خرید تور تابستان

خطر «آتش به اختیار» شدن «انقلابیون اُرتدُکس»

«محمد توکلی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی «آتش به اختیار» نوشت:

آن‌ها بزرگانی را که از مبارزان علیه رژیم گذشته بودند و در این راه زندان‌ها و تبعیدها و شکنجه‌ها دیدند «انقلابی» نمی‌دانستند و «تخطئه»شان می‌کردند، آن‌ها در فراز و نشیب‌های سیاسی دچار «ضعف تحلیل و محتوا» بودند، آن‌ها قرص و محکم بر آنچه درست می‌دانستند پافشاری می‌کردند اما «ذهنشان از محتوای لازم خالی بود»، آن‌ها پس از چند پیروزی «از درون مغلوب شدند».

این‌ها ویژگی‌هایی بود که رهبری نظام در دیدار سالانه با دانشجویان درباره‌ی «دانشجویان خط امام» در ابتدای انقلاب مطرح کردند. همان دانشجویانی که شاید بتوان معروف‌ترین اقدامشان را گروگان‌گیری و اشغال سفارت ایالات‌متحده دانست. اقدامی که باوجود گذشت قریب به چهار دهه از آن همچنان تبعاتش گریبان کشور را گرفته است.

پرسش قابل‌طرح در خصوص این فراز از بیانات اخیر رهبری که چندان هم به آن پرداخته نشده این است که آیا چنین ویژگی‌هایی تنها متعلق به آن دوران بوده است یا هنوز هم خطر «انقلابیون اُرتدُکس» وجود دارد؟

با نگاهی به ویژگی‌های مطرح‌شده می‌توان به این نتیجه رسید که این دسته از افرادی که «انقلابی» خوانده می‌شوند در عصر حاضر نه‌تنها حضور دارند بلکه حتی می‌توان گفت حضورشان پررنگ‌تر از ابتدای انقلاب هم شده است و بر روی برخی تصمیم‌گیری‌ها هم بیش از آن دوران مؤثرند.

با نگاهی به صحبت‌های مطرح‌شده‌ی هرساله در نشست دانشجویان با رهبری نظام، شاهد آن هستیم که کسر قابل‌توجهی از مطالب مطرح‌شده از طریق تریبونِ همیشه در اختیار یک جریانِ این مراسم همان ویژگی‌هایی را دارد که در نقد تندروهای ابتدای انقلاب مطرح شد.

همان نگاه حق مطلق انگاشتن خود و یکسره باطل دیدن دیگری، همان بی‌حرمتی‌ها و قدرناشناسی‌ها از بزرگانی که برای به ثمر نشستن انقلاب ۵۷ مردم ایران از جان و مال و آبرویشان گذشتند و از این دو مهم‌تر همان پافشاری بر آنچه درست می‌پندارند درحالی‌که ذهنشان از محتوای لازم خالی است.

حال در چنین فضایی مطرح‌شدن تعبیر «آتش به اختیار» و ارائه‌ی مجوز آن به برخی در زمان‌هایی که دستگاه‌های اصلی دچار خطای محاسباتی شده و مسائل اصلی و فرعی را از هم بازنشناسند چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد؟ آیا نباید حدود و ثغور این مجوز «آتش به اختیار» بودن روشن و صریح بیان شود تا جایی برای سوءاستفاده‌های احتمالی در آینده باقی نماند؟ سوءاستفاده‌هایی که در سال‌هایی دورتر عواقب جبران‌ناپذیری را بر کشور تحمیل کرده است.

پرسش دیگر آن است که آیا دیگرانی که شاید مانند اکثریت مخاطبانی که در سخنرانی اخیر حضور داشتند فکر نمی‌کنند هم می‌توانند درصورتی‌که تشخیص دادند دستگاهی (مثلاً قوه قضائیه) مسائل اصلی و فرعی را جابجا تشخیص داد «آتش به اختیار» باشند و نقد و اعتراضشان را صریح و شفاف در رسانه‌های رسمی مطرح کنند؟

برای جلوگیری از آن‌که این تعبیر «آتش به اختیار» باعث سوءاستفاده‌هایی شود:

۱ – در ابتدای امر همه باید خود را ذیل قانون تعریف کنند و به بهانه‌ی آنچه رهبری گفته است قانون‌شکنی و بر هم زدن نظامات قانونی را توجیه نکنند،

۲ – از سوی رهبری نظام و همچنین از جانب اهل فکر و نظر (از هر دو جریان عمده سیاسی – فکری کشور) این تعبیر مطرح‌شده از سوی عالی‌ترین مقام کشور شفاف شود و حدومرز آن به‌درستی تعیین شود،

۳ – ساختارهای امنیتی کشور با توجه به تجارب گذشته تدابیر لازم را برای مقابله با سوءاستفاده‌های احتمالی از این سخن به‌کارگیرند و،

۴ – آنان که «انقلابی» خوانده می‌شوند، خود به میدان آمده و با قرائتی صحیح و مطابق با ساختارهای قانونی کشور از آنچه در سخنرانی اخیر رهبری گفته شد از اقدامات احتمالی و هزینه‌زا از سوی «انقلابیون اُرتدُکس» جلوگیری کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینكه جامعه آرامش نسبی كه داره از دست بده چراغ سبز به عربستان و اسراییل. وقتی با یك ترقه بازی بتونن جامعه رو دچار اظطراب كنن چرا خوشحال نباشن و جلو نرن؟!

    21
    2
  2. این تعبیرِ «آتش به اختیار» حتماً موجب سوء استفاده ی افراد تندرو و قانون شکن می شه. اگر هرج و مرج ایجاد بشه، همه ضرر می کنن و خسارت فقط متوجّه دولت نمی شه. وجود قانون بد از بی قانونی و هرج و مرج بهتره.

    25
    2
  3. اتفاقا استفاده از این تعبیر می تواند در نقد نهادهایی نظامی و انتظامی و انتصابی مورد استفاده قرار گیرد. مثلا نقد بعضی از مواضع اعضا شورای نگهبان یا بعضی امامان جمعه.

    20
    1
  4. حضرت امام ” ره ” نیز در وصیت نامه سیاسی الهی خود شبیه به موضوع فوق را دارند وموضوع بر روی اصالت دین است که هر گاه احساس شد دین در خطر است نبایست منتظر ماند تا بزرگان آغاز کننده مخالفت باشند واگر چه این کلام رهبری معظم در بین دانشجویان طرفدار یک جناح سیاسی بیان شده است میتواند مانند تمامی فرمایشات ایشان فصل الخطاب باشد/ اگر دیده شد مثلا حجاب را میخواهند بردارند ویا اگر دیده شد رای مردم نادیده گرفته میشود” میزان رای ملت است ” ویا اگر دیده شد دروغگویی سرلوحه امور شده است و یا اگر دیده شد غلات ” غلو کننده ” همه کاره شده اند وامثالهم ….آنان که دل در گرو دین و انقلاب دارند نبایست ساکت بمانند

    13
    4
    1. اگه بحث اعتراض مسالمت آمیز و در چارچوب قانون باشه که مشکلی نیست، نگرانی از بابت خودسری هایی مثل حمله به سفارت خانه ها و بر هم زدن سخنرانی ها و … است. در بد ترین حالت حتی می تونه به ترور یا به قولی «اعدام انقلابی»!! هم منجر بشه.

      13
      1
    2. آقای محمدرضا، با این برداشتتون از موضوع، هرج و مرج ناشی از احساس مسئولیت متناقض افراد با برداشتهای مختلف از دین و تقابل بی ضابطه اونها با هم رو چه می کنید؟

      8
      1
    3. برادر من وقتی در سال 88 مردم آتش به اختیار کردند و جهت اعتراض به شورای نگهبان راه پیمایی مسالمت آمیز کردند رهبری گفتند چرا اردوکشی می کنید مگر کشور قانون ندارد؟

      6
      1
  5. آفرین آفرین به نکته قابل توجهی اشاره کردی و لی آیا میدانی که بیشتر آنها همین افرادی هستند که تو و ایادی خود فرخته تو از اونها حمایت میکنی بعنوان مثال اولین آتیش پاره ای که از سفارت بالا رفت معصومه ابتکار بود . . . . ! ! ! حالا چی میگی مزدور ! ! باز هم از اینها انتقاد میکنی ، ضمنا اونها هر چی تندرو بودند از تو که نقش ساواک امروز رو بازی میکنی تندرو تر نبودند .

    3
    16
    1. فرق کسی که خودشو اصلاح کرده با افراد مورد حمایت تو که تو همون حال افراط موندن همینه خانم یا آقای پاسخ…گو

      8
      1
    2. درود و سلام..این چه ادبیاتیست در برخورد باهم یا با یه دیگاه مخالف خودمون داریم..منافق ..کافر…جاسوس..نفوذی..باورم نمیشه این همان ایران متمدن هزاران ساله است !به خدا ابوذر و سلمانها هم علیه معاویه به این شیوه رفتار نمی کردند و همیشه یک دیپلماسی حاکم بود ! موسای پیامبر هم سراغ فرعون که رفت از این ادبسار( ادبیات) و شیوه ی سخنوری بازداشته شد ! روی سخنم با کسانیست که آراسته به مذهب و دین اند ولی در رفتار سفارش های اجتماعی دینی رو نمی بینن …برخی هامون هم به تیغ دیگر اندیشی به هرگونه دینداری و آیین و باوری می تازیم

  6. آفرين جناب توكلى، با همين سبك و سياق كه بنويسى بركات زيادى داره ، كمترينش اينه كه برادران آتش به اختيار انرژى اضافه شون رو ميان اينجا خالى ميكنند !

    13
    2
  7. بی انصاف نیوز،
    ترس شما از عقلانیت نیست، از ارتدکس هم نیست.
    اصل حرف و ترس شما از انقلابی گری است.
    در راستای انقلاب زدایی و عبور از انقلاب است.
    به تبع تفکر و ایدئولوژی “علی بروت الله”

    5
    8
    1. مگه شما میخواید دوباره انقلاب کنید؟ انقلاب یعنی برداشتن سیستم حاکم. ما نمیخوایم انقلاب کنیم و دنبال اصلاح هستیم جناب بانو یا آقای تیتر!

      4
      1
  8. […] اشغال سفارت امریکا که داشتند جاسوسی کشور رو میکردن اشغالش توسط دانشجویان بهت فشار اورده […]. نامردای وطن فروش. دوستی با امریکا مساوی با اینه که امریکا تا سوارت نشه ولت نمیکنه. […]. خدا ریشتون رو بزنه ما این همه شهید دادیم […]. خیلی از غرب خوشت میاد برو گورت رو گم کن. اینجا ایرانه. کشور جمهوری اسلامی. کشور وطن پرست و حافظ ناموس ملت. […]

    3
    8
    1. اونها یی که رای اقلیت رو دارند برای رفتن اولویت دارند. میزان اکثریت است (امام خمینی خطاب به بنی صدر)

    2. ما شهید و جانباز داده ها بیشتر از همه از شما دلواپسها و تندروهای افراطی منزجریم

      5
      1
  9. و وصیت اینجانب به جوانان عزیز دانشسراها و دبیرستانها و دانشگاهها آن است كه خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام نمایند تا استقلال و آزادی خود و كشور و ملت خودشان مصون باشد.

    2
    5
    1. وصیتهای دیگه امام: (نقلها همه نقل به مضمون است)
      نظامیها مطلقا در سیاست دخالت نکنند
      مردم ولی نعمت همه مسئولانند
      قانون فراتر از همه چیز است (هیچ کس حق عمل خلاف قانون ندارد) : دوباره بخوان
      شورای نگهبان خود را اصلاح کند و از حجتیه نجات دهد
      تهمت به خانواده من بعد از من برای انتقام از من است
      کاری نکنید خود من به مردم مستضعف بگویم به خیابانها بریزند
      میزان اکثریت است و نظر اکثریت ملاک است
      من هم اگر خلاف کنم مردم باید تذکر دهند و توضیح بخواهند

  10. به نظرم آتش به اختیار خلاف آموزه های دینی وسیره امام راحل(ره)است وایشان همیشه به پرهیز از هرگونه خودسری واقدامات فردی و سلیقه ای،موکدا توصیه می کردند. چون آتش به اختیار،عملا عاقبتی جز بی نظمی، قانون گریزی، حرمت شکنی، اختلاف و تفرقه وهرج و مرج ندارد ونمونه بارز آن گروه فرقان در اوایل انقلاب بود که جمعی طلبه خودسر فعالیتشان را از عرصه فرهنگی،مذهبی شروع کردند ولی درآخر دست به ترور بزرگانی مانند: استاد مطهری، دکتر مفتح، سپهبد قرنی و… زدند آن هم با این تصور باطل که این اشخاص به زعم غلط فرقانی ها، از مسیر اسلام ناب منحرف شده اند. پناه بر خدا

    4
    1
  11. توکلی جان اگر به تمام صحبت های عالی ترین مقام کشور دقت کنی وخوب مزمزه اش بکنی متوجه می شوی که هر آنچه که لازم به مشخص شدن حد و مرز بوده مشخص شده هم خوب گوش نکردی هم خوب مطلب را نخواندی هم خیلی زود و ناصواب قضاوت کردی بهتر بود به جای پیش داوری وصدور حکم ودستور به رعایت موارد مطروحه توسط دیگران اول خودت را نیشتر می زدی بعد …..

    1
    1
    1. جناب مالک! مشکل همین خوب گوش ندادنه دیگه. توکلی متوجه نشده به فرض قبول. خوب گوش نداده قبول. برو بخون دوستان خودتون در پایداری و سایر دلواپسها که حق بردن اسمشون رو نداریم چی به اشتباه برداشت کردند. نگرانی ما هم همین برداشتهای آتش به اختیار شده ها است که هر چی خودشون بخوان برداشت میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا