خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: کلام تند در اعتراضات پذیرفته نیست اما …

مولوی عبدالحمید در نماز جمعه‌ی امروز اهل سنت زاهدان گفت: امروز در این اعتراضات برخی کلام تندی بر زبان می‌آورند و این پذیرفته نیست، اما این وضعیت را کسانی به وجود آورده‌اند که اجازۀ انتقاد نداده‌اند و نگذاشته‌اند گرفتاری‌ها و مشکلات مردم شنیده شود. وقتی نظامی به نام دین و اسلام به وجود آمده باید در مسیر اسلام باشد و اسلام نوعی دموکراسی است. حتی ما اعتقاد داریم که در بسیاری از چیزها آزادی دین بیشتر از آزادی جوامع امروزی است. مسئولان باید در میان مردم بنشینند. درست است که در شرایط امروز مسئله امنیت هم وجود دارد ولی با حفظ این مسائل باید در میان مردم بود. پیامبر، خلفای راشدین و حضرت علی همه مردمی بودند. این بزرگان انتقادها را پذیرفته‌اند.

به گزارش انصاف نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: این رنج در دل ما وجود دارد که متأسفانه ما ایرانی‌ها بدعتی قدیمی داریم که بزرگان‌مان را چنان بالا می‌بریم و اطراف‌شان را می‌گیریم که هیچ‌کس را به نزد آن‌ها راه نمی‌دهیم. این فرهنگ دیرینه‌ای در ایران است و در نظام‌ پادشاهی گذشته هم همین اتفاق پیش آمد که نگذاشتند حرف مردم به گوش حاکمان برسد. آن زمان هرکسی که انتقادی داشت باید از اعلیحضرت تعریف می‌کرد و بعد از مقامات پایین‌تر انتقاد می‌کرد. درحالی‌که هیچ مادری فرزندی نزاییده است که بعد از حضرت علی از ایشان بالاتر باشد و ایشان مردمی زندگی می‌کرد.

مولوی عبدالحمید افزود: من متأسفم که برخی می‌گویند از بعضی مسئولان اصلا نباید انتقاد شود. هرکس مسئولیتی دارد باید پاسخگو باشد. همه عملکردها باید در چارچوب قانون الهی و قانون کشور باشد. مقررات و مسئولیت برای همه است و هیچ‌کس نمی‌تواند در حالی که مسئولیتش را از قانون می‌گیرد، خود را بالاتر از قانون بداند. اگر مسئولان اجازه انتقاد می‌دادند و آن‌ها را می‌پذیرفتند، امروز در چنین شرایطی نبودیم.

او با بیان اینکه کلام‌های تندی هم که در اعتراضات از سوی معترضان اظهار می‌شود، نتیجه همین انتقادناپذیری‌هاست، گفت: امروز در این اعتراضات برخی کلام تندی بر زبان می‌آورند و این پذیرفته نیست، اما این وضعیت را کسانی به وجود آورده‌اند که اجازۀ انتقاد نداده‌اند و نگذاشته‌اند گرفتاری‌ها و مشکلات مردم شنیده شود. وقتی نظامی به نام دین و اسلام به وجود آمده باید در مسیر اسلام باشد و اسلام نوعی دموکراسی است. حتی ما اعتقاد داریم که در بسیاری از چیزها آزادی دین بیشتر از آزادی جوامع امروزی است. مسئولان باید در میان مردم بنشینند. درست است که در شرایط امروز مسئله امنیت هم وجود دارد ولی با حفظ این مسائل باید در میان مردم بود. پیامبر، خلفای راشدین و حضرت علی همه مردمی بودند. این بزرگان انتقادها را پذیرفته‌اند.

مولوی عبدالحمید افزود: این بزرگترین نگرانی ماست که بسیاری از مسئولان حاضر نشدند حرف ما را گوش کنند. بسیاری از منتقدان دلسوز بودند و یکی از آن‌ها همین بنده ناچیز، یکی از شهروندان شما بود و من دلسوزانه از وضعیت انتقاد داشتم. بعضی‌ها حتی مسیر را هم تعیین کردند اما حرف هیچ‌کس را نشنیدند و نتیجه‌اش شد نارضایتی‌ای که امروز در کشور پیش آمده است.

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اظهار داشت: اصلاح‌طلبان پیش آمدند که ما اصلاح می‌کنیم و بخشی از جامعه احساس کردند که حاکمیت نیاز به اصلاح دارد و از اصلاح‌طلبان استقبال کردند و به آن‌ها رأی بالایی دادند، اما از دست اصلاح‌طلبان هم کاری برنیامد و بزرگترین گلایه از آن‌ها همین است که چرا اصلاحات را انجام ندادند و اگر به آن‌ها اجازه ندادند، چرا سکوت اختیار کردند و نگفتند چه کسانی آن‌ها را نمی‌گذارند. همه کسانی که به نام اصلاح‌طلبی روی کار آمدند، کاری نکردند و این را هم نگفتند که کسانی به ما اجازه نمی‌دهد. آن‌ها باید می‌گفتند و در این‌صورت مردم از آن‌ها ناراضی نمی‌شدند اما آن‌ها نگفتند که خودشان اصلاح نکردند یا آن‌ها را نگذاشتند.

او تصریح کرد: اگر این اصلاحات انجام می‌شد، امروز مردم به صحنه نمی‌آمدند که فریاد بزنند ما آزادی می‌خواهیم. در گذشته فرصت‌سوزی شد و ما فرصت را از دست داده‌ایم. اگر اینطور نمی‌شد مردم گرفتار فقر و بدبختی نمی‌شدند. شاید خیلی‌ها اطلاع ندارند که چه فشار سنگینی بر سر مردم است. عموم مردم سختی را تجربه می‌کنند و کسی چه می‌داند بر سر کسی که شغل و درآمدی ندارد، چه می‌گذرد. پول ایرانی چنان ارزشش را از دست داده که با آن هیچ‌چیزی نمی‌توان خرید.»

مولوی عبدالحمید سیاست‌های کشور را «به بن‌بست‌رسیده» ارزیابی کرد و گفت: «فریاد مردم نشان داده که سیاست کاری به بن‌بست رسیده و با این سیاست‌ها نمی‌توان کشور را اداره کرد. راه عاقلانه نشستن با مردم و دریافتن فریاد مردم است. این مردم نه اسرائیلی و نه آمریکایی که ایرانی هستند. بعضی کشورها شیطنت‌هایی می‌کنند و ما هم می‌دانیم که دشمنانی داریم و آن‌ها تحریک می‌کنند اما خودتان ببینید که مشکلات هم وجود دارد. مشکلات را حل کنید.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه ایران نیز اظهار داشت: «اینکه کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل جمع شده‌اند، نمی‌گوییم حب و بغضی نداشته‌اند، اما واقعیت آن است که ما هم ضعف‌هایی داشته‌ایم و باید آن‌ها را ببینیم. دشمن همیشه هست و ضعف‌های ما را برجسته می‌کند اما ما باید ضعف‌های خود را برطرف و اصلاح کنیم. ما خیرخواه شما هستیم که این حرف‌ها را می‌زنیم. ما تعهداتی در دین و اسلام نسبت به مردم و کشور داریم. دین اسلام به ما مسئولیت داده است. زندانی‌کردن مردم علاج نیست.»

او ضمن انتقاد از برخی برخوردهای صورت‌گرفته با معترضان تصریح کرد: «ما خیر این مملکت را می‌خواهیم و تمامیت ارضی و امنیت ایران برای ما حیاتی و مهم است. ما می‌گوییم اعتراض باید سالم باشد و معترضان نباید اموال عمومی و خصوصی را نابود کنند یا دست به خشونت بزنند. مردم نباید اجازه بدهند در صف‌شان کسانی باشند که با خشونت رفتار می‌کنند.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان گفت: «برادران و خواهران کرد از بهترین اقوام ایرانی هستند. همۀ اقوام ایران بهترین‌ها هستند و رنگین‌کمانی تشکیل می‌دهند. کردها مرزها را نگهداری کرده‌اند همانطور که در سیستان‌وبلوچستان مردم این استان مرزها را حفظ کرده‌اند. برادران و خواهران کرد چندین مرز را حفاظت کرده‌اند و در برابر محرومیت‌ها و مشکلات صبر کرده‌اند و حالا که به فریاد آمده‌اند، نباید با کردها با خشونت رفتار شود. خواسته‌ها و مشکلات مردم کرد باید مورد توجه قرار بگیرد. قرآن دستور به «برخورد به بهترین وجه» داده است. بعضی از علمای مردمی کرد، مخصوصا یکی از ماموستاهای معروف آنجا (ماموستا محمد خضرنژاد) که انسان مفیدی هم هست، بازداشت شده و انتظار داریم که این مردم و همۀ زندانیان آزاد شوند.»

او افزود: «ما باید به خواست ملت تن بدهیم. اگر من در این کشور مسئولیتی می‌داشتم و کاره‌ای می‌بودم و مردم از من این خواسته را داشتند، هرچه جمهور و عموم از من می‌خواستند به همان تن می‌دادم. همۀ ما از همین ملت هستیم. شما از خانواده این مردم و این مردم از خانواده شما هستند. با این‌ها مهربانانه برخورد کنید. تعلیم دین و مسیر اهل‌بیت هم همین است.»

مولوی عبدالحمید در پایان با بیان برخی از مطالبات مردم گفتند: «ما اعتقاد به تخریب نداریم، ولی اصلاح بدون انتقاد امکان‌پذیر نیست و امیدواریم خداوند مشکلات همه را حل کند. ما در این مملکت زندگی می‌کنیم و این کشور متعلق به همۀ ماست و تنها متعلق به مسئولان و حاکمان و مأموران نیست. همه ما می‌خواهیم این ملک آباد و امن باشد و ثروت‌ها به جای اینکه به جاهای دیگر برود، در همین کشور خرج شود. چراغی که به خانه نیاز است، به مسجد هم روا نیست. اینجا باید آزادی اندیشه، بیان، مذهب و تفکرات وجود داشته باشد و مغزهای متفکر و افراد توانمند و با وجدان در رأس کشور گماشته شوند و این‌همه فیلتر که ثابت شده به کشور ضربه زده‌اند، برداشته شوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما اعتقاد به تخریب نداری عجب روی داری عبدالحمید کیست که نداند شما پیوند ناگسسته ای داری شما زورت نمی‌رسه وگرنه ابوبکر بغدادی داخلی هستی

    10
    48
  2. انصافا وقتی به صحبتهای این مرد بزرگ دقت می کنم او را یک رهبر واقعی و آزادمردی وطن پرست می یابم درود بر قوم کهن و دلیر بلوچ که چنین شخصیتی پروریده

    50
    9
  3. چه بر سر شیعیان و علمای بی عمل آن آمده که یکی از مراجع حتی ، از مردم دفاع نمیکند؟؟ کاش ما هم مولوی عبدالحمید داشتیم

    29
    1
  4. شما خوبی مگه منسب اجرایی داشته اینقدر بهش میتازید بعنوان یه شهروند و نه مرجع حرفش رو زده ایا ما مقام الهی داریم رهبری فرمودند کسی از قانون بالاتر نیست اگه به حرف مردم گوش میدادین اوضاع به اینجا نمیرسید که مردم بی دین و عرق خور بشن بس کنید تو رو خدا توی زهدان هم وضع همونه که توی پایتخته بسیاری همونن بابا اقتصاد نابود شده چیزی نمونده مردم از گرسنگی به همه جا حمله کنن فقر فحشا دزدی یعنی اینها رو نمیبینید سرنوشت همون طالبانی که الان به قدرت رسیدن چند مدت دیگه از ماها بدتره لعنت بهشون بچسبید به ایران خودمون

    11
    3
    1. ایا کدام کلامش بد بود که بعضی انتقاد از حرف مولوی دارید میگه چراغی درخانه رواست به مسجد نبرید دوم حرف مردم گوش کنید انتقاد مردم از گرانی است گور پدر امریکاه اسرائیل انگلیس اینترنشنال اگر مردم از مسولین راضی باشند دشمن از دور مثل سگ پاس کند ارزشی ندارد پاسشان اما همه می‌دانیم وجدان چیزی است که خود اگر بیدار باشد قضاوتش دقیق است جوانی که کسب کار ندارد به چه دلخوش باشد پول ایران شده پین کشوری با این همه منابع چرا الان جوانان سر درزباله دان برای لقمه ای نان به چشم خود دیدم چندتا جوان دور یک زباله دان بخاطر دوتکه کارتون دعوا داشتن سر آن چون خروس پیپریدن بهم برای آن دوتکه کارتون با دلی پر ازغم رفتم جلونم نم با همان غم ماتم گفتم مگر خوشید چرا میپرید می‌زنید سرهم
      این پول تقسیم کنید باهم البته دردی دوا نمی‌کند فقط شمارا جدا می‌کند از هم با اسر افکنده دعا کردن باهم انیکه سیره درد گرسنه را باید بفهمد فرض کن آنها جوان های خودتان باشند چه حالی بهتان دست می‌دهد این همه ریخت پاش نکنند مسولین مدیران وزیران نمایندگان ولا بلا اگر پول هزار تا از این اختلاسگران خرج مملکت کنند کارخانه ها وزیر ساخت‌ها درست کنند مملکت ازفقر درمیاد کسی دوست نداره نا امنی بوجود بیاد چون بین بد بدتراست با این همه منابع بعد ازجنگ ۳۳ سال هرسال خوش به انسان دنده عقب می‌رود ماشین ما خودشان بشینند یه اصلاحات خوب ترتیب دهند مملکت آباد می‌شود اصلاحات ریشه ای نه اصلاحات مشد حسن کلید به دست

      16
      1
  5. دفاع مولوی عبدالحمید از طالبان مشخص میکنه حکومت مورد علاقه اش چطور هست چه در ایجاد رفاه چه در حقوق زنان و … شما به حقوق زنان بلوچ برس که بخاطر تندروی امثال جنابعالی چگونه با آن ها برخورد میشود شما بجای لشکرکشی محافظانت و نشستن سر سفره های مجلل دردی از مردم بلوچ دوا کن اگر ایران فلسطین را حفظ نمیکرد اگر داعش را در نطفه خفه نمیکرد امروز در بلوچستان و کردستان و شاید در تهران باید با دشمن میجنگیدیم شعار دادن قشنگه مولوی اما مذهب جنابعالی چقدر شعارهای تو را قبول دارد ؟ آزادی همجنسبازی بدحجابی زناکاری و … تماما حد و مجازات دارند و نهی شده اند چطور میگویی آزادی بدید سیزده آبان صدای مردم را شنیدی ؟ وقت شهادت سردار صدای مردم در حمایت از مقاومت را شنیدی ؟ رفتار عمر با ایرانیان و شیعیان و حتی با دختر پیامبر چگونه بود ؟ کتب خودتان را بخوان حداقل … پس حرف از تبعیض نزن وقتی حکومت سعودی و طالبان را بارها هواداری کردی … شعار افراد نادان را خام تو میکند اما در مورد رفتار خودت با زنان اطراف خودت توضیح بده وقتی حتی زنان را به نماز جمعه ات راه نمیدهی !!! هان مولوی با حرفهای امثال تو اقتصاد کردستان و بلوچستان کم ضربه ندید و تو میدانی که هرکجا بعض قومی مذهبی شکل گرفت ناامنی شکل میگیرد هرکجا ناامنی یا عدم همراهی شکل گرفت کسی پولش را آنجا نمیبرد خرج کند … شما که بجای دعوت به اقتصاد پویا و تولید و تجارت مهر تایید بر تجارتت مواد مخدر زدی چگونه از اقتصاد صحبت میکنی ؟ تو که تفاوت جمشید با کوروش را نمیدانی تو که فکر میکنی اقتصاد مملکت را میشود سه روزه درست کرد تو که حتی کتب خودتان را نخواندی رفتار خلفایتان را با منتقد نمیدانی خلفای شما انتقاد دختر پیغمبر را چگونه جواب دادند؟ انتقاد امیرالمومنین را چگونه جواب دادند؟ تو چطور مسلمانی هستی که از سازمان ملل تعیین تکلیف میخواهی ؟ ایا این مخالفت اشکار با حکم قرآن نیست ؟ تو سلطه کفار و طاغوت را میپذیری؟ جناب عبدالحمید کدام کشور است که تمام درامدش خرج مردم خودش بشود ؟ کدام کشور است که خارج از مرزهایش هزینه نکند هرچند در کشور خودش هم فقیر وجود داشته باشد ؟ امریکا با ۴۰ میلیون بی خانمان در سراسر جهان پایگاه دارد و عربستان در یمن سوریه افریقا چندین نقطه آسیا و … حضور گسترده نظامی دارد با وجود تمام مردم فقیر جنوب شهرهایش و شهرهای مرزی اش باوجود سیستم بهداشت و صنعت عقب افتاده اش و گرانی و عدم کفاف درامد اکثر مردمش …آیا ترکیه در سوریه لیبی عراق و نیروی نظامی و نیابتی ندارد؟ایا ترکیه فقر ندارد ؟ فرانسه فقیر ندارد که در سراسر جهان اعمال نفوذ میکند؟پس بدان دلایلی دارد مگرنه همه نادان نیستند و تو دانا …تو یک شهروند عادی نیستی شهروند عادی تیم حفاظتی بیشتر از رئیس جمهور ندارد شهروند عادی سر سفره هایی که تو مینشینی نمینشیند شعار نده مگر تو دانشمند سیاست و اقتصادی که جدا و فرای اسلام حرف میزنی؟ پس احکام اجتماعی و حکومتی قرآن برای چیست ؟ تو چطور جواب مردم باغیرت و مسلمان بلوچ را فردای ازادی های جنسی میدهی وقتی زنان و دخترانشان شاهد عشق بازی و رابطه زنا و لواط و … در خیابانها دانشگاه و … باشند ؟ اسلام به تو گفته قبله دوم مسلمین و مسلمانان فلسطین را در دست اسرائیلی که جشن ایرانی کشان هم در مکتبش از ایران باستان وجود داشته بکنی ؟ شعار بس است جناب مولوی اگر مرد عملی فتوا بده استان را امن کن بعد ببین کینه های قومی مذهبی را از بین ببر بعد ببین آیا نخبگان و پول بسیار وارد استانت میشود یا خیر تو میگویی رفراندوم ایا عمر و ابوبکر و عثمان و حضرت علی و پیغمبر (ص) رفراندوم گذاشتند؟ کدام حکومت از ازل تا الان رفراندوم سر موجودیت خود گذاشته ؟ از کجا معلوم فردا خود تو رفراندوم را محکوم به تقلب نکنی و جنگ داخلی راه نندازی؟ نه فقط تو مثل تو زیادن همینطور که تاکنون حتی رفراندوم های جزئی(در سطح احزاب) به بهانه تقلب از طرف شکست خورده ها موجب جنگ داخلی در کشورهای گوناگون شده اند رفراندوم را در خاکسپاری سردار دلها و سیزده آبان دیدی تو که آن جمعیت را آن روزها ندیدی مطمئن باش فردای رفراندوم هم رای مردم اگر به نفع خودت نباشد انکارش میکنی طرفدار اصلاح طلبان بودی روحانی را شماها اوردید و هزار مین در کشور و اقتصاد کار گذاشت و میلیاردها بدهی ببار اورد حالا طلبکار شده ای؟ بس کن مولوی چند نفر از شما علمای عزیز اهل سنت در بخش کرونا بیمارستان و جنگ تحمیلی در کنار مردم بودید ؟اما محض اطلاعت رهبر ما و پسرانش همگی جبهه رفته اند نوه امام جانباز و پسرش شهید شد بیشترین تعداد شهید از صنف روحانیون شیعه در جنگ ۸ ساله دادیم و بیشترین صنفی که در بیمارستان جهادی کار کرد در مقابل کرونا روحانیون شیعه بودند در عمل شما را ببینیم زیباتر است و الا حرف قشنگه رو همه میزنن

    1
    8
  6. سوال من و خیلی از مردم اینه که چرا مردم علیه خلیفه سوم قیام کردند بعد چرا باز گروهی خونخواه خلیفه سوم شدند.

  7. جناب مولانا شما که خیلی مردمی هستی جواب مردم را بده سوال من و خیلی از مردم اینه که چرا مردم علیه خلیفه سوم قیام کردند بعد چرا باز گروهی خونخواه خلیفه سوم شدند.

  8. آقای مولوی که خودش را در جایگاه وعظ و خطابه و موعظه می‌داند، باید خودش هم عامل وحدت باشد، نه اینکه جلوی افراد یک نوع صحبت کند و پشت سرشان نوع دیگری، نشان از نفاق دارد. انسان مگر چقدر می‌تواند پنهان کاری کند؟ فعلا از تریبون آن‌ها صدای نفاق شنیده می‌شود نه وحدت.

    1
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا