خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرونشست زمین و نمایان شدن آب‌راهی قدیمی در مهاباد

فرونشست زمین در میدان منگوران شهر مهاباد موجب شد تا آب‌راهی قدیمی با طاق آجری نمایان شده و تعجب شهروندان را برانگیزد.

به گزارش سایت هاژه (آذربایجان غربی)، به نقل از ایرنا، مغازه داران راسته بقالان میدان منگوران مهاباد که سال ها بود مشکل خروج فاضلاب داشتند، با چالش جدیدی روبرو شدند و پس از فرونشست زمین در یکی از قسمت های این معبر، آب‌راهی قدیمی نمایان شده است.

ماجرا از این جا شروع شد که شهرداری مهاباد قصد داشت این خیابان قدیمی را سنگ‌فرش کند و مغازه داران درخوست کرده بودند قبل از سنگ فرش کردن مشکل دفع فاضلاب را نیز برطرف سازند.

حال چندین روز است که به خاطر پیدا شدن این آب‌راه قدیمی، که برخی هم آن را یک حمام تاریخی مدفون شده در دل خاک می دادند، عملیات شهرداری متوقف شده است و این نهاد منتظر بررسی و پیگیری اداره میراث فرهنگی مهاباد در این خصوص است.

یکی از مغازه داران این راسته اظهار کرد: از موقعی که این آب‌راه قدیمی در اینجا پیدا شده، مردم و مغازه داران مشکل تردد دارند و بازار ما تعطیل شده است.

او اضافه کرد: این آب‌راه تا رودخانه مهاباد ادامه دارد و مغازه داران فاضلاب خود را به آن انتقال می دادند و اکنون نیز علاوه بر اینکه بوی بدی از آن متصاعد می شود، به محل تجمع موش های فاضلابی، پشه ها و گربه‌ها تبدیل شده است.

او اظهار کرد: خانواده ما چندین نسل است در این راسته مغازه داریم و پدرانمان می گفتند که در زیر زمین برای انتقال آب های روان و سیلاب کانال بزرگ در این مسیر وجود دارد اما این برای نخستین بار است که بر اثر فرونشست زمین این آب‌راه نمایان می شود.

این مغازه دار از متولیان خواست که هر چه سریع‌تر تصمیمی در خصوص رفع مشکل این معبر گرفته شود تا بازار آنان از این وضعیت کسادی خارج شود.

در تماسی با سرپرست اداره میراث فرهنگی مهاباد، در خصوص این آبراه که برخی آن را حمام قدیمی می دانند، وی نیز در محل حاضر شد و بررسی های لازم را در این خصوص انجام داد و تصاویری را هم از این آبراه تهیه و به کارشناسان حوزه میراث فرهنگی آذربایجان غربی منعکس کرد.

او افزود: این مسیر پس از عملیات شهرداری دچار فرونشست شده و یک مسیر هدایت آب که به احتمال زیاد مربوط به دوره پهلوی است نمایان شده است و با هماهنگی با کارشناسان قرار است به زودی این مسیر مرمت شود.

واحد جولایی افزود: در خصوص اینکه در این مسیر سازه قدیمی دیگری در دل خاک وجود داشته باشد، باید مطالعات و بررسی میدانی بیشتری صورت گیرد.

او اضافه کرد: اکنون در این مرحله با همکاری شهرداری مرمت مسیر صورت می گیرد تا مشکل مغازه داران این بازار حل شود و علاوه بر این ایمن سازی لازم باید صورت گیرد تا کسی بر اثر افتادن در چاله ایجاد شده آسیب نبیند.

رئیس اداره میراث فرهنگی مهاباد از صبر و تحمل و همکاری مغازه داران این بازار در خصوص رفع این مشکل قدردانی کرد و گفت: سعی خواهد شد تا در اولین فرصت مرمت این قسمت از بازار با همکاری شهرداری و بدون ایجاد خسارت به این سازه قدیمی انجام شود.»

فرو نشست زمین و نمایان شدن آب‌راهی قدیمی در مهاباد
فرو نشست زمین و نمایان شدن آب‌راهی قدیمی در مهاباد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا