خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۹ مهر سال ۸۰ | ایران فهرست تروریست‌های ساکن در ایران را «تکذیب» کرد

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 19 مهر 1380 | 23 رجب 1422 11 اکتبر 2001

«دیشب و امروز، شدیدترین حملات نظامی آمریکا در افغانستان انجام شده و طالبان گفته در [شهر] جلال‌آباد، مسجدی تخریب شده و 15 نفر کشته شده‌اند و روستایی در جوار مرز پاکستان هم بمباران شده و 100 نفر کشته شده‌اند. در خود کابل هم بمباران زیاد بوده. از اول فقط شب‌ها و سحرها می‌زدند و اکنون که خیال‌شان از دفاع ضدهوایی طالبان راحت شده، روزها هم می‌زنند. آمریکا اعلام کرده که برتری مطلق هوایی در افغانستان دارد و باید به مراحل بعدی بپردازند.

دیروز اخبار پخش شد که در پاکستان، دو پایگاه هوایی و بندری در جنوب به آنها داده شده و امروز تأیید نشد و صحبت از ورود نیروهای زمینی آمریکا و انگلیس است. جبهه شمال هم اعلام کرده، شهر چلچراغ، مرکز استان غور را از طالبان گرفته است.

آمریکا، اسامی 22 نفر را به عنوان تروریست‌های خطرناک اعلام کرده؛ یکی از مدیران سیا گفته است که هفت نفر از آنها در ایران‌اند و یک نفر در عراق و بقیه در افغانستان. ایران تکذیب‌ کرده است. سه نفر از آنها از مجاهدان لبنان‌اند و اکثر آنها از اهالی عربستان سعودی. دولت عربستان به ایران اطلاع داده که جمع زیادی از اهالی سعودی به ایران آمده‌اند که از این راه، برای کمک به طالبان، به افغانستان بروند. اطلاعاتی هست که هزاران نفر از طرفداران [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، از کشورهای مختلف و منجمله اروپا، خود را برای جنگیدن به افغانستان رسانده‌اند.

آمریکا، قبلاً اسم 27 گروه را به عنوان تروریست اعلام کرده بود و سازمان ملل هم اعلام کرده که کشورها باید حساب‌های آنها را مسدود کنند و با آنها برخورد نمایند. در آلمان، دولت یک تلویزیون خصوصی را که گفته است، بوش مثل استالین است، تعطیل‌ کرده و آمریکا از تلویزیون الجزیره که اخبار گروه بن‌لادن را پخش‌کرده، نزد امیر قطر شکایت برده که نمونه‌هایی از عدم صداقت در ادعای آزادی بیان و نشر اخبار است.

یکی از هواپیمای‌های‌ کارگزار آمریکایی، در مدیترانه ناپدید شده و یک هواپیمای مسافری در حال ربوده شدن در آمریکا، با اسکورت جت‌های جنگنده، فرود اضطراری کرده است. رباینده می‌خواسته آن را به برجی [در شیکاگو] بزند. یک نفر کانادایی- کارمند پایگاه کویتی در تصرف آمریکا در کویت- ترور شده و مُرده و متقابلاً یک خانم مهندس کویتی درآمریکا، مفقود شده است.

آمریکا اعلام کرده که تروریست‌های القاعده، در مالزی، فیلیپین و اندونزی هم پایگاه دارند و اگر تحویل داده نشوند، به آنها ضربه خواهند زد. لشکر طیبه کشمیر را هم برای جلب رضایت هند، تروریست معرفی‌ کرده است. تظاهرات در اروپا، آفریقا و کشورهای اسلامی اوج می‌گیرد و وجدان جهان سوم و مسلمانان از اینکه سلاح‌های پیشرفته علیه کشوری بی‌دفاع به کار گرفته می‌شود، جریحه‌دارتر شده و به نظر می‌رسد، فشار افکار عمومی علیه آمریکا و انگلیس روزافزون شود.

[تونی بلر]، نخست‌وزیر انگلیس، برای هماهنگی و جلب همکاری کشورهای منطقه، بار دیگر به منطقه [خاورمیانه] آمده است. بنا بود، از عمان به عربستان برود که گفته شد، عربستان سفر او را لغو کرد و به قاهره رفت. اسراییل ابراز ناراحتی می‌کند، از اینکه آمریکا در فکر است با حمایت از دولت مستقل فلسطین، توجه و حمایت اعراب را جلب کند و می‌گوید، آمریکا به بهای تضعیف اسراییل، در فکر جلب رضایت اعراب است. مجلس ترکیه تصویب کرد که ترکیه به آمریکا در جنگ کمک کند و امروز عملیات آمریکا از پایگاه اینجرلیک هم انجام شد. ترکیه، قانون اساسی‌اش را اصلاح کرد و مجازات مرگ [= اعدام] را محدود نمود.

دیروز آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، ضمن نامه به آقای [سیدمحمود هاشمی] شاهرودی، [رئیس قوه قضاییه]، در مورد محاکمه و بازداشت نمایندگان مجلس، اخطار قانون اساسی داده و انتظار می‌رود، آقای شاهرودی آن را بی‌جواب نگذارد. بنا بود آقای شاهرودی به سفر عُمره برود؛ گویا رهبری این سفر را در این زمان صلاح ندانسته‌اند.

امروز در دفتر کوشک کار می‌کردم و بیشتر وقت با مطالعه بولتن‌ها و اخبار گذشت. تلفنی احوال آقای حسین هاشمیان- عموزاده- را پرسیدم. از لندن مراجعت کرده است؛ برای معالجه رفته بود. راضی است. ابراز امتنان و تشکر کرد و گفت، شما من را از مرگ نجات دادید.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا