خرید تور تابستان

«حواشی» سود بلیت‌های کنسرت رضا صادقی در بیرجند

به نظر می‌رسد موسسه برگزارکننده کنسرت رضا صادقی در بیرجند درآمد خوبی کسب کرده و تلاش‌های او برای بهره‌مندی از تخفیف ١٠ درصدی سهم شهرداری نیز تیری در تاریکی است تا شاید سود بیشتری را نصیب او کند.

به گزارش سایت خاورستان (خراسان جنوبی)، «در‌ حالی‌ که کنسرت رضا صادقی هفته گذشته در سالن بزرگ فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد، اما هنوز حواشی آن بر سر پرداخت سهم ١٠ درصدی شهرداری از عواید بلیت‌فروشی ادامه‌دارد.

موسسه برگزارکننده این کنسرت؛ قراردادی را برای اجاره سالن فرهنگسرا با شهرداری امضا کرده که بر اساس آن باید مبلغ ٦٦ میلیون تومان بابت اجاره سالن و همچنین ١٠ درصد از عواید حاصل از بلیت فروشی را به شهرداری بپردازد. در‌ حالی‌ که این قرارداد در ١٢ مهرماه فی‌مابین موسسه و شهرداری به امضا رسیده، اما درست در روز برگزاری کنسرت، ابلاغیه‌ای از شورای شهر به‌دست شهرداری می‌رسد که به دلیل متضرر شدن موسسه مذکور از لغو کنسرت طلیسچی طی چند هفته گذشته، شهرداری نباید ١٠ درصد سهم شهرداری از عواید بلیت‌فروشی را از این موسسه دریافت کند.

همین موضوع واکنش‌هایی را در فضای مجازی به‌ دنبال داشت و بسیاری از شهروندان نسبت به این موضوع اعتراض کردند که این سهم شهرداری؛ متعلق به همه مردم است و نباید بیت‌المال را ضایع کرد.

گفته می‌شود که مسئول این موسسه با لابی‌گری و پیگیری‌های متعدد و تماس با اعضای شورا، توانسته آنها را مجاب کند تا در‌ نهایت به این مصوبه برسد. البته لازم به ذکر است که در زمان برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت طلیسچی هم این موسسه برای تخفیف ١٠ درصد سهم شهرداری از طریق شورای شهر اقدام کرده که گویا شورا به این درخواست رای نداده و آن را رد کرده است.

حالا پس از این جریانات، مدیر این موسسه در فضای مجازی با مظلوم‌نمایی؛ اظهاراتی از‌جمله متضرر شدن این موسسه به دلیل رزرو بلیت‌های چار‌تر و هزینه تیزر‌های تبلیغاتی برای کنسرت طلیسچی، ارزان بودن بلیت‌های کنسرت رضا صادقی در بیرجند نسبت به سایر شهر‌ها، ارزان‌تر بودن اجاره سالن برج میلاد از فرهنگسرای بیرجند، سود ١٠-١۵ درصدی موسسه از برگزاری کنسرت و… مطرح کرده است که این موضوعات را از معاون فرهنگی شهرداری پیگیری کردیم.

قیمت بلیت کنسرت بیرجند گران‌تر از کرمان

معاون فرهنگی شهرداری بیرجند در‌ این‌ خصوص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهارکرد: در موضوع برگزاری این کنسرت، بر اساس مصوبه شورای شهر، موسسه برگزارکننده باید ١٠ درصد از عواید بلیت‌فروشی را به شهرداری پرداخت می‌کرد که در‌این‌خصوص موسسه مذکور باید این سهم را قبل یا بعد از برگزاری کنسرت به‌ حساب شهرداری واریز می‌کرد، اما برای همکاری و در جهت تعامل با موسسه، شهرداری برای پرداخت این مبلغ یک ماه زمان داده و تاریخ چک را برای ٢٠ آبان ماه تعیین کرده است، اگر نه باید چک را به تاریخ روز می‌گرفتیم.

محمد رمضانی افزود: قبل از برگزاری کنسرت به موسسه برگزارکننده تاکید کرده بودیم که باید قیمت بلیت با‌توجه‌به ظرفیت بالای سالن، قیمت منصفانه‌ای داشته باشد، اما وقتی موسسه اقدام به بلیت‌فروشی کرد، دیدیم که قیمت‌ها خیلی گران‌تر از جا‌های دیگر است. در‌حالی‌که قیمت بلیت‌های کنسرت رضا صادقی در بیرجند در سالن یک هزار و ٨٠٠ نفری فرهنگسرا از ٣۵٠-٧۵٠ هزار تومان بود و مسئول موسسه اعلام کرده که قیمت بلیت‌ها در شهر‌های دیگر سه برابر بیرجند است، اما شب بعد از کنسرت رضا صادقی در بیرجند، این خواننده کنسرت دیگری در شهر کرمان آن هم در یک سالن ٦۵٠ نفری داشت که قیمت بلیت آن از ٤٨٠-۵٩٠ هزار تومان بود. در‌ حالیکه صرف نظر از کیفیت غیرقابل مقایسه سالن بیرجند با کرمان، اما هر چه ظرفیت سالن بالا‌تر باشد، قیمت بلیت هم باید ارزان‌تر باشد.

او بیان کرد: ارزان بودن قیمت بلیت کنسرت در بیرجند فقط یک ادعا است، حتی در منطقه آزاد کیش در سالن‌های ٦٠٠ – ٧٠٠ نفری قیمت بلیت کنسرت حدود یک میلیون تومان است.

فروش ١٢٠٠ بلیت خارج از سایت اینترنتی

معاون فرهنگی شهرداری بیرجند با بیان اینکه مدیر موسسه در حالی مجموع بلیت‌های فروخته شده بر اساس خروجی سایت فروش بلیت را یک میلیارد و ٤٢٠ میلیون تومان عنوان کرده که این مبلغ برای ظرفیت یک هزار و ٢٠٠ نفری سالن بوده است، گفت: مجوز فرهنگ و ارشاد برای کنسرت این موسسه، ظرفیت یک هزار و ١٩٩ نفر در هر سانس و در مجموع دو هزار و ٤٠٠ نفر در دو سانس بود، اما این موسسه به‌اندازه ظرفیت کامل سالن یعنی یک هزار و ٨٠٠ نفر بلیط فروشی کرده و یک هزار و ٢٠٠ نفر در دو سانس، بیشتر از مجوز دریافتی صندلی‌های سالن را پر کرد، بطوری که جایی برای نشستن عوامل حفاظتی و امنیتی وجود نداشت.

رمضانی عنوان کرد: مجموع درآمد ٣ هزار و ٦٠٠ صندلی در دو سانس با قیمت میانگین ٦٠٠ هزار تومان، ٢ میلیارد و ١٦٠ میلیون تومان می‌شود و رقم اعلامی خروجی سایت فروش بلیت برای ٢ هزار و ٤٠٠ بلیت است نه ظرفیت کامل سالن. پس درآمد یک هزار و ٢٠٠ بلیت اضافه‌ای که احتمالا در بازار آزاد به فروش رسیده است، چه می‌شود؟

او ادامه داد: با‌توجه‌به اینکه این موسسه بیشتر از تعداد مجوز بلیت‌فروشی کرده و همچنین قیمت بلیت از شهر‌های مجاور از‌جمله کرمان؛ گران‌تر بوده است، پس باید سهم ١٠ درصد شهرداری را زودتر پرداخت می‌کرد که در همین خصوص؛ قبل از برگزاری کنسرت نامه و بعد از آن هم اظهارنامه رسمی‌ای را به این موسسه ارسال کردیم که باید ظرف ٢٤ ساعت این مبلغ را واریز کند در غیر این صورت درب سالن را باز نخواهیم کرد، اما در‌حالی‌که از آن زمان تاکنون هنوز هم این موسسه واریزی نداشته است، به‌خاطر شهروندان و هزینه‌ای که بابت تهیه بلیت پرداخت کرده بودند، سالن را در اختیار موسسه قرار دادیم.

تعهد موسسه برای پرداخت سهم شهرداری

‌معاون فرهنگی شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه این موسسه باید قبل از امضای قرارداد، چرتکه می‌انداخت و حساب‌و‌کتاب‌هایش را می‌کرد، تصریح کرد: با‌ توجه‌ به اینکه این موسسه از قبل در جریان سهم ١٠ درصد شهرداری بوده است، اگر برای او صرفه اقتصادی نداشته، می‌توانست این سالن را اجاره نکند نه اینکه قرارداد را امضا و پرداخت ١٠ درصد را قبول کرده، اما بعد از آن برای عدم پرداخت این هزینه، مصوبه شورا را گرفته است. این موسسه می‌توانست قبل از اینکه در قرارداد پرداخت ١٠ درصد را قبول و حق هر‌گونه اعتراض را از خود سلب کند؛ مصوبه شورا را بگیرد.

او یادآور شد: این موسسه در زمان برنامه‌ریزی کنسرت طلیسچی هم برای تخفیف ١٠ درصدی سالن از طریق شورای شهر اقدام کرده بود که شورای با این درخواست مخالفت و تاکید کرده بود که سهم شهرداری باید طبق ضوابط و مقررات پرداخت شود و این موضوع طی نامه‌ای به شهرداری ارسال شد.

رمضانی بیان کرد: تنها خسارت این موسسه در بحث لغو کنسرت طلیسچی، رزرو بلیت‌های چار‌تر است که با‌توجه‌به اینکه ١٠ روز قبل از برگزاری کنسرت لغو شده، احتمال خسارت خیلی کم‌ است. اگر هم موسسه اسنادی از پرداخت این خسارت دارد می‌تواند ارائه دهد.

او با اشاره به اظهارات مدیر موسسه مبنی بر ارزان‌تر بودن اجاره سالن برج میلاد تهران از سالن فرهنگسرای بیرجند هم گفت: هزینه اجاره سالن برج میلاد در سال گذشته ١٤٠ میلیون تومان بوده که البته با پیوست، ١٦٠ میلیون تومان هم بابت صوت و تصویر و نورپردازی دریافت می‌شد که قطعا هزینه‌های امسال متفاوت‌تر خواهد بود.

معاون فرهنگی شهرداری بیرجند بیان کرد: اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مجوز‌های لازم را بدهد، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند این آمادگی را دارد که کنسرت‌های ارزان‌قیمت با کمترین هزینه بلیت را با حضور خواننده‌های مورد‌ تایید خود اداره کل ارشاد برگزار کند، همانطور که تاکنون در برگزاری جشن‌های متعدد هم موفق عمل کرده است.

پای احقاق حق ٢٠٠ هزار شهروند خود بمانید

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار این مجموعه، مدیر موسسه برگزارکننده کنسرت، در قرارداد با شهرداری؛ پرداخت سهم ١٠ درصدی شهرداری را پذیرفته، چک‌های پرداخت آن را به شهرداری ارائه کرده و حق هر‌گونه اعتراض را هم از خود سلب کرده است. همچنین با یک جستجوی ساده در اینترنت نیز قیمت کمتر بلیت‌های کنسرت رضا صادقی در سالن ٦٠٠ نفری کرمان نسبت به سالن یک هزار و ٨٠٠ نفری بیرجند قابل مقایسه است.

از طرف دیگر؛ فروش بلیت در بازار آزاد هم برای ظرفیت‌های خالی سالن فرهنگسرا اتفاق افتاده، همانطور که یکی از شرکت‌های هواپیمایی، برای حضور مسافرانش در کنسرت، ٢٠٠ بلیت در جایگاه ویژه سالن را خارج از فروش سایت رزرو کرده بود و برخی از آگهی‌های سایت دیوار هم حکایت از فروش بلیت‌هایی با قیمت بالای یک میلیون تومان هم داشت.

با‌توجه‌به اینکه مسئول موسسه هزینه اجاره سالن برج میلاد تهران را از هزینه سالن فرهنگسرای بیرجند هم ارزان‌تر اعلام کرده بود، بر اساس پیگیری و تماس‌های خبرنگار این پایگاه خبری با مجموعه برج میلاد، هزینه اجاره سالن با ظرفیت یک هزار و ٦٠٠ نفر برای ٤ ساعت، ٣٨۵ میلیون تومان اعلام شد که به ازای هر ساعت اضافه هم مبلغ ٤٦ میلیون تومان به هزینه اضافه می‌شود. اما هزینه اجاره سالن فرهنگسرا با ظرفیت یک هزار و ٨٠٠ نفر برای یک روز کامل، ٦٦ میلیون تومان است که در مورد کنسرت اخیر نیز گفته می‌شود عوامل برگزارکننده از ساعت ٩ صبح تا سه بامداد در فرهنگسرا حضور داشته‌اند و این هزینه برای یک روز کامل است و هزینه اضافه‌ای را برای برگزارکننده متحمل نمی‌شود.

حالا با این جریاناتی که گذشته، به نظر می‌رسد موسسه برگزارکننده کنسرت درآمد خوبی کسب کرده و تلاش‌های او برای بهره‌مندی از ١٠ تخفیف درصدی سهم شهرداری نیز تیری در تاریکی است تا شاید سود بیشتری را نصیب او کند.

اما در‌ نهایت باید متذکر شد که بررسی جریاناتی که گذشته، صداقت موسسه را زیر سوال می‌برد و با‌توجه‌به اینکه سهم شهرداری از این کنسرت؛ نه برای خودش بلکه سهم ٢٠٠ هزار شهروند بیرجندی است، نباید به سادگی از آن گذشت، بلکه باید در مسیر احقاق حق شهروندان ثابت‌قدم ماند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا