خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بررسی پرورش مرغ بومی محلی گلپایگانی

رپورتاژ آگهی

بررسی پرورش مرغ بومی محلی گلپایگانی

یکی از انواع مرغ‌های بومی ایرانی، مرغ گلپایگانی است. این نوع مرغ هم برای مصرف خوراکی و هم برای تخمگذاری بسیار مناسب بوده و در سال بیش از 200 عدد تخم مرغ تولید می‌کند. مرغ گلپایگانی یکی از نژادهای مرغ دورگ در ایران است و معمولاً به دلیل مقرون به صرفه بودن و قیمت مناسب آن، بسیاری از پرورش دهندگان ایرانی به پرورش این نوع نژاد روی آورده‌اند.

مرغ گلپایگانی دارای ظاهری بسیار زیبا و درشت‌تر نسبت به سایر نژادها بوده، از این رو در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم‌تر است. شرکت نغمه تورنگ طلایی با کادری مجرب از دامپزشکان و مهندسین دامپروری در زمینه تولید، عرضه و فروش انواع مرغ تخمگذار بومی گلپایگانی فعالیت داشته که شما می‌توانید این نژاد از مرغ محلی را از طریق سایت سفارش دهید.

مشخصات مرغ بومی گلپایگانی

نژاد پرورش مرغ بومی گلپایگانی از بهترین انواع مرغ‌های بومی و دورگ ایرانی است. این نوع مرغ علاوه بر ظاهر، دارای ویژگی‌های درونی برتری نیز نسبت به سایر مرغ‌ها می‌باشد. مرغ گلپایگانی به ندرت دچار مرگ و میر می‌شود، زیرا مقاومت در برابر بیماری و طول عمر بسیار بالایی دارد. به همین دلیل می‌توان گفت که مرغ گلپایگانی از نظر اقتصادی جهت پرورش بسیار مقرون به صرفه است.

شما می‌توانید به راحتی این نژاد دورگ را در تمامی نقاط ایران پرورش دهید، زیرا محدود به آب و هوای خاصی نیستند و اغلب با تمامی شرایط آب و هوایی سازگاری دارند. غذای مرغ گلپایگانی نیز از انواع دانه‌های موجود تامین می‌شود و تقریباً هر نوع دانه‌ای را می‌پسندند. مرغ گلپایگان نسبت به سایر مرغ‌ها قیمت مناسب‌تری داشته که شما می‌توانید به راحتی آن را از طریق شرکت نغمه تورنگ طلایی سفارش دهید.

رنگ و فرم بدن مرغ‌های گلپایگان

جوجه‌های گلپایگانی دارای رنگی سفید، مشکی و ترکیب مشکی و سفید هستند. هرچند که رنگ‌های دیگری نیز دارند که نشان دهنده رنگ اصلی مرغ بومی یا رنگ نژاد خارجی است که برای وزن گیری بیشتر میکس شده‌اند. فرم بدن جوجه‌ها نیز گرد و پهن است. نیمچه مرغ‌های گلپایگان دارای قدی کوتاه و قطری بیشتر نسبت به سایر نژادهای دیگر ایرانی هستند. در ضمن وزن گیری بیشتری نیز نسبت به سایر مرغ‌ها دارند.

راندمان تخم گذاری نیمچه مرغ گلپایگان

این نوع از انواع مرغ‌های بومی، بیشترین تخم گذاری را در بین سایر مرغ‌های بومی دارند. نیمچه مرغ گلپایگان سالانه بین 270 تا 280 عدد تخم می‌گذارد. راندمان تخم گذاری این نژاد تا یک سال پس از شروع تخمگذاری به بیش از 78 درصد می‌رسد. تخم‌های مرغ گلپایگان به رنگ قهوه‌ای  روشن و شیری هستند.

انواع نیمچه بومی و محلی گلپایگانی

نیمچه مرغ بومی گلپایگانی دارای انواع مختلفی است که هر کدام از این انواع نیاز به پروش و مدیریت خاصی دارند. در زیر به پروش این مرغ‌ها از 1 روزه تا 5 ماهه پرداخته‌ایم:

نیمچه مرغ بومی یک روزه تا 1 ماهه

در استان‌های مختلفی از کشور مراکزی برای تولید و پرورش مرغ‌های بومی وجود دارد که وظیفه آن‌ها تولید و فروش جوجه یک روزه بومی می‌باشد. در این روش، جوجه‌های بومی تولید و تکثیر شده و تا 45 تا 50 روزگی پرورش یافته و برای فروش به بازار عرضه می‌شوند. پرورش این نوع نیمچه مرغ بومی اغلب در واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی صورت گرفته و به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود. به دلیل مشکلات واکسیناسیون، بهداشت و تغذیه جوجه‌های یک روزه تا 1 ماهه بهتر است از تولید جوجه بومی در ظرفیت‌های بالا خودداری شود.

نیمچه مرغ بومی 2 ماهه 2 تا 3 ماهه گلپایگانی

انواع دیگر نیمچه مرغ‌های بومی، نیمچه مرغ بومی 2 ماهه گلپایگانی و نیمچه مرغ محلی گلپایگانی 3 ماهه هستند که به عنوان مرغ تخم‌گذار برای تولید تخم مرغ خوراکی یا نطفه دار نگهداری می‌شوند. نیمچه‌ها معمولاً در زمان 2 تا 3 ماهگی، بیشتر واکسن‌های خود را دریافت کرده و شرایط سخت نگهداری را پشت سر گذاشته‌اند. نیمچه در سن 2 تا 3 سالگی درصد ماندگاری بالاتری خواهند داشت، به همین دلیل در بیشتر روستاها، این نوع نیمچه مرغ بیشتر خریداری شده و طرفداران بیشتری دارد. بهتر است نیمچه‌های 2 تا 3 ماهه را از مراکز صنعتی و نیمه صنعتی معتبر که شرایط بهداشتی را رعایت می‌کنند سفارش دهید. زیرا دوره واکسیناسیون و پرورش بهتری را سپری کرده‌اند.

نیمچه‌های 2 تا 3 ماهه دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • نیمچه مرغ‌های 3 ماهه دارای وزنی حدود 1300 گرم و وزن خروس ها تقریبا 1700 گرم است. اگر وزن مرغ پایین باشد، تولید تخم مرغ نیز کمتر خواهد بود.
  • نیمچه‌های 2 تا 3 ماهه دارای ظاهری سالم و فاقد عیب مانند دهان باز، کج بودن منقار، پیچ خوردگی پنجه پا و گردن هستند.
  • نیمچه‌ها باید فاقد هرگونه شپش و تخم شپش در اطراف پرهای مقعد و سایر نقاط بدن باشند.
  • نیمچه باید کاملاً هوشیار و از نظر وزن و جثه کاملاً سالم باشد.
  • در هنگام سفارش نیمچه مرغ به مدفوع آن‌ها نیز دقت داشته باشید. مدفوع مرغ سالم دارای قوام و رنگ قهوه‌ای با رگه‌های سفید بوده و اسهال سبز و کف دار نشان‌دهنده وجود بیماری و عوامل بیماری زا در پرنده است.

نیمچه مرغ بومی 4 ماهه و 5 ماهه گلپایگانی

مرغ بومی 4 ماهه گلپایگانی و مرغ محلی 5 ماهه گلپایگانی دارای رادمان تولید 75 درصد و از نژاد مرغ‌های تخم گذار هستند. این نوع مرغ نیز به دلیل گذراندن شرایط نگهداری ویژه و دوره واکسیناسیون، بهترین انتخاب جهت تخم گذاری و نگهداری می‌باشند که می‌توانید برای ارسال و خرید آن‌ها از طریق سایت‌های فروش آنلاین اقدام کنید.

تغذیه و نگهداری نیمچه مرغ در طول پرورش آن

بلوغ مرغ‌ها بستگی به نژاد آن‌ها داشته و اغلب در سن 6 ماهگی صورت می‌گیرد. اما هدف از پرورش جوجه‌ها، رساندن آن‌ها به سن بلوغ نیست. نیمچه مرغ‌ها اغلب در سن 3 ماهگی نیز به بازار عرضه شده و آماده تخم گذاری یا پروش گوشتی هستند. اصولا در تغذیه مرغ‌ها باید دقت داشته باشید که عدم تعادل در مواد غذایی مصرفی آن‌ها باعث رشد ضعیف جوجه شده و مرغ به اندازه کافی پروار و قوی نخواهد بود. بهتر است در تغذیه نیمچه مرغ‌های محلی گلپایگانی انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن مرغ را قرار دهید.

استفاده از دانه‌هایی مانند جو، ذرت، سویا، گندم و سایر غلات دیگر، به تامین پروتئین و کربوهیدارت‌های بدن مرغ کمک کرده، اما برای جذب بهتر این مواد و افزایش سطح متابولسیم بدن آن‌ها بهتر است از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر پتاسیم، سدیم، کلر، منیزیم و… نیز استفاده کنید. کاهش مواد معدنی در تغذیه مرغ باعث تغییر در PH خون و عقب ماندگی جوجه‌ها شده و در مقابل افزایش مواد معدنی نیز باعث مشکلات کلیوی و عروقی در آن‌ها می‌شود. ویتامین‌ها و آنزیم‌ها نیز به هضم بهتر مواد غذایی و افزایش قدرت بدنی در جوجه‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر از مولتی ویتامین و آنزیم‌های مناسب در تغذیه نیمچه مرغ‌های گلپایگان استفاده می‌شود.

نحوه پرورش مرغ تخمگذار گلپایگانی

مرغ‌های گلپایگانی قابل پرورش در بستر و قفس هستند اما پیشنهاد می‌شود که از آن‌ها در بستر نگهداری کنید. از آنجایی که مرغ گلپایگان دارای وزن زیادی است، ممکن است در قفس به دلیل عدم تحرک، دارای اضافه وزن شود؛ این افزایش وزن و توده چربی به سیستم تخم گذاری او فشار وارد کرده و فرآیند تخم گذاری را کاهش می‌دهد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا