خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واقعیت یک شادی عجیب

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز، در یادداشتی به بهانه‌ی واردات خودرو نوشت:

ارایه تصویرهای دست ‌نیافتنی زندگی آینده از سوی سیاسیون به شهروندان لاجرم صاحبان قدرت را با دیوار استوار واقعیت روبرو می‌کند، حتی اگر تلخ و بسیار ناگوار باشد.

دو شب پیش و از گمرگ بندر لنگه 22 عدد خودرو و نخستین محموله واردات خودرو خارجی از سوی دولت سیزدهم و پس از یکسال وقفه انجام شد. شاید باورش دشوار باشد که سطح خبری، وظیفه اطلاع‌رسانی رسانه‌های وابسته به دولت و جریان ساکت دلار 41 هزار تومانی به کجا رسیده که از نحوه پهلو گرفتن کشتی، تخلیه 22 عدد خودرو و حتی جو نامساعد و مواج بودن دریا گزارش تهیه کرده‌اند و علت تاخیر در پهلو گرفتن کشتی از ساعت 10 به 11 شب را با ذکر جزئیات به همراه تصاویر نوشته‌اند. این همه یعنی روبرو شدن و لمس دیوار سخت واقعیت. یعنی رسیدن از واردات هواپیما به واردات خودرو، به تعبیری دیگر یعنی پذیریش واقعیت‌های بازار خودرو.

مقایسه شادمانی این روزها برای واردات خودرو با برگزاری مراسم در فرودگاه به دلیل فرود هواپیمای جدید در سال 1396 جالب توجه است. همان سال 11 هواپیما پس از 40 سال تحریم صنعت هوانوردی وارد کشور شد. این عدد را در کنار تعداد 160 فروند هواپیما قرار بدهید که روزانه پروازهای داخلی را با تاخیرهای بسیار و حوصله‌بر انجام می‌دهند، هواپیماهای قدیمی و با کیفیت نازل. آرشیو نشریات در همان سال موجود است، خصوصا خبرگزاری‌های منتقد دولت دوازدهم که همچنان از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بسیار دلخور بودند، واردات این هواپیما را با هزاران تعبیر نادرست تفسیر کردند. اینکه این هواپیماها کیفیت مطلوب ندارد، قطعات این نوع از هواپیما گران است، دولت به این کارهای دم‌دستی دلخوش نکند و به دردهای مردم رسیدگی کند و… حال همان خبرگزاری‌های برای وارد کردن نخستین محموله خودرو کلیپ می‌سازند، خبرسازی می‌کنند و با مسئولان امر مصاحبه ترتیب می‌دهند.

تمام آن چیزی که به عنوان شادی و مانور تبلیغاتی روی موضوع واردات خودرو در کشور به بدترین شکل ممکن از سوی رسانه‌های همیشه منتقد واردات کالاهای باکیفیت نمایان شده است، چیزی نیست مگر روبرو شدن و لمس بخش‌های کوچک و ناچیز از دیوار واقعیت توسط چهره‌های اقتصادی دولت سیزدهم، آنان که گمان می‌کردند در صورتی که دولت هیچ کاری نکند تورم 15 درصد کاهش پیدا می‌کند ، یا اینکه می‌توانیم با داشتن یک میلیون تومان پول و دادن آموزش کارآفرینی کنیم و با 220 میلیون دلار توزیع دلار در بازار ارز تقاضای موجود را برای همیشه پاسخ بدهیم. کسانی که گمان می‌کردند می‌توان با وعده‌های بسیار و امروز را به فردا رساندن تقاضای موجود در بازار خودرو را به هیچ گرفت و با حمایت‌های بدون نتیجه از دو مونتاژکار خودرو کشور آینده مردم را به خودروهای کم کیفیت گره زد، امروز درباره انجام شدن یکی از وعده‌های دولت و وادرات خودرو با رسانه‌ها گفتگو می‌کنند.

واقعیت این شادی عجیب از سوی رسانه‌ها، چیزی نیست مگر رویارویی با دیوار واقعیت که تلاش دارند در پس تصاویر، گزارش‌های خبری و مصاحبه با مدیران مربوطه آن را مخفی نگاه دارند. جایگاه سیاست‌مداران باعث می‌شود آنان زودتر و یا دیرتر با این دیوار روبرو شوند. دیوار واقعیت همیشه بوده و خواهد بود، فقط به برخی چهره‌های سیاسی زودتر و به برخی که همیشه نقش مردان منتقد و طلب‌کار را بازی می‌کردند دیرتر می‌رسد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مافیای خودرو در شرکت خودرو سازی هستند و با بورس کالا همه چی داغون کردند- همه چی نابود کردند
    دیگنیتی را در بورس کالا توسط خودشون 2 میلیارد قیمت گذاری کردند
    رسانه ها – مسئولین بورس کالا کلک شرعی دیگری هست که خیلی قانونی و راحت قیمتها را بالا میبرند
    اگر واقعا تو فکر مردم هستید باید مسئولین سازمان بورس قیمت ماشین را به در بورس کالا 20 درصد نوسان براش در نظر بگیرد
    مثلاً از یک میلیارد تا 1/200 تومان نه اینکه دامنه نوسان 100 درصد بگذارید که عاملین خود شرکت بالای 2 میلیارد قیمت گذاری کنند
    لطفاً اطلاع رسانی کنید

  2. مسئولین باید خجالت بکشند
    دیگنیتی یک میلیاردی را عاملین خود … 2 میلیارد در بورس کالا قیمت گذاری میکنند
    اگر میخواهید قیمتها در بورس کالا بالا نرود دامنه نوسان را 20 درصد کنید تا از کلاهبرداری و مافیای مونتاژ کارا جلوگیری بشه

    10
  3. این توهم انصاف نیوز و نگارنده این متن چاپ شده شماست که برای آمدن خودروی وارداتی شادی کردند و بعد مقایسه کردید با خرید هواپیماهای دست دوم دولت قبل. نه، کسی شادی نکرد ، گزارش هم اگر گزارشگری داده کار خبری او بوده ، دولت و ملت خوشحالی و شادی نکردند. این انصاف نیوز است که علاقه دارد روی قازورات بنشیند و از رائحه خوش فراری است و تمام تلاشش بو دار کردن مسائل است. خلاصه خدا دو موجود متفاوت دارد: زنبور عسل روی گل و مگس روی قازورات و کثافات. کاریش هم نمیشه کرد.

  4. شما بسوز چون هواپیمایی که پز میدهید برای وارداتش داخلش اش در همین هسا اصفهان تولید شده…
    واردات را دوستان شما بستند و اینا باز کردند..
    قیمه ها را در ماست ها نریزید…

    1
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا