خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابهامات «قصر دریا» [+اسناد]

امیرحسین ناظری کنزق، انصاف نیوز: حدود 13 سال پیش، یعنی در سال 1386 سازمان میراث فرهنگی استان مازندران در توافقی 23 هکتار زمین را به «علی رمضان نژاد کناری» واگذار کرد. طبق این توافق نامه آقای رمضان نژاد باید از این زمین‌ها برای ساخت مجتمع توریستی شامل هتل، استراحتگاه موقت، رستوران، سالن کنفرانس، تالار، فضای ورزشی-فرهنگی-تجاری، فضای بازی کودکان و…  استفاده کند. او همچنین می‌تواند 49 درصد از این زمین را ویلا سازی کرده و آن را برای تامین مالی پروژه بفروشد.

این مجموعه «قصر دریا» نام گرفت. حالا 13 سال پس از امضای این توافقنامه، بدون به اتمام رساندن مراکز گردشگری، ویلا سازی و فروخته شده است. طبق بخشنامه‌ی کمیسیون اصل 138 قانون اساسی زمانی که زمینی به شخصی برای مصارف گردشگری واگذار می‌شود او تنها با حفظ کاربری گردشگری، می‌تواند بخشی از اعیان -ساختمان نه زمین- مجموعه را به فروش برساند.

با توجه به اینکه این زمین‌ها در خارج از محدوده‌‌ی شهر و روستا بوده‌اند سازمان همیاری شهرداری مجوز ساخت این مجموعه را صادر کرده و آقای رمضان نژاد ساخت این شهرک را به «تعاونی مسکن قصر فیروزه» که وابسته به ارتش جمهوری اسلامی ایران است واگذار کرده است. سازمان همیاری شهرداری که خود نقش ناظر بر این ساخت‌وسازها را دارد هم به عنوان «مشاور فنی» با این پروژه قراردادی به ارزش 270 میلیون تومان امضا کرده است.

اعتراضات یکی از خریداران قصر دریا

یکی از خریداران ویلاهای مجموعه در گفت‌وگو با انصاف نیوز به مشکلات خود اشاره کرده و می‌گوید: ویلاهای این مجموعه را به اسم «شهرک» به ما فروختند در حالی که این مجموعه گردشگری بود. در قرارداد به ما عرصه و اعیان را فروختند، در حالی که آن‌ها اصلا حق فروش عرصه یا زمین را به ما نداشتند.

وی افزود: آقای رمضان نژاد از ما وکالت کاری گرفته بودند که کارهای سند را پیگیری کنند. ما مدت‌ها پیگیر سند ویلاهایمان بودیم. ابتدا به ما می‌گفت که باید مجموعه تمام شود و سند یکجا صادر شود. بعد از پیگیری‌های زیاد در سال 96 به ما گفتند که این زمین گردشگری است نه شهرک! اما در مبایعه نامه اسم شهرک آمده بود و حتی اشاره‌ای به گردشگری نشده بود.

این خریدار که نخواست نامش درج شود گفت: من از سازمان میراث فرهنگی به نهاد مسئول پیگیری کردم، اول گفتند پیگیری می‌کنند ولی بعد از چند بار مراجعه رفتارشان عوض شد و حتی من را به آن اداره راه ندادند.

او مدعی شد: به خاطر اینکه شوهر خواهر آقای رمضان نژاد کناری، آقای «ولی‌الله نانواکناری» نماینده مجلس بوده در استان به حرف‌های ما توجه نمی‌شود. این دوستان هر دو اهل فریدونکار هستند.

با بررسی نقشه‌های هوایی مشخص می‌شود که تمام ویلاها ساخته شده و هیچکدام از هتل‌هایی که بنا بوده در این زمین‌ها ساخته شود کلنگ نخورده‌اند. با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی استان مسئول پیگیری این ماجرا است با سازمان میراث فرهنگی استان مازندران تماس گرفتیم.

پاسخ میراث فرهنگی به ابهامات پرونده قصر دریا

«احسان محمدی» به عنوان سرپرست معاونت سرمایه گذاری این اداره توضیحاتی درباره پروژه داد اما نخواست نامش در مصاحبه درج شود. «سیف الله فرزانه» مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران اما به انصاف نیوز گفت: آقای محمدی باید پاسخگو باشند. شما تمام صحبت‌های او را با ذکر نام منتشر کنید.

سرپرست معاونت سرمایه گذاری میراث فرهنگی مازندران
احسان محمدی

معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران ضمن تایید تخلفات این مجتمع، به سوالی درباره‌ی پیگیری‌های این تخلفات توسط این اداره پاسخ داد: این تخلفات در مراجع قضایی در حال رسیدگی است. ما بر پروژه‌ها نظارت داریم اما با توجه به اینکه این یک پروژه‌ی قدیمی است، ما سرویس ویلا هم مجوز داده‌ایم. اما اینکه ایشان بهره برداری می‌کنند خلاف قانون است. ما هم مکاتبه کرده‌ایم. در حال حاضر هم موضوع امکان خدمات عمومی که باید احداث می‌کردند اما نکردند در حال رسیدگی است. بحث واحدهای مسکونی به ما ارتباطی ندارد. ما دخالتی نمی‌کنیم ولی بحث گردشگری در حال رسیدگی است.

وی افزود: ایشان طبق قانون می‌توانستند ویلا را بسازند و بفروشند برای تامین مالی بقیه پروژه‌ی خدمات عمومی؛ اما اینکه بهره برداری انجام شده خلاف است و من تکرار می‌کنم که مکاتباتی انجام داده‌ایم. باید اتفاقات خوبی در این پیگیری‌ها رخ دهد.

محمدی در پاسخ به سوالی درباره‌ی چگونگی شکایت و زمان شکایت پاسخ داد: ما اصلا شکایت نکرده‌ایم. خود سازمان بازرسی در حال پیگیری است و از طرف خودشان شکایت کرده‌اند. ما شکایتی نداشتیم. بحث حقوقی به ما مربوط نیست. ما پیگیر این بودیم که باید بحث گردشگری انجام شود. ما فقط با سرمایه گذار مکاتبه داشتیم. [با سازمان بازرسی هم مکاتبه‌ای نداشتیم.] ما به سرمایه گذار اعلام کردیم تا پروژه به اتمام نرسد حق بهره برداری ندارد.

او ادامه داد: پروژه‌ی آقای رمضان نژاد پروژه‌ی مهمی است. در حال حاضر اتفاقاتی رخ داده؛ دستگاه‌های نظارتی هم در حال پیگیری هستند. ما به این پروژه سرویس ویلا مجوز داده‌ایم. اگر بهره‌برداری هم انجام می‌شود خلاف قانون است. ما بارها [با متخلف] نامه‌نگاری کرده‌ایم که این تخلفات را انجام ندهد.

محمدی در پاسخ به سوال «با وجود اینکه سازمان شما بخش حقوقی دارد چرا از طریق حقوقی پیگیری نکرده‌اید؟» گفت: ما فقط بحث نظارتی داریم و بحث حقوقی به ما مربوط نیست. سازمان بازرسی از طریق مراجع قضایی پیگیر است و ما پیگیری نکرده‌ایم. با توجه به اینکه پروژه قدیمی است من اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری ندارم. به نظرم الان هم تا زمانی که بررسی‌ها تمام شود روی این موضوع مانور [خبری] ندهید بهتر است. این پروژه حرف و حدیث روی آن زیاد است و بهتر است اسم محمدی در خبر نباشد.

پاسخ دفتر مالک پروژه

با توجه به اتهاماتی که به علی رمضان نژاد وارد شده بود خبرنگار انصاف نیوز برای دریافت توضیحات با دفتر او تماس گرفت. مالک این پروژه موفق به گفت‌وگو نشد اما از طرف دفترش، «محمدنبی زهری» مشاور او با انصاف‌نیوز تماس گرفت و توضیحاتی را ارائه داد.

زهری درباره‌ی ساخته نشدن سهم 51 درصدی خدمات عمومی گفت: اماکن تفریحی در قسمت بر جاده است. یک ساختمان بزرگ دوطبقه در حال حاضر در حال ساخت است. برای هتل آپارتمان هم ما به دنبال تامین نقدینگی هستیم. علاوه بر کمبود نقدینگی مشکل دیگری هم وجود دارد که نیروی هوایی و وزارت دفاع گفتند ما قرار است در آینده در اینجا فرودگاه بسازیم و شما نمی‌توانید ساختمان 14 طبقه بسازید. البته این به ما مربوط نیست و کسی که پروانه ساخت به ما داده باید مشکل را با آنها حل کند. ۷۰۰۰ متر مجتمع تفریحی شامل رستوران، کافی شاپ، فروشگاه، فست فود، شهربازی کودکان در حال ساخت است.

وی در پاسخ به این سوال که سهم 49 درصدی که واگذار شده باید برای تامین مالی هزینه می‌شد گفت: به جز اینکه هزینه‌ها هرروز بیشتر می‌شود و پولی که آن موقع گرفته‌ایم الان چیزی نیست، با پولی که ده سال پیش گرفته شده می‌شود الان چیزی ساخت؟ باید بگویم که زیرساخت‌های این پروژه بسیار پرهزینه بوده. برق این پروژه را از پست شهر محمودآباد تا اینجا خودمان کشیده‌ایم و هنوز هم برق دائم نداریم. برای کشیدن گاز پروژه به چندین روستا با هزینه خودمان گاز داده‌ایم. برای آب هم هزینه حفر چاه یا لوله کشی چندین روستا را کامل داده‌ایم یا کمک کرده‌ایم.

او درباره‌ی واگذاری بخشی از 51 درصد گردشگری گفت: عین 51 درصد موجود است، نه به کسی واگذار شده و نه بهره‌برداری از آن صورت می‌گیرد.  همین حالا کارگران در فاز دو در حال کار کردن هستند.

زهری ارتباط پروژه با مسئولین گردشگری استان را اینگونه تشریح کرد: مسئولین گردشگری تقریبا هر روز سر پروژه حاضر می‌شوند و نظارت دارند. چندی پیش هم مسئولین پروژه با معاونت حقوقی گردشگری جلسه داشتند. در آن جلسه مسئولین گردشگری گفتند با توجه به اینکه این پروژه هنوز به اتمام نرسیده ما ورود نمی‌کنیم. پس از اتمام پروژه ما ورود کرده و اگر تخلفی شده باشد پیگیری می‌کنیم. اگر تخلفی هم صورت گرفته باشد مرجع صدور پروانه [سازمان همیاری شهرداری] باید نظارت داشته باشد.

تصویر ارسالی دفتر پروژه از قرارداد ناظر و طراح

او درباره‌ی اینکه سازمان همیاری شهرداری به عنوان مشاور با آقای رمضان نژاد قرارداد بسته است گفت: همیاری مرجع صدور پروانه بوده و ناظر پروژه نیست، ناظر و طراح پروژه شرکت مشاور شاراندیشان شمال است. ،قرارداد وکالت صرفآ تا مرحله صدور پروانه بوده و مبلغ ۲۷۰ ملیون پرداختی رسمی بابت حق الوکاله صدور پروانه پرداخت شده است.

وی درباره‌ی قراردادی که تصویرش در خبر موجود است افزود: در آن زمان به دستور مقامات استانداری جهت تامین بخشی از هزینه‌های خودشان (منظور هزینه‌های اداری) به پیشنهاد خودشان انجام شده البته هیچگونه خدمات مهندسی مشاوره‌ای انجام نداده‌اند چون مشاور و طراح مجتمع شرکتی است که قبلا مشخصاتش را گفتم. این عدد صرفا جهت کمک به استانداری پرداخت شده کار خاصی برای مجتمع انجام نداده‌اند.

مشاور مالک این پروژه ادامه داد: حداقل 500 نفر به طور مستقیم در این پروژه مشغول به کار هستند بدون اینکه ما وام یا کمکی از دولت گرفته باشیم. متاسفانه جرم کار کردن در برخی جاها سنگ خوردن است. از ما چک و تعهدنامه و ضمانت نامه گرفته‌اند و ما باید پروژه را به اتمام برسانیم. ما تا پایان پروژه تقریبا دو سال فاصله داریم.

محمد نبی زهری درباره‌ی بهره برداری از پروژه گفت: ما در حال حاضر بهره برداری رسمی نکرده‌ایم. برخی از سهام داران وسائلی را در واحدهایشان آورده‌اند اما چون آب، برق، سنگفرش جاده‌ها، روشنایی محیط و… کامل نیست ما بهره برداری موقت کرده‌ایم.

او به سوالی درباره‌ی اینکه به خریداران گفته نمی‌شود که این زمین‌ها گردشگری است پاسخ داد: یکی دو مورد قبل از اینکه مجوز گردشگری گرفته شود چنین اتفاقی افتاده است. ولی بعد از آن امضای تمام اعضا گرفته شده که این مجتمع توریستی و گردشگری است. ما این زمین را وقتی خریدیم که کاربری‌اش مسکونی بوده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا