خرید تور تابستان ایران بوم گردی

توجیه «فاطمه حقیقت جو» برای ازدواج سفید خود

«فاطمه حقیقت جو» عضو سابق فراکسیون اصلاح طلبان مجلس در دوره‌ی ششم که به تازگی کشف حجاب کرده و گفته که از مدت‌ها پیش، پس از طلاق، ازدواج سفیده کرده است، توجیه خود درباره‌ی ازدواج سفید را مطرح کرد.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت تلگرامی فاطمه حقیقت جو که در آمریکا زندگی می‌کند، در پی می‌آید:

سوالاتی در خصوص ازدواج سفید پرسیده شده است. که به اختصار در اینجا نظراتم را مطرح می‌کنم. ابتدا باید به عرض برسانم که واژه ازدواج سفید واژه چندان درستی نیست. حال به نظر می‌رسد که عده‌ای برای تفکیک ازدواج رسمی از زندگی یک زوج بدون رسمیت بخشیدن به آن از این واژه استفاده می‌کنند که بعضی نیز به عنوان همباشی از آن یاد می‌کند.

آنچه که در خطبه‌ی عقد (دایمی یا موقت) مطرح می‌شود متشکل از دو عنصر ایجاب و قبول است. یعنی یک طرف پیشنهاد می‌دهد (ایجاب) و طرف دیگر این پیشنهاد را قبول می‌کند (قبول). در واقع حاکی از رضایت طرفین این قرارداد است. در ازدواج سفید یا همباشی نیز چنین واقعه‌ای رخ می‌دهد. یعنی طرفین رضایت دارند که وارد چنین رابطه شوند ولو خطبه‌ی عقد توسط یک فرد ثالثی قرایت نشود. از این منظر ازدواج سفید یا همباشی نیز شرعی و درست است.

اما نکته‌ای که وجود دارد اینست که چشم باز کرده‌ایم و فقط صورت ازدواج رسمی یا صیغه را دیده‌ایم و به آن عادت کرده‌ایم و عرف مورد قبول اینست که خطبه‌ی عقد رسما قرایت شود. بنابراین، پذیرش شکل دیگری کمی سخت‌تر بنظر می‌رسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بخشي درست و بخشي نادرست است. ازدواج در هر شكلي يك پيمان است. اين پيمان اما در غرب هم در كليسا يا شهرداري ثبت مي شود، تا شكل هرج و مرج و خلاف نظم عمومي پيدا نكند.

    1. نانجبیبی این عنصر انستکه سعی در قبج شکنی عمل خودش دارد این اراجیفی که هم سرهم کرده نکته جدیدی نیست….

      11
      11
  2. الان بحران بزرگ دختران نوجوان و مجرد مادر شده و متلاشی شدن ساختار بسیار مهم خانواده در غرب و بویژه آمریکا ناشی از همین قرائت ها و ساده سازی موضوعات مهم اجتماعی طبق امیال شیطانی خودمون هست.

    10
    7
  3. زندگی شخصی افراد به کسی مربوط نیست
    فرهنگ زشتی در جامعه ما رواج پیدا کرده که در آن هر کسی به خود اجازه قضاوت کورکورانه و یکجانبه در مورد افراد دیگر را میدهد.
    شما میتوانید خانم حقیقت جو را در مورد افکار و نظراتش در مسایل سیاسی و اجتماعی نقد کنید. به حریم شخصی هم احترام بگذاریم
    کاوه مدنی هم همینجوری فراری دادید

    15
    12
    1. جناب فرهادخان مساول شخصی افراد مربوط به خودشان است ایا کسی علت اتخاذ چنین رفتاری را از اوپرسیده؟؟؟؟؟؟؟؟چرا برای عمل خودش که کاملا مربوط به خودش است توجیهات شرعی می تراشد؟این عنصر بی مایه که متاسفانه بارها انصاف نیوز را بابت طرح چنین افرادی مورد پرسش قرار داده بودم سوژه این رسانه شده ؟؟؟درنهایت فردی مانند دیگران است منهای هنرشان……..

      9
      5
    2. درست است که زندگی شخصی افراد به کسی مربوط نیست ، ولی چه باید کرد با افرادی که تاب مستوری ندارند و زندگی خصوصی خود را به فضای عمومی میکشانند و عقده تابوشکنی دارند !

      4
      2
  4. سلام.
    پس آقا انصاف داره دست به اصلاحات دینی هم میزنه. شما هم بدت نمیاد آقا انصاف. ولی یه چیز یادتون باشه اون خانم و شما باید خدا رو راضی کنید. خدا قول برتری دینش رو داده حالا شما و اون خانم چه نقش مارتین لوتر بازی کنید یا نکنید.

    5
    8
  5. به نام خدا

    «صدق الله سبحانه کذلک یقول: «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّـهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ»، (سوره روم، آیه ۱۰)

    راست گفت خدای سبحان و منزه که فرمود: سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند.

    4
    2
  6. فرق عقد شرعی و ازدواج سفید
    به تعهد بر میگردد
    در عقد تعهد داریم
    (در ازدواج سفید فاحشگی(یک شب با این یک شب با اون

    2
    9
  7. انصاف شدی صدا و سیمای میلی که هم در جایگاه شاکی و دادستان و قاضی و اجرای احکام هستی یک مشت آدم علاف هم ظاهرا شغلی غیر از سر کردن در جیک و پیک زندگی مردم ندارند که متوجه شدن ملت دیگه تلویزیون نمی بینن بازار تو را گرم می کنن؟

  8. همه تلاش ایشون در این متنی که نوشته توجیه این روش بر پایه عرف مورد پذیرش است . خوب چنین عرفی به اعتراف خود ایشون در متنی که نوشته شده هنوز در ایران شکل نگرفته و چه بخواهیم و چه نخواهیم عرف موجود در ایران آمادگی پذیرش این مساله رو فعلا نداره که به دلایل متعدد از جمله مهمترین آن یعنی فقدان حمایتهای قانونی با ضمانت اجراهای قانونی اونطور که در سیستم های حقوقی غربی در مورد حقوق ایجاد شده برای طرفین به ویژه زن در چهارچوب روابط از این دست (ازدواج ثبت نشده) وجود داره ، در نظام حقوقی و قضایی ایران ، بهتره اصراری به ترویج چنین روابطی حداقل در شرایط عرفی و حقوقی امروز جامعه ایران نداشته باشیم. به ایشون توصیه می کنیم به زندگی مشترک خارج از چهارچوبهای رسمی ازدواج خودشون که قطعا حاصل پذیرش عرفی و قانون در جامعه ایست که ایشون در اون زندگی می کنند ادامه بدن و پیگیر رواج این مساله در ایران بدون ایجاد زمینه های عرفی و قانونی اون نباشن چون قربانی اول ورود این شیوه به جامعه ایرانی قبل از ایجاد طبیعی ملزومات عرفی و قانونیش زنان خواهند بود.

    1
    1
  9. سلام-کسی که عقل وشعور دارد و خود را مسلمان می پندارد چرا مطابق شرع اسلام ازدواج نمی کند ازدواج طبق آئین اسلام هم سهل است و هم حقوق زوجین را تعهد تضمین نموده -به نظر من این خانم جوزده شده

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا