خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مساله‌ی باج‌نیوزها

کانال تلگرامی باشگاه روزنامه‌نگاران ایران در مطلبی با عنوان «سکوت معاونت مطبوعاتی در برابر پدیده باج‌نیوزها» نوشت:

سکوت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در برابر پدیده‌ی باج‌نیوزها بسیار عجیب است و جای درنگ دارد.

چندی است که فضای رسانه‌ای ایران با پدیده‌ای روبرو است که باشگاه روزنامه‌نگاران ایران نام «باج نیوز»ها را بر آن می‌گذارد.

باج‌نیوزها متشکل از افراد شبه خبرنگار، سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی است که تلاش می‌کنند با توجیه «افشاگری»، از سازمان‌ها و ادارات و وزارتخانه‌ها یا افراد حقیقی و حقوقی باج‌خواهی کنند.

برخی از این افراد که سابقه‌ی خبرنگاری دارند، با دسترسی به برخی اسناد تلاش می‌کنند با مانور مبارزه با فساد، از دستگاه یا افراد مشخصی حق‌السکوت بگیرند.

برخی از سایت‌ها و نیز بلاگرها علنا به یک دستگاه یا سازمانی اعلام می‌کنند اگر فلان مبلغ پرداخت نکنند، خط تخریب را آغاز می‌کنند و با چندین خبر مدیری را جابه‌جا می‌کنند.

پدیده‌ی باج‌نیوزها با اخاذی از مدیران و مسئولان دولت پیش آغاز شد و باج‌گیرها چه در توئیتر و چه در سایت‌ها کار خود را وسعت دادند و امروز رسما ابایی از این که در جلسات خصوصی خود بر سر قیمت چانه بزنند ندارند.

نکته‌ی جالب و عجیب، همراهی مدیران با باج‌نیوزها است. برخی آنها برای سرپوش گذاشتن بر ضعف یا ناکارآمدی خود، تسلیم باج‌گیران رسانه‌ای می‌شوند و برخی دیگر اسنادی علیه یک دستگاه دیگر به اخاذ می‌دهند.

بی‌شک عموم روزنامه‌نگاران و روزنامه‌ها چنین نیستند، اما باج‌نیوزها نه تنها حیثیت روزنامه‌نگاری را لکه‌دار کرده‌اند بلکه خود را افشاگر مفسدان معرفی می‌کنند و تلاش می‌کنند رفتار خود را توجیه کنند.

یکی از مسئولان دولت قبل جایی گفته بود یکی از آفات ما، سایت‌هایی بودند که بی‌مجوز یا بامجوز مثل قارچ رشد کرده بودند، و سعی در تلکه کردن مسئولان و مدیران داشتند. علنا زنگ می‌زدند و اعلام می‌کردند که اگر فلان مبلغ به حساب سایت یا کانال تلگرامی ما نریزید ، فلان خبر را علیه شما منتشر می‌کنیم.

به نظر می‌رسد که معاونت مطبوعاتی لازم است در این خصوص قدم موثری بردارد. سکوت این معاونت، همراهی با این افراد تلقی می‌شود. اگرچه ما می‌دانیم که آقای فرشاد مهدی‌پور معاونت مطبوعاتی چنین نگاهی ندارد اما لازم است جدیت بیشتری در این‌باره از خود نشان دهد. زیرا حذف باج‌نیوز‌ها راه را برای روزنامه‌نگاری تحقیقی و واقعی باز می‌کند. روزنامه‌نگاری افشای حقایق است نه باج‌گیری و حق السکوت از این و آن.


درباره «باج نیوزها»

ایمان شمسایی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی نیز در واکنش به پست اخیر باشگاه روزنامه‌نگاران، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

رسانه‌ها و خبرنگاران دنبال شفافیت در جامعه‌اند. ناظر بر عملکرد مسئولان و به اصطلاح معروف «سوت زن» و پیگیر دغدغه‌های مردم. پس حتما چنین افرادی ابتدا اصلاح را از خود شروع می‌کنند و اگر فساد یا کوتاهی در عملکردشان ببینند آن را فریاد می‌زنند.

«باج نیوزها» که به درستی از سوی کانال تلگرامی باشگاه روزنامه نگاران ایران به آن اشاره و مورد توجه قرار گرفته از عیب‌های صنف ما به سبب سوء عملکرد کسانی است که خود را خبرنگار و رسانه دار جا زده‌اند. باج نیوز یعنی نامم رسانه است اما از فلان دستگاه یا فرد طلب پول و امکانات می‌کنم و اگر در اختیارم قرار نگیرد اصطلاحا افشاگری می‌کنم با چاشنی دروغ و تهمت!

معاونت مطبوعاتی در دوره جدید همچون گذشته این مسأله را پیگیری می‌کند و آن را یک ضرورت می‌داند.

اما در این بین چند ملاحظه وجود دارد:

نخست اینکه شیوه نامه و ساز و کار منضبطی برای شناخت باج نیوزها وجود ندارد و همچون طرح دعوی در دادسرا و دادگاه از سوی شاکی، اینجا هم موارد باید در اختیار هیات نظارت بر مطبوعات قرار گیرد. پس ابتدا خود افراد به اصطلاح آسیب دیده باید با ارائه مستندات مربوطه در این خصوص اقدام کنند.

دیگر آنکه شایسته است رسانه‌ها در این مسیر، یاری‌گر معاونت مطبوعاتی و مراجع قانونی دیگری چون هیات نظارت بر مطبوعات، دادسرای فرهنگ و رسانه و دادگاه مطبوعات باشند و موارد را گوشزد کنند.

اینگونه مردم نیز بیشتر به این یقین می‌رسند که رسانه‌ها در اعلام کوتاهی و جرم، با هیچکس تعارف ندارند.


انصاف نیوز در سال‌های اخیر بارها به بسترهای فسادزا از جمله باجگیران پرداخته بود که تعدادی از آنها را در لینک‌های زیر می‌توانید بینید:


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام بر همه سرورانم در انصاف نیوز و مخاطبان گرامی چند نکته در باره فساد و گزارش فساد در اینجا مینویسم اول این که اگر کسی شاهد فسادی در هر جایی بود که با حقوق مردم در ارتباط است حتما باید گزارس به نهاد زیربط بدهد چه آن رسیدگی کند چه نکند ما مردم باید وظیفه خود را انجام دهیم این گونه نباشد که بگوییم کسی رسیدگی نمی کند.دوم آن که اگر فردی به تعبیر انصاف نیوز بدنبال باج و امثالهم است مسلما نیت خیر ندارد و هدف امر دیگریست و سوم در مورد سوت زنی گرچه وقت شما مخاطبان مهمتر از استدلال بنده است اما باید گقت مگر ما در دین نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر نداریم؟خب در سه مرحله امر به معروف و نهی از منکر جامعترین شکل مبارزه با فساد در هر سطحی وجود دارد اما تعجب از مسئولینی است که آن ها هم دائما میگویند سوت زنی!مگر شما مدیر نیستید مگر نظارت را در همان ترم اول دانشگاه برای شما تعریف نکرده اند؟لذا اگر ما مردم باید مراقب باشیم مسئولان عذری برای سپردن مبارزه با فساد به مردم ندارند والا میشود مثال طبری و سالیان دراز فساد قضایی.یا همین مطلب انصاف نیوز را آیا مسئولین نظارتی نمی دانند یا میدانند و عزمی نیست که نیست؟درود و سلام خداوند سبحان بر شما خوانندگان این نوشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا