خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نماینده مجلس: آذربایجان شرقی از قطار پیشرفت عقب مانده است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی‌های ۱۲ سال اخیر نشان می دهد آذربایجان ‌شرقی به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های صنعتی کشور از مسیر پیشرفت خود فاصله گرفته و امید است با حضور دولت جدید شرایط بهبود یابد تا این فاصله چند ساله ترمیم شود.

به گزارش سایت عصر آزادی (آذربایجان شرقی)، «رضا علیزاده، در جمع خبرنگاران افزود: تعدادی از خودروهای تولید ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، با وجود انتقادادات و ایراداتی که مردم به قیمت و کیفیت مطرح می‌کنند همچنین مشکلات نقدینگی، قیمت گذاری دستوری و استاندارد منجر شده خودروسازان داخلی گلایه‌ مند شوند علی الحال شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اضافه کرد: از مونتاژکاران و واردکنندگان قطعات خودرو انتظار می‌رود به انتقال تکنولوژی اهمیت داده و به تولید داخلی روی آورند تا تولید داخلی را افزایش دهند.

علیزاده اذعان کرد: با این حال کاش می‌ توانستیم برندهای مطرح و باکیفیتی را وارد کشور کنیم تا مردم در قبال خروج سرمایه‌ای که در این شرایط سخت اقتصادی متحمل می‌ شوند از تکنولوژی در خورِ خود بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: برخی از خودروهای مونتاژی و وارداتی به حدی بی‌ کیفیت اند که قطع به یقین بعد از مدت کوتاهی قابل استفاده مصرف‌کننده نیستند حتی برخی از خودروها خدمات پس‌ از فروش مطلوبی هم ندارند و یا قطعات را با قیمت گزافی واگذار می شوند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: ایران ۴۰ سال است که در زمینه خودروسازی فعالیت می‌کند اما پیشرفت خوبی نداشته و منجر به نارضایتی تولیدکننده ‌و مصرف کننده خودرو شده است زیرا خودرو با قیمت زیاد و کیفیت پایین ارائه می‌شود.

او یادآور شد: تولیدکننده و مصرف کننده هر یک در جایگاه خود مُحق هستند زیرا این استراتژی که در این چند دهه مورد استفاده قرار گرفته، یک استراتژی غلط است که منجر به این وضعیت نامطلوب شده اما مسیری که در خصوص واردات خودرو پیش گرفته‌ایم که امیدواریم در آینده با نارضایتی کمتری مواجه شویم.

علیزاده بیان کرد: دلیل این فاصله‌ها شاید عدم ‌همکاری مسئولان و یا عدم تمرکز سیاست‌های کلان و کم کاری در حوزه صنعت باشد ولی باید تمام تلاش را بر روی بازگشت صنایع مادر با توجه به پتانسیل و ظرفیت استان گذاشت و ظرفیت‌های موجود را تقویت کرد چنانچه شرکت‌های مطرح سازنده استان که در حال حاظر ورشکسته و یا زیان دِه شده اند باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس اظهار کرد: تولیدکنندگان خودروی داخلی با مشکلات نقدینگی، بدهی تسهیلات ۳۵ درصدی، تعهدات خارج از بازار، زیان‌های انباشته و قیمت دستوری مواجه می‌شوند که تمام تلاش خود را صرف تسهیل مسیر تولیدکنندگان می‌کنیم.

علیزاده در خصوص سرمایه گذاری در صنعت خودرو نیز گفت: چند دهه سرمایه ملی صرف عرصه خودروسازی شده با این وجود این مشکلات باقی مانده اند و تولیدکنندگان ملی نمی‌توانند در بازارهای جهانی خوش بدرخشند پس باید درصدد حل این مشکلات باشیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه دولت نمی‌ تواند تولیدکننده، تاجر و اقتصادان خوب باشد اذعان کرد: تنها وظیفه دولت ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری است و مابقی کار را باید به بخش خصوصی واگذار نماید.

او تشریح کرد: اجرای اصل ۴۴ در بنگاه‌های بزرگ به خوبی عمل نکرد به طوری که اگر امورات از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار نمی شد وضعیت مطلوب تر بود، اما من‌ بعد باید بخش خصوصی به معنای واقعی به‌ کار گرفته شود.
علیزاده خاطرنشان کرد: یک سال پیش مجلس واردات خودرو صفر و کارکرده را تصویب و به دولت ابلاغ کرد و در پیرو آن آیین‌نامه‌ای برای واردات خودروهای دست دوم تهیه شد که قابلیت اجرایی ندارد و همچنین خودروهای صفر را به چند شرکت محدود واگذار کرده‌اند که باز در تعداد محدودی اجرا می‌شود و اصلاً قابل قبول و در شأن مردم شریف ایران نیست و باید آیین‌نامه جدیدی در خصوص واردات خودرو دست دوم صادر شود که عملیاتی و قابل اجرا باشد و همچنین واردات خودرو صفر که خدمات پس از فروش و دارای مجوز هستند را از انحصار چند شرکت محدود خارج شود به طوری که میتوان منابع ارزی را از ارز خارجی تامین کرد و با احراز منشاء مجوز ثبت سفارش صادر شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا