خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برخورد سازمان‌یافته‌ با انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها

| ماجرای توقف فعالیت انجمن رویش دانشگاه علم و صنعت |

آسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: چند روز پیش خبر جدیدی از دانشگاه علم و صنعت آمد؛ انجمن اسلامی رویش هم به عاقبت انجمن اسلامی آرمان دچار شد. انجمن رویش با اتهاماتی مشابه انجمن آرمان به 5ماه تعلیق و توقف همه‌ی فعالیت‎‌های آنان (25تیر تا 25آذر) محکوم شده است.

یکی از اعضای این انجمن که با خبرنگار انصاف نیوز مصاحبه کرده است می‌گوید آمدن حکم تجدید نظر دو ماه طول می‌کشد و البته آن را از همین حالا بی‌نتیجه می‌داند. دلیل اصلی آنچه بر سر «رویش» آمد بیانیه‌ای است که این انجمن در اردیبهشت‌ماه امسال در اعتراض به رفتارهای حراستی و انضباطی دانشگاه علم و صنعت و نیز تعلیق انجمن آرمان این دانشگاه داشته است.

عضوی از انجمن رویش که با ما مصاحبه کرده متن زیر را در توضیح اتفاقات و حکمی که برایشان صادر شده است فرستاده است و توضیحاتی را نیز اضافه کرد.

داستان بیانیه‌ی رویش/ «چه شد که رویش بیانیه منتشر کرد؟»

«اردیبهشت ماه امسال در دانشگاه علم و صنعت ایران، برخوردها با پوشش دانشجویان دختر و شمار احضار‌ها به کمیته انضباطی به بهانه‌ی پوشش بالا رفته بود، همچنان ضبط کارت دانشجویی و ممنوع الورودی، منع از خوابگاه، ساخت گیت تشخیص چهره در ورودی خوابگاه‌ها، تعلیق یکی دیگر از تشکل‌های دانشگاه و همچنین ردصلاحیت ١٣ نفر از کاندیداهای انتخابات انجمن رویش دانشجویان، همه شرایطی را فراهم ساخت که بیانیه زیر در واکنش به فضای تند دانشگاه منتشر شود.

پس از انتشار این بیانیه بلافاصله و در همان هفته، انجمن از برگزاری انتخابات منع شد. سپس نمایندگان انجمن به جلسه رسیدگی به شکایت حراست دانشگاه مبنی بر انتشار بیانیه و ایراد تهمت، افترا، اهانت و نشر اکاذیب در آن بیانیه دعوت شدند.

این جلسه در ٣/٢۴ با حضور اعضای هیئت نظارت (دکتر انبیا ریاست دانشگاه، حجت الاسلام شریف اصفهانی نماینده نهاد رهبری، دکتر معینی معاون فرهنگی، دکتر پیشوایی نماینده وزارت علوم و دکتر کوهدار مدیر امور فرهنگی) و هیئت منصفه دانشگاه (دکتر سعیدی معاون دانشجویی، دو عضو هیئت علمی و دو دانشجو) برگزار شد.

دفاعیات انجمن بر مبنای شکایت حراست دانشگاه و مواردی که از این نهاد نام برده شده بود، قرائت شد. اما در حین جلسه رئیس حراست ابراز داشت که شکایتی نداشته و صرفا وقوع تخلفی را گزارش کرده. از آنجا که گزارش تخلف تشکل تنها از طریق شورای فرهنگی و هیئت نظارت بر تشکل ها صورت می‌گیرد و حراست دانشگاه نمی‌تواند گزارش تخلف کند، جلسه رسیدگی با وارد بودن ایرادات شکلی لغو شد و به روز دیگری موکول شد.

مجددا در تاریخ ۴/٢۴ دومین جلسه‌ی رسیدگی برگزار شد که مجددا دفاعیات انجمن و شواهد جمع آوری شده از برخوردهای صورت گرفته توسط حراست دانشگاه و کارمندان کمیته انضباطی ارائه شد. اما در خصوص اتهام اهانت آن را عرفی دانستند و خاطرنشان کردند که تشخیص مصادیق آن بر عهده‌ی آنهاست. و در نهایت نیز رویش دست کم ششمین تشکل دانشجویی بود که از فعالیت منع شده است.»

برخورد سازمان‌یافته‌ با انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها

این عضو انجمن رویش دانشگاه علم و صنعت درگفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز همچنین به این امر اشاره کرد که در بازه‌ی کوتاه چند ماه اخیر 6 انجمن اسلامی دیگر را هم در دانشگاه‌های کشور با همین اتهام افترا و یا اتهاماتی مشابه بسته‌اند؛ مجمع الزهرا به فعالیت مغایر قانون اساسی، انجمن آرمان علم و صنعت به افترا و نشر اکاذیب، انجمن علوم اجتماعی تهران به افترا، اهانت و نشر اکاذیب، انجمن نوشیروانی بابل بی‌هیچ توضیحی و با دوبار بازداشت دبیرش منحل شده، علوم پزشکی تبریز برای اخلال در نظم دانشگاه و ترقی‌خواه امیرکبیر هم مجوز انتخاباتش رد می‌شود؛ و همه جز ترقی‌خواه در همین بازه اخیر بوده است.

ابراز ندامت کنید تا عفو شوید/ بیانیه‌ی تکمیلی دادند و تعلیق دو ماه بیشتر شد

نماینده‌ی انجمن رویش می‌گفت در حالی که هیئت منصفه هنوز درباره‌ی وقوع تخلف نظر نداده بود، هیئت نظارت به آنها وعده داده است که اگر از بیانیه‎‌شان عذرخواهی و ابراز ندامت کنند از سه ماه تعلیقی هم که گفته‌اند صرف نظر می‌کنند.

انجمن رویش بیانیه‌ای تکمیلی بر بیانیه‌ی قبلی نوشتند با این عنوان که «چه شد که رویش بیانیه منتشر کرد؟» و از انگیزه‌های نوشتن این بیانیه گفت. این بار 3 ماه به 5 ماه تعلیق بدل شد. (تصویر بیانیه‌ی تکمیلی و نیز حکم نهایی در پایان گزارش آمده است) در حکم نهایی از این بیانیه‌ی تکمیلی با عنوان ابراز ندامت یاد شده است.

دفاعیات “رویش” را نپذیرفتند/ جلسات رسیدگی به تخلفات نمایشی‌اند

اعضای این انجمن در دفاعیات خود و در رد اتهاماتی مثل تهمت و افترا در مورد بدرفتاری حراست شهادت کتبی و روایت چند نفر را ارائه دادند ولی دفاعیات و ادله‌‌ی آنها پذیرفته نشده است. فردی که از جانب این انجمن با انصاف نیوز گفت‌وگو کرد می‌گفت «در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که تمام این روند رسیدگی نمایشی و رای‌ها از پیش تعیین شده بوده‌اند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا