خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جولان اجاره در تورم مرداد 403

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده، از فشار اقلام مربوط به مسکن بر بودجه خانوارهای ایرانی حکایت دارد و نشان می‌دهد اجاره مسکن به لوکومتیو تورم مرداد 403 تبدیل شده است.

یک مرور کلی از تغییرات قیمت اقلام موجود در سبد مصرف خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد تورم ماهانه 2 درصد افزایش داشته است، نرخ تورم نقطه به نقطه 31/6 درصد و نرخ تورم سالانه در پایان مرداد 403 بالغ بر 34/8 درصد بوده است.

به این اعتبار هزینه خانوارهای ایرانی نسبت به تیر ماه 2 درصد بیشتر شده است، در مرداد 403 نسبت به مرداد سال قبل کالا و خدمات را 31/6 درصد گران‌تر خریده‌اند و در 12 ماه منتهی به انتهای مرداد امسال، در مجموع 34/8 درصد هزینه بیشتری نسبت به 12 ماه منتهی به مرداد 402 داشته‌اند.  

نگاهی به نمودارهای تورم نقطه به نقطه نشان می‌دهد ردیف مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با 42/1 درصد، ردیف آموزش با 40/4 درصد، ردیف کالاها و خدمات متفرقه با  34/4درصد و ردیف هتل و رستوران با 34/1 درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل، بالاترین رشدها را رقم زده‌اند و بالاتر از نرخ متوسط تورم نقطه به نقطه (31/6درصد) مرداد 403 قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، در تورم ماهانه 2 درصدی، سبزی و حبوبات با 3/4 درصد و مسکن وآب و برق با 3/3 درصد رشد در صدر ایستاده‌اند. قند و شکر، محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر و چای و قهوه هم از ردیف‌هایی هستند که بیشتر از میانگین تورم ماهانه، رشد قیمت را تجربه کرده‌اند.

نکته قابل توجه در نمودار نرخ تورم سالانه به تفکیک استان‌ها این است که استان محروم سیستان و بلوچستان نرخ 25/3 درصدی داشته که کمترین رقم در میان استان‌هاست و می‌تواند نشانه‌ای برای بهبودهای جزیی در اقتصاد محلی باشد.

شاخص قيمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور بر حسب بخش‌های اصلی و برخی گروه‌ها و طبقات کالایی جزییات قابل توجهی دارد از جمله این‌که در ستون نرخ تورم سالانه (34/8درصد) رشد قیمت برخی اقلام جلب توجه می‌کند از جمله گوشت قرمز و ماکیان که با نرخ 58/3 درصد، گوشت قرمز و سفید و فراورده‌های آن با 57/9 درصد، خدمات حمل و نقل عمومی با 55/9 درصد و شیر و پنیر و تخم مرغ با 52/7 درصد رشد، بیشترین تورم سالانه را به نام خود ثبت کرده‌اند.

بررسی همین جزییات در ستون تورم نقطه به نقطه، گویای واقعیت فشار مسکن بر بودجه خانوار است؛ پس از تورم 54 درصدی خدمات حمل و نقل عمومب، بیشترین رشد قیمت‌ها در اقلامی مانند مسکن و اجاره با نرخ تورم نقطه به نقطه 43 درصدی است.

برش دیگری از شاخص قیمت مصرف کننده در مرداد 403 هم نشان‌دهنده فشار اجاره مسکن بر بودجه خانوار است؛ چه در ستون تورم نقطه به نقطه و چه در ستون نرخ تورم سالانه بالاترین رقم مربوط به اجاره مسکن است به ترتیب با 43 درصد و 41/4 درصد. پس از مسکن، گروه خدمات بیشرین تغییرات قیمتی را داشته است.

کارشناسان مرکز آمار می گویند عدد شاخص برای کل خانوارهای کشور با سال پایهه 1400، به کمی بیشتر از 260 رسیده است. به این معنا، خانوارهای ایرانی در مرداد سال‌جاری 2/6 برابر سال 1400 برای تهیه یک گروه مشخص از کالاها و خدمات هزینه می‌کنند.

مقایسه همین عدد با سال 94، این واقعیت تلخ را عیان می‌کند که طی یک دهه، هزینه خانوارهای ایرانی تقریبا 10 برابر شده است.  

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا