ارث رسیده، طی سه سال مدیریتش بر این رسانه رسمی کشور می داند.

او در خودستایی عملکرد به‌اصطلاح بسامان شده، مدیریت خویش را طی سه سال در قیاس با سی سال مدیریت سیزده مدیر عامل پیشین ایرنا کاراتر و موثرتر از آنان می خواند که البته قضاوت آنچه بر ایرنا در مدیریت مبتنی برخالص سازی او رفت متعاقب توضیح و نقدی که در پی خواهد آمد نزد مخاطب آسان‌تر می شود.

نفی دیگران برای اثبات خویش بدعتی است که نه صرفا از جانب مدیر جوانی چون او در اذهان ملت بزرگ ایران به ویژه اهالی رسانه از جمله ایرنایی های اصیل به تلخی در خاطره ها ماندگار شد بلکه با شعار “بانیان وضع موجود” در آغازین روزهای دولت سیزدهم توسط رییس جمهور فقید سر داده شد و از آن پس این شیوه مدیریتی “فرار به جلو” و “مقصر انگاری” پیشینیان برای ابراز موجودیت خویش بر مدار انکار وجودی مدیریت دیگران چرخید و این مشرب انکاری سرلوحه “ترجیع بند” دولت سیزدهم از رییس جمهور تا دهیار شد.

از این حیث نادری مدیرعامل سابق ایرنا گوی سبقت را از دیگر مدیران همسو جریان جبهه پایداری در دولت سیزدهم و حتی از مبدع شعار بانیان وضع موجود که منظورش منحصرا دولت اعتدال یازدهم و دوازدهم روحانی بود را ربود و به تمامی مدیران عامل اسبق ایرنا از همه دولت های پیشین در سی سال گذشته بعنوان بانیان وضع موجود در سازمان تاخت و آنان را متهم و عامل بر زمین ماندن تمامی اموری معرفی کرد که البته ایشان یک تنه! راه نپیموده همه مدیران عالی ایرنا را طی سه سال سرفرازانه پیمود!

بطور مثال او مدعی گره گشایی گره “سی ساله وضعیت استخدامی رابطین خبر و ساماندهی نیروهای رابط خبر پس از یک سال شد” حال آنکه به استناد همین گزارش ادعایی او از مجموع ۵۰۰ رابط خبر موجود فقط ۲۰۰ تن موفق به عقد قرارداد شرکتی با شرکت طرف قرارداد سفارشی ایشان موسوم به شرکت “دانش پیام بامداد” شدند که آن هم هر سه ماه یک بار یعنی درطول یک سال چهار بار با آنان قرار داد موقت تمدید می شود، آیا این نوع قرارداد که به جای ابتدای هر سال پایان هر فصل یک جانبه و خبرنگار بی اجازه پرسش از محتوا و چند و چون قرارداد ملزم به امضای آن از سوی کارفرما است نامش گره گشایی از کار خبرنگاران قرارداد موقت است!؟

 آیا از ۵۰۰ رابط خبر که ۳۰۰ نفر هنوز بدون قرارداد با شرکت “دانش پیام بامداد” بصورت فروشنده محصولات خبری بی آتیه و بدون سوابق بیمه ای با ایرنا همکاری دارند و بقول “همین همکاران نوع کار آنها منطبق با برده داری نوین است”، عنوانش گره گشایی است یا برده داری!؟

اقای نادری! شما که از گره گشایی در گره سی ساله رابطین خبر ایرنا به افتخار سخن می گویید، بفرمایید چه تعداد از ۲۰۰ نیروی شرکتی که موفق به قرارداد با سوابق بیمه ای شدند از سفارش شدگان دوستان و همفکران شما در جبهه پایداری هستند؟ مبلغ قرارداد سفارش شدگان دوستان شما با آنکه سابقه شان کمتر از سه سال یعنی عمر مدیریت شما در ایرنا در مقایسه با رابطین قدیمی بعضا با سابقه یکی دو دهه در این سازمان هستند، یکی است؟ یا اینکه دستمزد و حقوق سفارش شدگان به رغم سابقه کم حتی چند برابر حقوق خبرنگاران رسمی باسابقه است؟

آقای نادری! شما به خبرنگاران، دبیران، سردبیران و مدیران تازه وارد سفارش شده و همسو با دولت سیزدهم بین ۲۰ تا ۴۵ میلیون تومان در ماه حقوق پرداخت کردید درحالی که حقوق خبرنگاران باسابقه و دارای مدارک تحصيلي بالا به ۲۰ میلیون تومان هم نمی رسد! بله گره گشایی شده اما برای چه کسانی؟!

آقای نادری! ماهانه بیش از۲۰ میلیارد تومان حقوق در ایرنا پرداخت می شود و به استناد گزارش جنابعالی تعداد کارکنان رسمی یا قدیمی ایرنا پس از بازنشستگی اما “بخوان خالص سازی” حدود ۴۰۰ تن باقی ماندند که براساس احکام کارگزینی کارکنان رسمی، حداکثر هزینه پرداختی سازمان از محل بودجه جاری بابت حقوق این تعداد بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان در ماه است بقیه ۱۲ میلیارد تومان از مبلغ حداقل ۲۰ میلیارد تومان ماهانه که بابت حقوق کارکنان پرداخت می شود به چه تعداد ویژه خواران از مجموع ۵۰۰ رابط خبر بخصوص ۲۰۰ تن از قراردادی های شرکت “دانش پیام بامداد” پرداخت می شد و هنوز هم این ویژه خواری ادامه دارد؟          

 اقای نادری! اگر بر صحت گفتار خود تاکید و بر نقد ما تردید دارید به آسانی می توان با درخواست بازرسی مالی یا انتشار فیش های حقوقی سه سال گذشته دوستان شما در ایرنا، صحت و سقم ادعای جنابعالی را بر همگان آشکار نمود.

پس نه تنها نمی توان به داده های فریز شده جنابعالی در باره گره گشایی از مشکلات رابطین خبر ایرنا اعتنا کرد حتی آمارهای ارایه شده شما راجع به تعداد بازنشسته شدگان در جریان اجرای کلی سیاست خالص سازی دولت سیزدهم در این رسانه مهم رسمی کشور با مدیریت سلبی جنابعالی به گونه ای ناهمگون و ضد و نقیض است که با اندک تفحص و مداقه دم خروسی که طی سه سال حضور مدیران جبهه پایداری بر ایرنا با نام مستعار بازنشستگی، پنهان ولی درعمل مبادرت به پاکسازی عده کثیری از خبرنگاران، دبیران، سردبیران و مدیران با سابقه ایرنا انجامید، آشکار شد.

به واسطه مدیریت حذفی شما که مبتنی بر تئوری هر آنکه مثل ما نمی اندیشد لاجرم باید از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برود و هر که در طریقت مسلک و مشرب سیاسی جبهه پایداری نگنجد باید ایرنا را ترک گوید، سبب شد تا حدود ۳۵۰ تن از خبرنگاران، دبیران، سردبیران، مدیران و کارکنان مجرب و کارآمد سازمان به لطایف الحیلی با شیوه های تحدید، تهدید و تطمیع تحت عناوین، تحویل کارگزینی، بایکوت کاری، انتقال تبعیدگونه به دفاتر دور و نزدیک، تحقیر اداری، اعطای پست سازمانی کوتاه مدت و “آفرهای” به ثمن بخس آنان را بازنشست کردید حال این که در گزارش خود با پنهان کاری تعداد ۱۵۰ تن از خالص سازی شده ها را از قلم انداختید و شمار ۳۵۰ بازنشسته اجباری را به ۲۰۰ تن تقلیل دادید که البته در صورت تردید می توان به فهرست بازنشستگان سه سال اخیر در اداره کارگزینی سازمان مراجعه کرد.

در جایی دیگر مدعی چابک سازی ایرنا شدید و گفتید از فربه شدگی این سازمان خبری جلوگیری کردید و شمار کارکنان شاغل در این سازمان را هنگام تحویل به مدیریت جدید و ترک از آن ۷۸۰ تن اعلام کرده اید و آن را جزو موفقیت های مدیریتی خود بر این سازمان قلمداد کردید!

اگر کمی به آمار سازی خود دقت می کردید در می یافتید آمار و ارقام ارایه شده شما یا مشاوران جنابعالی نه چندان که دقیق نیست بلکه با هم اختلاف فاحش دارد درهمین گزارش ادعایی، شمار اولیه کارکنان ایرنا را ۱۱۰۰ نفر اعلام کردید که بقول شما ۲۰۰ نفر از انان بازنشست شدند و ۵۰۰ تن نیز کار محصولی بودند که بواسطه گره گشایی! جنابعالی ۲۰۰ تن از کار محصولی ها شرکتی شدند و ۳۰۰ تن هنوز در حالت سابق مانده اند.

حال اگر از مجموع ۱۱۰۰ تن از کارکنان ایرنا مطابق این ادعانامه ۲۰۰ تن بازنشست شده باشند ۹۰۰ تن از کارکنان هنوز فعال هستند در حالی که شما شمار کارکنان فعال را ۷۸۰ تن اعلام کردید یعنی حدود ۱۲۰ تن کمتر از ۹۰۰ نفری که باید باشند اما واقعیت این اختلاف آماری آشکار به تعداد بازنشست شدگان طرح خالص سازی  باز می گردد که شما تعداد انان را عامدانه یا غافلانه ۲۰۰ بازنشسته اعلام کردید حال آنکه در واقع حداقل ۳۵۰ نفر در طول مدیریت سه ساله جنابعالی بصورت خالص سازی بازنشست شدند که اگر این آمار را به تعداد ۷۸۰ نفر اشاره شده در گزارش شما افزوده شود همان عدد واقعی  تا ۹۰۰ نفر کارکنان کنونی ایرنا خواهد شد.

اقای نادری در بخش دیگری از این ادعانامه در مراسم تودیع و معارفه، حقیقت ناکارآمدی مدیریت خویش را با پوستین وارونه بر قامت ایرنا دوخت و با خود انگاری موفقیت مدیریتی از تقویت حوزه اخبار بین الملل این سازمان خبری با ۹ زبان خارجی و راه اندازی زبان های جدید آذری، روسی و ایرنای افغانستان سخن گفت و بر طبل شادانه کوبید حال آنکه تمامی این زبان ها در طول سالیان متمادی سه دهه گذشته در دوره های مدیریت های عالی پیشینیان او در ایرنا بنابه سلیقه هر مدیری پدید آمدند اما بواسطه کاربردی و موثر نبودن در میان مخاطبان ایرانی و خارجی عمری همانند برف در آفتاب تموز دنیای رسانه داشتند.

در بین آنها سه زبان اصلی و فراگیر انگلیسی، عربی و فرانسه که عمری دیرپا از بدو فعالیت این رسانه رسمی کشور در ایرنا دارند همچنان بعنوان زبان های متروپل دنیای رسانه ای جهان در ایرنا هم نقش اساسی دارند و بقیه زبان های برساخته ذهن آقای نادری در ایرنا بین الملل منسوخ و نیم بسمل شدند و او با آزمودن تجربه شکست خورده برخی از روسای پیشین ایرنا در احیای زبان های کم و بی مخاطب، بیهوده در بادیه رفتند.

گزارش آقای نادری در مورد تقویت ایرنا بین الملل طی دوره سه ساله مدیریتش بر این رسانه رسمی کشور در حالی است که ایرنا در سال های نه چندان دور با ۲۶ نمایندگی خارجی در قاره های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا حضور فعالانه رسانه ای داشت که فعالیت برخی طی سال های اخیر موقتا متوقف و اصطلاحا “کژدار و مریز” بود ولی در دوره سه ساله دولت سیزدهم به جز دو دفتر نیویورک و مسکو که به‌ صورت نیم بند و بتازگی دفتر بغداد به شکل نیم بسمل فعال اند، تمامی نمایندگی های خارجی ایرنا بخصوص در دولت سیزدهم از چرخه فعالیت رسانه ای این خبرگزاری خارج شدند.   

آقای نادری مدیران عالی پیشین ایرنا و خبرنگاران، دبیران، سردبیران و کارکنان این رسانه رسمی علاوه بر اینکه دلالت و سوء تدبیر مدیریت عالی سازمان در تعطیلی نمایندگی ها در دوره شما را از علت العلل توقف فعالیت دفاتر خارجی ایرنا می دانند از این نیز آگاهند که براساس قانون مدیریت خدمات کشوری بودجه ارزی سالانه سازمان که معادلش بصورت ریالی اختصاص می یابد بجای هزینه در دفاتر خارجی بعنوان حقوق ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیروی تازه وارد سمپات جبهه پایداری و نور چشمی های معاونان و مدیران شما و بعضا ویژه خواران هزینه شده است.

به همین سبب است بخش عمده ای از بودجه ۳۴۵ میلیارد تومانی با افزایش حداقل 10 درصدی سالیانه ایرنا که برای نمایندگی های خارجی این رسانه رسمی کشور تصویب و اختصاص داده می شود، در قالب حقوق نیروهای سفارش شده و پرداختی شماری از ویژه خواران مصرف شده است.

از دیگر افتخارات مدیریتی خود انتسابی مدیرعامل سابق ایرنا در این گزارش راجع به ارتقای حوزه عکس و تصویری این رسانه بوده که مدعی است شمارعکاسان را از ۱۵ نفر به ۸۰ تن افزایش داده است که البته این خود موید گستردگی اجرای طرح خالص سازی در این سازمان است که فقط در یک حوزه با پاکسازی به همراه بازنشستگی اجباری در طرح خالص سازی نیروهای مجرب و حرفه ای تصویر برداری و عکاسان خبری ۶۵ نفر از نیروهای همسو با جبهه پایداری جایگزین آنان در این دوره سه ساله شدند.

آقای نادری از دیگر موفقیت های خود انگارانه! مدیریت سه ساله خود که ظاهرا در ماه های پایانی حضورتان در ایرنا بصورت فوریتی اما خویش منفعتی توسط شما اتفاق افتاد و آن را “تبدیل ایرنا به بنگاه سود ده” خوانده اید مربوط به واگذاری ۸۳ هزار متر مربع (هشت هکتار و سه هزار متر) از زمین های ایرنا در تهران پارس به بهای ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان به شرکت الومتک فولام و مابه ازای آن دریافت ۴۲ میلیون برگ سهم فولام معادل ۱،۶۷۶ از سهام این نماد فلزی (آلومینیوم) با سرمایه گذاری در “صندوق یاقوت آگاه” است.

فارغ از اینکه هیچ سرمایه گذار دانایی در اقتصاد پر ریسک ایران آیا به میزان بسیار کلان در بورس، سرمایه گذاری می کند یا نه؟ و بطور قطع پاسخ این است که حتی یک شهروند عادی نیز حاضر به واگذاری چنین زمینی که چندین هزار میلیارد تومان می ارزد، نیست طبیعتا شما و مشاوران تان نیز از ارزش واقعی چندین هزار میلیارد تومانی آن با خبر بودید اما اینکه چه مشوق های پیدا و پنهان شما را مجاب به چنین ریسک زیان پذیر، کاری که هیچیک از مدیران عامل سلف شما در ایرنا با همه مشوق های آن مرتکب نشده اند، اما شما چنین ریسکی را مرتکب شده اید در آینده آشکارتر خواهد شد.

آقای نادری هر کسی که اندک هوش و دانش اقتصادی در اقتصاد ورشکسته ایران داشته باشد می داند که بیشترین نمود ورشکستگی آنهم روزانه در بورس است و نمی گوید با سرمایه گذاری در بورس، شرکت ها یا نهادهای اقتصادی را به بنگاه های سود ده اقتصادی تبدیل می کنیم ولی شما که یک مدیر مجموعه فرهنگی بودید مدعی اید ایرنا که ساز و کار یک سازمان دولتی را دارد با چنین ابتکاری از این پس خودکفا خواهد شد!

آقای نادری در اقتصاد سود و زیان مانند مرگ و زندگی دوشادوش و سایه به سایه هم هستند که از قضا در ایران امروز ما سهم زیان و مرگ بیشتر از سود و زندگی است حال اگر در این اقتصاد ویران گونه ایران شرکتی که ایرنا در آن سرمایه گذاری کرده متضرر و یا ورشکست شود، آنگاه چه پاسخی می توانید در جهت اقناع ایرنایی ها بدهید، قطعا می گویید هیچ. اصلا مهم نیست. اصل مشوق هایی بود که الحمدالله حاصل و وصول شد.

پس با یک گزارش غیرکارشناسی بر گرفته از  ذهنیات نمی توان قاطعانه از سود دهی چنین سرمایه گذاری در بورس ایران سخن گفت، ضمن این که واگذاری و معاوضه زمین با خرید سهام از مبنا زیانی بود که نصیب ایرنا شد و به فرض محال اگر سرمایه گذاری ایرنا در بورس با سود هم همراه باشد هیچگاه قادر به جبران مافات و فروش به ثمن بخس ۱۰۰ یا ۱۳۰ میلیارد تومانی اصل معامله که حتی بهای واقعی یک یا دو واحد آپارتمان در تهران نیست، نخواهد بود.

آقای نادری همچنین در گزارش خود ایرنا را گرفتار چندین چالش جدی در آغاز مسوولیت شان توصیف کرد که باز مطابق همان اصل خودشیفتگی مدیریتی کاذب توانستند بر چالش های از دست دادگی مرجعیت خبری ایرنا، حذف از زیست بوم رسانه‌ای کشور، وضعیت مبهم رابطین خبر، آشفتگی حوزه نیروی انسانی،  مشکلات حقوقی املاک، وابستگی شدید به بودجه دولتی و ناکافی بودن بودجه در تامین نیازهای اولیه با درآمد زایی فایق آیند!

در مورد برخی ادعای مطروحه او در سطور پیشتر روشنگری شد که بین حقیقت و مدینه فاضله ارایه شده ایشان به‌خصوص درباره رابطین خبر و املاک به ثمن بخس واگذار شده چقدر فاصله است اما در مورد احیای مرجعیت رسانه ای و حیات دوباره ایرنا در زیست بوم رسانه ای کشور کافی است به میزان آمار مراجعه کنندگان محصولات خبری این رسانه رسمی نظام دقت شود خواهی دریافت که پربیننده ترین فرآورده خبری ایرنا که اصطلاحا کلیک خورش بالا باشد به ندرت از شمار یکهزار نفر فزونی می یابد حال آنکه یک سایت یا رسانه های کمتر از۵۰ نیروی کار آمار بازدید کنندگان سایت و محصولات شان چندین برابر بیشتر از ایرنای حدود یکهزار نفری است.

خروج ایرنا ازمرجعیت و زیست بوم رسانه ای کشور دلایل گوناگونی دارد اما علت تامه آن مدیریت نادرست و سوء تدابیر مدیریتی مدیران عالی نظر حضرتعالی است که با ایده های واپسگرایانه و سلبی مانع ارتباط و اعتماد مخاطبان با این رسانه قدیمی و رسمی کشور می شوید.

ایرنا رسانه ای بود که در دهه های نه چندان دور ۶۰ تا اواخر ۸۰ همان دهه هایی که به ظن و زعم جنابعالی گره گشایی در آن صورت نگرفت اما با انتقال تجارب جنابعالی بخاطر فعالیت در سایت “رجا نیوز” که متاثر از مشرب فکری نویسندگان کتاب “احمدی نژاد معجزه هزاره سوم” بود ، گره گشایی انجام دادید!! هم مرجعیت رسانه ای داشت و هم در زیست بوم رسانه ای کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار بود اما از آغاز دولت ” مهرورز” احمدی نژاد که آبشخور فکری آن دولت ، فعالان باصطلاح رسانه ای چون جنابعالی در سایت رجانیوز و پنج مدیرعامل ایرنا در دولت های نهم و دهم سیر نزولی خبرگزاری جمهوری اسلامی آغازشد که متاسفانه تا به امروز تداوم یافت و از قضا نقطه حضیض اش طی سه سال گذشته در دوره مدیریت واپس گرای جنابعالی اتفاق افتاد.


علی نادری، مدیرعامل ایرنا در دولت سیزدهم، چندی قبل درباره‌ی عملکردش در این خبرگزاری در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشته بود:

‏1/ به پایان آمد این دفتر مسئولیت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را پس از یک دوره مدیریت سه ساله به برادر گرامی جناب جابری انصاری تحویل دادم. سعی می کنم در گزارشی مختصر برخی اقدامات صورت گرفته در این سه سال را بیان کنم.

2/ایرنا با چند چالش جدی روبرو بود، از دست رفتن مرجعیت خبری و به نوعی حذف شدن از زیست بوم رسانه کشور، وضعیت نامشخص رابطین خبر و آشفتگی در حوزه نیروی انسانی، مشکلات متعدد حقوقی در املاک و وابستگی شدید به بودجه دولتی و عدم تکافوی این بودجه برای رفع نیازهای اولیه بدون درآمد جانبی.

3/سرمایه ایرنا، سابقه 90 ساله، نیروی انسانی کاربلد و اعتبار آن است که به دلیل عدم بروزرسانی در دوره اینرنت و سپس فضای مجازی، عملا از چرخه مرجعیت خارج شده بود. یکی از مهمترین تلاش‌ها بازگشت به فضای مجازی و اداره فعال درگاه‌های ایرنا بود که اکنون به بیش از صد حساب را شامل می شود.

‏4/ ایرنا در 54 شهر کشور صاحب دفتر و خبرنگار است که امروز به 60 شهر رسیده و عملا نیمی از نیروی انسانی و ظرفیت ایرنا را شکل می‌دهد. این بخش به دلیل مدیریت متمرکز عملا از کارآیی لازم برخوردار نبود، در این دوره تلاش کردیم با ایجاد مشوق‌هایی، فعالیت در مدیریت دفاتر استانی را جذاب کنیم.

‏5/نتیجه تمرکز زدایی در حوزه استان ها با ایجاد پنج منطقه خبری ارتقا چشمگیر عملکرد و احیا این ظرفیت مهم بود که پوشش کامل سفرهای استانی دولت،میزبانی 900 کاندیدای مجلس در دفاتر ایرنا و پوشش کامل فعالیت همه نامزدهای در انتخابات ریاست جمهوری، از ثمرات احیاء این ظرفیت مهم خبرگزاری بود.

‏6/ در حوزه اخبار خارجی ایرنا یکی از مهمترین مجموعه مترجمان و خبرنگاران خارجی را در اختیار دارد. تلاش کردیم تا اخبار خارجی که به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود، به لحظه، دقیق و همراه با تحلیل درست روی خروجی ایرنا برود.

‏7/حوزه برون مرزی ایرنا نیز باید تقویت شده و گسترش یافته و کارکرد جدی تری در شبکه های اجتماعی پیدا کند، تاحدودی قابل قبولی این اتفاق افتاد و علاوه بر 9 زبان خارجی، امروز ایرنای آذری و ایرنای افغانستان هم ایجاد شده و ایرنای انگلیسی، عربی و روسی مرجع قابل توجهی برای اخبار ایران است.

‏8/ ایرنا با نزدیک به 15 عکاس همکاری داشت اما امروز یک آژانس مستقل و قدرتمند عکس با 80 عکاس خبری همکار با تجهیزات به روز شده را در اختیار دارد که در کل کشور در کمترین زمان ممکن، توان پوشش تصویری رویدادهای مهم را فراهم کرده است.

‏9/ایرنا نزدیک به 1100 نیروی رسمی و خرید محصول داشت که 500 نیروهای خرید محصول بدون حق بیمه و با حداقل دستمزد ممکن در این خبرگزاری مشغول کار بودند، در این دوره از 640 نیروی رسمی نزدیک به 200 نفر بازشسته شدند و از 500 نیروی خرید محصول، 200 نفر بصورت شرکتی در استخدام ایرنا درآمدند.

‏10/ حالا نیروهای شرکتی با حقوقی متناسب با نیروهای رسمی و پرداخت حق بیمه مشغولند وگره سی سال ساماندهی نیروهای رابط خبر پس از یکسال بررسی و جلسات متعدد باز شده است. امروز ایرنا 780 نیروی رسمی و شرکتی دارد و در این دوره نه تنها سازمان فربه نشد بلکه تا حد قابل توجهی سبک و چابک شد.

‏11/تلاش کردیم تا حقوق و مزایا ناچیز خبرنگاران ایرنا را تا حد ممکن افزایش بدهیم و به رفاهیات رسیدگی کنیم، کارهایی شد که به نظر تا حدودی شرایط را بهتر کرد. از طرفی حداقل و حداکثر حقوق و مزایا در ایرنا بسیار نزدیک شده و از فاصله پنج برابری امروز به فاصله دو ونیم برابری رسیده است.

‏12/ بودجه و اعتبارات ایرنا در این سه سال دو برابر شده است و این درکنار دریافت 110 درصد بودجه مصوب در هر سه سال مسئولیت در ایرنا بود، امروز مطالبات ارزی کهنه و قدیمی ایرنا پرداخت شده، مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

‏13/ ایرنا اموال و املاکی داشت از سال ها پیش بدون استفاده. این اموال با کمک شهید مالک رحمتی مولد شد و حالا ایرنا صاحب یک سرمایه قابل توجه در بازار سرمایه است که عوائد آن تنه به تنه بودجه سالانه ایرنا میزند. نه تنها زیان انباشته ایرنا جبران شده که حالا بنگاهی سودده است.

‏14/ ایرنا ارتباط خوبی با خبرگزاری های کشورهای دیگر برقرار کرد. ریاست بر اتحادیه خبرگزاری‌های آسیایی و برگزاری نشست تهران با حضور 50 مدیر خبرگزاری‌های آسیایی و برگزاری نشست های فصلی در سایر کشورها و همینطور ارتباط جدید با خبرگزاری های سازمان کنفرانس اسلامی از ثمرات آن است.

‏15/راه اندازی دفاتر خارجی یکی از برنامه های جدی بود که منابع آن تامین نشد و شاید در این دوره و با منابع درآمدی جدیدی که برای ایرنا شکل گرفته، امکان تشکیل آن فراهم شود. با اینحال از املاک خارجی ایرنا غافل نشدیم و این املاک در یک مدل جالب اقتصادی بازسازی شد.

16/ تلاش کردیم گره های اجرایی چهل ساله ایرنا حل شود و فکر می کنم این هدف محقق شد.
در خبر به دنبال رسیدن به یک رسانه قوی و جریانساز بودیم که قضاوتش باید با مخاطب بیرونی باشد . در همه این مراحل کامران قبادی معاون کاربلد خبر و حمید بیانی معاون پرتلاش اجرایی، مجریان اصلی تحول بودند.

‏17/ پنچ سال پیش در همین ایام بود که شهید رئیسی در حاشیه اجلاس خبرگان از من برای همکاری در قوه قضائیه دعوت کرد. از آن روز، دو سال در قوه و سه سال در خبرگزاری، در خدمت ایشان بودم و همراهی با این شهید بزرگوار، انقلابی، پاک، مردمی و کارآمد را بزرگترین توفیق زندگی خود می‌دانم.

‏18/ از اعتماد و حمایت دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ انقلابی دولت سیزدهم ممنونم.
و بزرگترین تقدیر را از خبرنگاران و کارکنان کاربلدو محجوب ایرنا دارم که یار و یاورم بودند. امیدوارم قصور و کوتاهی من را ببخشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا