خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جای خالی سخنگوی نظام

احسان بابایی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «جای خالی سخنگوی نظام» نوشت:

اکثر سازمان ها و نهادها، دولت، قوه قضائیه،  کمیسیون های مجلس، شورای نگهبان و … سخنگو دارند. از برنامه ها می گویند و به سوالات و ابهامات پاسخ می گویند ولی هر یک در حوزه مربوط به خودشان.

فراتر از این ها، برخی موضوعات است که به حرکت کلی نظام مربوط است. مسیر مستمری است که پیموده شده است. به ریل گذاری های کلان مربوط است که همه ارکان حاکمیتی، رهبری، ادوار مختلف دولت، مجلس، قوه قضاییه دست اندرکار سیاست گذاری و اجرای آن بوده اند. سیاست خارجی، سیاست های اصل 44 قانون اساسی و موضوع محیط زیست، امنیت و فرهنگ از این قبیل است. طبیعی است که در مورد هر کدام، موفقیت ها و ناکامی هایی را می توان سراغ گرفت.

موضوع مدیریت منابع آبی هم از همین قبیل است. وضعیت امروز آب کشور، برایند چند دهه متوالی قانونگذاری، برنامه ریزی و اجرا و نظارت است. وضعیت امروز آب را می توان به همه نسبت داد، به همه، یعنی به نظام.

این که کلیت نظام در مواردی اشتباه کند و مسیر را به اشتباه طی کند، امری عجیب نیست. در همه کشورها اتفاق می افتد. در کشور ما مدیریت آب، مثال در دسترس از یک اشتباه مستمر است، مثالی برای نشان دادن عقب ماندن مسوولان کشور از پیشروی و گسترش یک معضل. در این مورد جای خالی یک سخنگو احساس می شود که توضیح دهد، ریشه های معضل را بیان کند و به مردم اطمینان دهد که مسیر اصلاح خواهد شد.

چیزی که نگرانی ها را کم می کند، مردم را تسکین می دهد، در بازسازی اعتماد و امید مردم موثر خواهد بود همین پاسخگویی است. این پاسخگویی را می تواند به تناسب موضوع، نهادهای فراقوه ای مثل مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی امنیت ملی یا حتی رهبری انقلاب بر عهده بگیرد. قاعدتا جلوه ای از مردم سالاری به همین است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا