خرید تور تابستان

یحیی سنوار کیست؟

تابناک نوشت:

کلیات


یحیی السنوار با نام کامل یحیی ابراهیم حسن السنوار (به عربی: يحيى إبراهيم حسن السنوار)، متولد ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵ میلادی، یکی از فرماندهان نظامی فلسطینی است که از آغاز به کار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در غزه، به گردان‌های شهید عزالدین قسام، بازوی نظامی حماس پیوست و اکنون رئیس دفتر سیاسی این جنبش است.

زندگی شخصی و تحصیلات


یحیی السنوار که با کنیه «ابو ابراهیم» شناخته می‌شود، در اردوگاه آوارگان در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه به دنیا آمد. خانواده وی اهل «مجدل عسقلان» (یا اشکلون) بودند که در جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل مجبور به مهاجرت و پناه بردن به خان یونس شدند.

سنوار در خان یونس به مدرسه رفت و پس از پایان تحصیلات ابتدایی در مدارس وابسته به سازمان امدادرسانی به پناهجویان فلسطینی (آنروا)، از دانشگاه اسلامی غزه در رشته زبان عربی مدرک کارشناسی گرفت.

فعالیت تشکیلاتی


یحیی در سنین پایین تحت تأثیر برادر بزرگترش محمد از رهبران برجسته حماس و رئیس دفتر سیاسی آن در غزه قرار گرفت. وی یکی از پیشگامان مساجد و از اولین کسانی بود که در زمان تأسیس جنبش حماس در ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ به صفوف آن پیوست.

وی از ابتدای فعالیت‌های مبارزاتی اش، شخصیت برجسته خود را نشان داد و یکی از فعالان حماس در مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی در جریان انتفاضه بزرگ ۱۹۸۷-۱۹۹۳ بود.

یحیی السنوار در پست‌های سازمانی قرار گرفت و از اولین کسانی بود که به بازوی نظامی حماس، «گردان های عزالدین قسام» پیوست و در سال ۲۰۰۵ سمت فرماندهی «تیپ خان یونس» را بر عهده گرفت.

وی یکی از اعضای برجسته «ستاد» گردان‌های القسام شد و به فرمانده کل آن، «محمد الضیف»، و معاونش، «مروان عیسی»، بسیار نزدیک است و هر سه نفر از برجسته‌ترین اعضای لیست ترور رژیم اشغالگر قدس هستند.

فعالیت نظامی


یحیی السنوار به دلیل نقشی که در عملیات کماندویی دارد، یکی از تحت تعقیب ترین افراد در لیست ترور رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

وی زندگی غیرمعمولی و محرمانه‌ای داشته است، به طوری که اکثر ساکنان نوار غزه وی را از نزدیک ندیده و نمی‌شناسند. السنوار برای مصون ماندن از ترورهای کور رژیم صهیونیستی به صورت مخفیانه زندگی می‌کند و طی دو دهه گذشته از ۶ ترور نافرجام، جان سالم به در برده است. پس از آخرین حضور علنی در یک فیلم ضبط شده در سال ۲۰۰۵، یحیی السنوار مجدداً ناپدید شد تا اینکه در برنامه «ما خفی اعظم» که شامگاه جمعه ۲۷ می ۲۰۲۲ از شبکه الجزیره پخش شد، ظاهر شد.

صهیونیست‌ها یحیی السنوار را مغز متفکر بسیاری از عملیات‌های کماندویی، به ویژه عملیات موسوم به «بمب تونلی» که سایت‌های نظامی رژیم صهیونیستی را در مدت ۵ سال هدف قرار داد، می‌دانند.

از یحیی السنوار تصاویر خاص زیادی منتشر شده که از جمله آنها تصویری است که در آن وی بر مبلی در خرابه نشسته و لبخند بر لب دارد؛ تصویری که گفته می‌شود در آوارهای منزل وی بعد از عملیات اسراییلی‌ها برای ترورش ثبت شده و عصبانیت صهیونیست‌ها را به دنبال داشته است.

اسارت و آزادی


السنوار در سال ۱۹۸۸ هنگامی‌که قصد ربودن و کشتن دو سرباز اسرائیلی را داشت، توسط نیروهای امنیتی اسرائیل دستگیر و در دادگاه به اتهام کشتن ۱۲ تن محاکمه و به چهار بار حبس ابد محکوم شد.

او در فاصله سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ (بیش از ۲۲ سال) در اسرائیل زندانی بود و در زندان زبان عبری یادگرفت. او در آن بازه زمانی از طرف زندانیان نماینده مذاکره و صحبت با مسئولان زندان شده بود.

یحیی در نهایت در جریان مبادله تعداد زیادی از زندانیان حماس و جنبش فتح با گیلعاد شلیط [شلیت] در سال ۲۰۱۱ از زندان آزاد شد. بسیاری در دستگاه‌های امنیتی و دفاعی اسرائیل بر این باورند که آزاد کردن وی اشتباهی مرگبار بوده است.

رژیم صهیونیستی در توافق تبادل اسرا موسوم به «شالیط» مجبور شد در ازای آزادی یک نظامی صهیونیست به نام «گلعاد شالیط»، ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی را آزاد کند.

اسارت و آزادی


در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، جنبش مقاومت اسلامی حماس روز سه شنبه، ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ خورشیدی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یحیی سنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی این جنبش به جانشینی شهید اسماعیل هنیه انتخاب شده است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا