احمد خاتمی: منصفانه «نه به بهشت زوری» را نقد کردیم!
سیداحمد خاتمی با تأکید بر اینکه مهدویت از اعتقادات بینالمللی اسلامی است، گفت: این اعتقاد اختصاص به شیعه ندارد بلکه جهان اسلام به مهدویت اعتقاد دارد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از سایت محلی شیرازه، حجت الاسلام سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری درگردهمایی مهدی یاوران استان فارس که بهمناسبت فرا رسیدن میلاد امام زمان(عج) در شیراز برگزار شد، با تأکید بر اینکه اولیای خدا را نمیتوان در یک لباس خاص دید، گفت: رمز اولیای خدا بودن این است که مطیع خدا باشیم. هرکس که مطیع خدا باشد، خداوند نیز حرف او را میشنود.
وی با اشاره به فعالیتهای بنیاد مهدی موعود(عج) اظهار کرد: نفس تشکیل چنین بنیادی عبادت است و تلاش در جهت شکوفایی این بنیاد با برنامهریزی دقیق وتعیین افق آینده از عبادات شایسته تقدیر محسوب میشود.
خاتمی با تأکید بر اینکه مهدویت از اعتقادات بینالمللی اسلامی است، گفت: این اعتقاد اختصاص به شیعه ندارد بلکه جهان اسلام به مهدویت اعتقاد دارد زیرا 250 آیه قرآن تأویل به امام زمان شده است. همچنین 500 روایت از پیامبر(ص) و دو هزار و 500 روایت از امامان مربوط به امام زمان(عج) است بنابراین اعتقاد به مهدویت تنها اعتقادات شیعی نیست بلکه جهان اسلام چنین باوری را با مختصر اختلافی دارد لذا اگر دنبال محور وحدت میگردیم از محورهای وحدت جهان اسلام همین اعتقاد است آنچنان که محبت اهل بیت(ع) نیز از محورهای وحدت جهان اسلام است.
وی با بیان اینکه امروز 4 منظر در رابطه با مهدویت مطرح است که تنها یک منظر آن صحیح است و باید از 3 منظر دیگر به شدت اجتناب کرد، گفت: منظر نخست، طرح مهدویت با چاشنی مخالفت با نظام است که در برخی از شبکههای ماهوارهای چنین چیزی را مشاهده میکنیم و این مهدویت ضد آن مهدویت راستین است و زیان این افراطی گری شیعی به اندازه زیان آن افراطی گری وهابی داعشی است و همان اندازه که آن به اسلام ضربه میزند این افراطی گری شیعی ضد انقلاب هم ضربه میزند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به وقایع برخی از کشورهای اسلامی تأکید کرد: زیر این آسمان تنها نظامی که عطر امام زمان(عج) را میدهد نظام جمهوری اسلامی ایران است.آیا می توان مثلا نظام عربستان را نظام اسلامی دانست؟ در حالی که جنگ 22 روزه غزه با حمایت عربستان انجام شد و اکنون نیز جنایاتی که داعش در عراق و استان هایی که اشغال میکند تماما با پول عربستان انجام میشود و سلاحهای آنها از عربستان تامین میشود. همچنین ماهی 45 میلیون تومان حقوق آدم کشی های داعش است آیا این نظام، نظام مورد تأیید امام زمان است؟ خادمین حرمین شریفین، خائنالحرمین شریفین هستند. آیا مصر می خواهد با رژیم کودتا پایگاه امام زمان شود؟
خاتمی ضمن تاکید بر اینکه من دیپلمات نیستم، یک روحانی در کشور هستم که وظیفه ام را با مسئولیت خودم انجام می دهم، گفت: در دهه 30 تا 40 مرحوم آیت الله العظمی بروجردی یک مرکز اسلامی در هامبورگ آلمان ساخت آن روز کار بسیار بزرگی بود اما امروز مقام معظم رهبری 250 مرکز در چهار قاره جهان را دارد اداره می کند. این کم خدمتی به تشیع ومکتب اهل بیت است؟
وی تأکید کرد: شبکه ماهواره ای یک طلبه افغانی بی سواد علیه نظام و مراجع تقلید، لجن پراکنی میکند درحالی خود را شیعه می داند و دم از مهدویت و عشق به اهل بیت می زند؛ این مهدویت ضد آن مهدویت راستین است. باید مراقب بود مهدویت با چاشنی ضد انقلاب آمیخته نشود. آقایی 14 شبکه ماهواره ای تفرقه افکن و فحش به مقدسات اهل سنت و نظام اسلامی دارد و خود را خیلی شیعه می داند؛ شیعه ای که اگر امام زمان(عج) ظهور کند آنها را محاکمه می کند. همه مراجع می گویند اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است اما اینها افتخارشان اهانت است و در مقابل همه مراجع ایستادهاند و در مقابل نظام کاری جز هتاکی ندارند؛ باید مراقب بود این چنین ارادتی به اهل بیت(ع) افراطیگری است؛ آنچنان که افراطیگری وهابی و داعشی خدمت به بیگانگان است این افراطیگری هم بازگذاشتن میدان برای بیگانگان است.
خاتمی منظر دوم را مهدویت با چاشنی بیطرفی در برابر نظام دانست و گفت: این منظر یک مرحله خفیفتر از منظر قبلی است؛ جریانی که قبل از انقلاب مقابل انقلاب بودند و در حالی که امام میفرمود با علت که شاه است، مبارزه کنید اما آنها با بهائیت مبارزه میکردند؛ اسناد ساواک در این رابطه موجود است که 13سال نخست وزیر شاه هویدای بهائی بود. همچنین وزیر آموزش و پرورش، وزیر کشاورزی و وزیر دربار در مقطعی بهائی بودند و در همین حین مجوز مبارزه با بهائیت را ساواک صادر می کرد؛ اکنون هم بدون ژست بی طرفی باید دید در جریان حق و باطل کدام مشق درست است؟
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه 3 فضای حاکمیت حق، باطل و فتنه وجود دارد،گفت: در فضای حاکمیت حق وظیفه همه یاری حق است و اگر یاری حق نشد، تاریخ و داستان حضرت علی(ع) تکرار میشود که مردم امام خود را تنها گذاشتند. در فضای حق همه باید بسیج شوند و حق را تنها نگذارند.
وی ادامه داد: در فضای باطل دو وظیفه داریم یکی کف وظیفه است و دیگری سقف وظیفه؛ کف وظیفه این است که تحت تأثیر باطل قرار نگیریم و سقف وظیفه نیز این است که فضای باطل را عوض کنیم و همان کاری بود که امامان و انبیای الهی انجام دادند.
خاتمی با بیان اینکه فضای سوم فضای فتنه و غبارآلود است، گفت: حق از باطل روشن است و در این فضا چراغ راه حجت شرعی است و حجت شرعی نیز موضع ولایت است.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با تأکید بر اینکه بنیاد امام مهدی(عج) نام مقدسی را به همراه خود دارد و باید قداست این نام حفظ شود، گفت: کسانی شایستگی حضور در این بنیاد را دارند که مهدویت آنها با چاشنی بی طرفی نسبت به این نظام نباشد.
وی خاطرنشان کرد: برخی میگویند نه این طرف و نه آن طرف اگر مقصود از جناحبازیهاست ما هم مخالف بوده و هستیم اما اگر مقصود این طرف و آن طرف ولایت است، غلط است و باید مراقب بود که جریانهای به ظاهر مقدس مسیر را عوض نکنند؛ پرچم توحید و اهل بیت(ع) در این کشور بلند شده است آرزوی مسئولان نظام این است که اسلام را صد درصد اجرا کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبری، منظر سوم را مهدویت با چاشنی حمایت افراطی از نظام اسلامی دانست و افزود: یعنی اینکه بگوییم چون نظام اسلامی تشکیل شده است هر مسئولی هر کاری میکند درست است و به هر مسئولی آفرین بگوییم. ما این مهدویت را نیز مهدویت راستین نمیدانیم.
وی ابراز کرد: حمایت افراطی به معنای توجیهگری است که هر کسی که هر خلافی در جمهوری اسلامی میکند ما لب فرو بندیم؛ اصلاً یکی از ابعاد مهم امر به معروف و نهی از منکر، امر و نهی حکومتی است و به طور کلی مسئولان هم بشر هستند و امکان خطا و اشتباه وجود دارد. وظیفه شرعی است که نقاط ضعفی که وجود دارد را از طریق راه بایسته خود تذکر داد پس ما مهدویت این چنینی و حمایت افراطی و توجیه خطاکاریها را هم جزء منظرهای نادرست میدانیم.
خاتمی، منظر چهارم را مهدویت با حمایت ناصحانه از نظام اسلامی برشمرد و گفت: این نوع مهدویت مورد تأیید است یعنی بگوییم قله ما حکومت حضرت ولیعصر(عج) است و هیچ حکومتی قابل تشبیه به آن حکومت نیست. آن حکومت جهانی است و در آن حکومت یک متخلف نیست و این چنین حکومتی جهان را زیر پرچم توحید قرار میدهد.
وی با بیان اینکه مهدویت راستین منطقی و قابل دفاع است، گفت: بنیادی که با نام مقدس حضرت شکل گرفته است باید به این سبک عمل کند چراکه استفاده از عینک بدبینی مطلق و خوشبینی مطلق هر دو غلط است.
خاتمی تأکید کرد: مهدویت همراه با تقویت نظام و حمایت ناصحانه از نظام است و مسیری جز این مسیر ما نیست. ما معتقدیم خدمات تمام دولتها به پای نظام ریخته میشود و دلیلی ندارد که در مقابل دولت جبههگیری داشته باشیم.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنان که میگویند در دولت فعلی انتقاد ما بیشتر است، بدانند که ما در هر دولتی موارد ناصوب را بازگو کردهایم.
خاتمی خاطرنشان کرد: در مقابل انحرافات و اشتباهات دولتهای قبل هم انتقاد خود را به صراحت بیان کردیم در عین حال که عینک بدبینی مطلق نزدیم و خدمات آنها را هم دیدیم.
وی با بیان اینکه وقتی چالشی سخن میگویند، نباید انتظار داشته باشند که بیپاسخ منطقی بماند،
افزود: ما همان گونه که بر مکتب ایرانی نقد داشتیم، منصفانه این بیان که حکومت نباید به زور مردم را به بهشت ببرد را نیز نقد کردیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در مورد این گزاره در خطبه نماز جمعه بیان کردم که این نظریه میتواند سه معنا داشته باشد. یک معنای این نظریه این است که منطقی برخورد و با استدلال با مردم برخورد شود و همان جا تاکید کردم این حرف، سخن درستی است که پیغمبر اکرم(ص) نیز با استدلال برخورد میکرد و اگر یک قبیله تسلیم میشدند پیامبر کسی را با سلاح نمیفرستاد که یا مسلمان شوید یا شما را میکشیم، بلکه مبلغ قرآن به میان انان میفرستاد.
امام جمعه موقت تهران بیان کرد: اگر مقصودتان از این سخن این است که حدود الهی را تعطیل کنیم تا پسر و دختر اگر زنا کردند حد زنا بر آنان جاری نشود، این خلاف قرآن است که قرآن میفرماید «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ ».
خاتمی تصریح کرد: دزد دزدی میکند قرآن میفرماید: «و السارق و السارقة فاقطعوا ایدیهما» و این که بگذارید مردم زندگی کنند و امر به معروف نکنید غلط است، هر چند مسئولان نظام ما نیز این را نمیگویند و آقای روحانی هم هرگز نمیتواند بگوید و نمیگوید که حدود الهی اجرا نشود.
امام جمعه موقت تهران سپس ابراز داشت: دیگر منظوری که سخن رئیس جمهور میتواند داشته باشد این است که در خدمت دین نباشیم و جاده بهشت آن جهانی مردم را فراهم نکنیم که این نیز خلاف مسئولیت حکومت دینی است که قرآن میفرماید «لذین إن مکّناهم فی الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزکاة وأمروا بالمعروف ونهوا عن المنکر».
وی ضمن تصریح اینکه بسیاری از اساتید دانشگاه در خطبه من حضور داشتند و به صراحت گفتند مودبانهتر از این نمی شد نقد کرد، گفت: در حقیقت من در آن سخنرانی حرف آقای روحانی را ویراستاری کردم و حالا بیایید در سایتها ببینید که چه فحاشیها، اهانتها و هتاکیها که علیه ما به جریان افتاده است.
وی اضافه کرد: بعضی از سایتهایی که دم از اخلاق میزنند و از بد اخلاقی مینالند، این منطقی را که ما گفتیم و در تلویزیون نیز پخش شد را در مصاحبه خود اینگونه بیان کردند که «احمد خاتمی و احمد علم الهدی، این احمدین بویی از آیین احمدی نبردند.» که معنای این رفتارها و نحوه انعکاس آن نقد این است که کفگیر استدلال آنها به ته دیگ خورده است که فحش میدهند.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه موفقیت دولت روحانی در برنامه سلامت آفرین دارد، گفت: دیدار آقای روحانی با خانواده شهدا نیز آفرین دارد اما اگر انتظار دارند که هر چه می گویند ما آفرین بگوییم اینگونه نیست.
خاتمی ضمن تاکید بر اینکه ما حامی نظام هستیم و باید نقد را بیان کنیم و این به قوه مجریه محدود نمیشود، تصریح کرد: قوه قضاییه هم زمانی که در بحث فساد 3 هزار میلیاردی خوب عمل کرد آفرین گفتیم و آن روزی که شهرام جزایری فرار کرد نیز به قوه قضاییه تذکر دادیم که چرا با فرار یک مجرم اجازه وهن قوه قضاییه را دادند.
وی ادامه داد: در مورد قوه مقننه نیز وقتی میبینیم شور ضد آمریکایی مجلسیان قوی است، احسنت میگویم اما برخی از تنشزاییها و نطقها در شأن مجلس نیست.
انتهای پیام