خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش ۱۵۰ درصدی اجاره‌بها!

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره بسته حمایتی دولت و وزارت راه و شهرسازی برای مستأجران و الزاماتی که در این بسته باید در نظر گرفته شود ازجمله سقف وام ودیعه مسکن اظهار داشت: بسته‌های سال‌های گذشته جوابگوی نیازهای مستأجران نبود و نتوانست کمکی به رفع مشکل مستأجران کند.
وی ادامه داد: دخالت دولت در قالب بسته حمایتی مستأجران نه‌تنها کمکی به مستأجران نکرد بلکه بازار را ملتهب‌تر هم کرد به‌طوری که با تعیین سقف 25 درصدی افزایش اجار‌ه‌بها خود عامل گرانی در بازار اجازه مسکن شد و درواقع این امکان را به مالکان داد تا 25 درصد اجاره را گران کنند درحالی‌که برخی از موجران و مالکان قصد افزایش اجاره تا این سقف را نداشتند. دولت ضمانت اجرایی آن را نداشت و در بازار نظارتی نشد. در برخی از مناطق شاهد افزایش 150 درصدی اجاره هم بودیم.
لطفی درباره وام ودیعه دربسته حمایتی گفت: مسکن در طول چند سال گذشته آن‌قدر گران شده که این وام 100 میلیون تومانی در تهران جوابگو نیست و نمی‌تواند بخش قابل‌توجهی از عدد رهن را پوشش دهد و از سوی دیگر مستأجر برای دریافت این وام باید از هفت خوان رستم را پشت سر بگذارد و درنهایت هم بهانه‌ای برای نپرداختن این وام به مستأجر متقاضی پیدا می‌کنند و مستأجر هم قید آن را می‌زند.
وی افزود: اجاره‌بها تابعی از قیمت مسکن است و هر چه مسکن گران‌تر شود به همان میزان اجاره هم افزایش پیدا می‌کند و در سال گذشته شاهد افزایش قابل‌توجهی قیمت مسکن بودیم و به‌طور قطع دیگر وام 100 میلیون تومانی ودیعه مستأجران جواب نمی‌دهد. حداقل وام ودیعه مستأجران امسال باید سه برابر شود و نباید با افزایش سقف وام، رقم اقساط آن برای قشر مستأجر بالا برود.
لطفی تأکید کرد: خانواری که علاوه بر سایر هزینه‌های معیشتی‌ هر سال باید اجاره‌‌بهایی فراتر از نرخ تورم را می‌پردازد دیگر پس‌اندازی برای رهن نخواهد داشت بنابراین دولت باید از طریق وام قدرت پرداخت رهن مستأجر را افزایش دهد اما موضوع مهم رقم اقساط بازپرداختی است که نباید با بهره متعارف و بالاتر متعارف بانکی حساب شود اما همواره بانک‌ها به فکر جیب خودشان بودند و دسترسی مستأجران هم به این وام‌ کمتر شده است.
وی با انتقاد از مواضع دولت درباره مشاوران املاک و اثرگذاری آنها در افزایش قیمت مسکن و اجاره گفت: سوال من از دولت این است که اگر مشاوران املاک هیچ درصدی به عنوان کمیسیون دریافت نکند، مسکن گران نمی‌شود؟ دولت آدرس غلط ندهد عامل گرانی مسکن و اجاره‌بها موضوعات دیگری است و درنهایت مالک است که بر اساس شرایط اقتصادی نرخ را تعیین می‌کند. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا