خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ابوالفضل» اهواز از نگاهی دیگر

امید کاجیان، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره درگیری در روستای ابوالفضل نوشت:

“ابوالفضل” نامی که در ایام محرم امسال یادآور نام روستایی در اهواز هم شد که این چند روزه پر بود از حاشیه و اخبار ضدو نقیض.

درست چند روز بعد از آنکه پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در گفت‌وگویی تلویزیونی با نام بردن از چهره های سیاسی چپ و راست و البته نهادهای نظامی آن‌ها را به این متهم کرد که زمین‌های مردم و بنیاد را به نوعی از آن خود کرده‌اند و باید پاسخگوی آن باشند – البته بلافاصله یکی دو روز بعد به عذرخواهی از همان چهره‌ها و نهادها اقدام کرد – باردیگر در داستان این روستا حاشیه آفرید و بر سر زبان‌ها افتاد.

ابتدا جمال عالمی‌نیسی فرماندار اهواز پیشتر در مورد این روستا گفته بود روستایی به نام ابوالفضل در ساختار تقسیمات کشوری شهرستان اهواز جایگاهی ندارد. این منطقه، یک سکونتگاه غیررسمی است که توسط عده‌ای فرصت‌طلب زمین‌ها خرید و فروش شده و با استفاده از خلاءهای قانونی، در آن ساخت و ساز غیرقانونی انجام شده است.

فرماندار اهواز هشدارداده بود که: قرار شده است که مقام قضایی در خصوص تصرفات غیرقانونی زمین‌هایی که متعلق به بنیاد مستضعفان است، ورود کند. در این مورد نیز دادستان ورود کرده تا تصرف غیرقانونی به جز منازل مسکونی در این منطقه را قدغن کنند.

همه این‌ها باعث شد تا این بار هجمه‌ها علیه فتاح و رئیس بنیاد مستضعفان اما نه از سوی رسانه‌های حامی جریانات سیاسی و این چهره‌ها، بلکه از سوی مردم شکل بگیرد. موضوع تخریب منازل یک روستا که اراضی آن در مالکیت بنیاد مستضعفان قرار دارد حالا در صدر اخبار بود.

بخصوص آنکه تصاویر و اخباری با موضوع یورش ماموران و البته حمله و تیراندازی در این روستا پخش شد.

البته فرمانده انتظامی اهواز اخبار منتشرشده در خصوص تیراندازی ماموران به ساکنین روستای ابوالفضل(ع) را تکذیب کرد.

به ما گفتند زمین‌خوارند

موضوع تا جایی پیش رفت تا فتاح در گفت‌وگوی تلفنی با آیت الله فرحانی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، از نحوه برخورد با اهالی این روستا ابراز بی اطلاعی کند و بگوید: بنیاد مستضعفان معمولا با اقشار ضعیف تفاهم می‌کند و اصلا روحیه بگیر و ببند در این سازمان نیست.

فتاح ادامه داد: شورای تامین استان، شهرداری و دادستانی گفته بودند این‌ها زمین‌خوار هستند، در حالیکه این تصمیمی است که استان گرفته است.

آیت الله عبدالکریم فرحانی هم دراین باره اظهارکرد: این مساله باید به مردم منعکس شود که بین نظر بنیاد مستضعفان و تصمیمی که در استان گرفته شده، تفاوت وجود دارد.

اقدام تلافی جویانه؟

در داستان روستای ابوالفضل اهواز اما نباید چند نکته را از یاد برد. فاصله زمانی کوتاه این اتفاق با مصاحبه جنجالی اخیر فتاح بیش از هر چیزی ممکن است برای بسیاری سوال‌برانگیز باشد. شاید در نگاه اول این اقدام و البته رسانه‌ای شدن آن در این سطح وسیع یک نوع انتقام در جهت تخریب چهره فتاح به شمار بیاید، به عبارتی اتفاقات روستای ابوالفضل اهواز اتفاقی از قبل برنامه‌ریزی شده بوده که خود فتاح در آن نقش نداشته است یا لااقل اکنون با ابراز بی‌اطلاعی از نحوه برخورد با اهالی این روستا در صدد القای این مطلب است از همین رو است که حمله ماموران و… را اکنون به گردن سایر بخش‌ها و نهادها می‌اندازد. چه بسا خود فتاح نیز با بغرنج شدن شرایط در آینده نزدیک درصدد این بربیاید تا نحوه برخورد با اهالی روستا را به مصاحبه اخیر و البته سیاسی‌کاری مخالفانش نسبت دهد.

فتاح از همین رو خود را به بی‌اطلاعی میزند و می گوید که به ما گفته بودند “آنها زمین‌خوارند” اما همین اظهارات فتاح نیز خود نوعی خودزنی و نشان از ناتوانی وی است. از سویی دیگر رئیس بنیاد مستضعفان درعین حال، اینکه زمین‌ها را از آن بنیاد و نه مردم روستا می‌داند را نفی نمی‌کند. موضوعی که خود به معنای در جریان بودن بنیاد مستضعفان در باره اقدامات و برخورد با اهالی این روستا است.

*چرا از اهالی روستا عذر نمی‌خواهید؟

فتاح در حالی البته در قصه روستای ابوالفضل اهواز تلاش دارد تا چهره حق به جانبی برخود بگیرد که یکی دو روز پس از مصاحبه‌اش راجع به زمین‌های مدرسه فرهنگ حداد عادل و یا سایر زمین‌های بنیاد که دراختیار برخی نهادهاست به عذرخواهی پرداخت، عذرخواهی که البته دلیلی بر نفی ادعاهای قبلی مبنی بر دست داشتن این چهره‌ها و نهادها در تصاحب زمین های بنیاد و اموال بیت‌المال نبود. نکته‌ی جالب ماجرا وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم فتاح تا لحظه نوشتن این گزارش عذرخواهی از اهالی روستای ابوالفضل علی‌رغم نحوه برخوردی -که هرکز با کسانی چون «حداد عادل»ها نمی‌شود – که با اهالی این روستا شده، نکرده است.

یادمان نرفته

اگرچه وقایعی که در این روستا رخ داد بسیار تلخ و دور از ذهن بود و قطعا جایگاه فتاح را در نزد مردم به شدت تنزل بخشید و باعث شد تا اگر او بخواهد در انتخابات 1400 وارد عرصه شود به واسطه همین موضوع از رقابت‌ها بازبماند، اما از طرفی دیگر هم نباید اجازه داد که موضوع این روزهای روستای ابولفضل اهواز، سرپوشی شود بر ادعاهای پیشین فتاح نسبت به چهره‌ها و نهادهایی که از اموال بنیاد و بیت المال بهره می‌برند چرا که تا به اینجا هرچند تمامی این چهره‌ها در بیانیه‌هایی نیم‌بند علیه اظهارات فتاح درباره خودشان سخن گفته بودند اما هیچ کدام از آن پاسخ‌ها، عملا پاسخ قانع‌کننده به آنچه که فتاح به آن‌ها نسبت داده بود، نبود. در این پاسخ‌های نیم‌بند عده‌ای خود را مالک آن زمین‌ها دانستند و نه بنیاد را و عده‌ای هم که داشتن آن زمین‌ها را به اجازه شخص دیگر نسبت داده بودند. دراین میان هم اشخاصی مانند حداد عادل که خود امروز باید پاسخ‌های متقنی به ادعاهای فتاح در خصوص مدرسه فرهنگ بدهد، بعد از عذرخواهی فتاح از خودش گفت:« آقای فتاح مطالبی را گفت تا حواشی اخیر تمام شود. من هم صحبتی نمی‌کنم و امیدوارم حواس مردم با توجه به شروع محرم بیشتر به اصل انقلاب و امام حسین (ع) باشد».

عباراتی که می‌تواند تنها یک معنا بدهد و آن اینکه مردم کاری به این کارها نداشته باشند و پیگیر واقعیات نباشند و موضوع را فراموش کنند.

عادل در حالی ماجرای مدرسه فرهنگ را حاشیه دانسته و مردم را به اصل انقلاب فرا می‌خواند که از دید بسیاری آنچه در اصل انقلاب اهمیت دارد موضوع شفافیت مسئولین با مردم در همه حوزه‌ها از جمله چنین مسائلی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا