خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امروز، عرضه اولیه کرومیت

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: امروز، چهارشنبه 24 آبان 402، با عرضه اولیه کرومیت نماد یک شرکت جدید روی تابلوی سازمان بورس اوراق بهادار تهران روشن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، بر اساس اعلام شرکت فرابورس ایران، بخشی از سهام  شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا با نماد کرومیت به بازار سرمایه عرضه می‌شود تا یک شرکت دیگر به مجموعه شرکت‌های سهامی عام کشور که سهام قابل معامله دارند افزوده شود.

عرضه اولیه کرومیت نیز به سنت عرضه‌های فرابورس، به روش ترکیبی دو مرحله‌ای انجام می‌شود و از مجموع 1 میلیارد و 550 میلیون سهم شرکت، 186 میلیون سهم معادل 12 درصد کل سهام در روز عرضه به فروش خواهد رسید. نکته جالب این عرضه آن است که متعهد عرضه سهم، یک شخص حقیقی است، همچنین مشاور عرضه شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین و متعهد خرید، شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان معرفی شده‌اند.

در مرحله اول از عرضه اولیه کرومیت ابتدا 62 میلیون سهم، معادل 4 درصد از کل سهام شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری واجد شرایط عرضه خواهد شد تا قیمت سهام کشف شود. در مرحله دوم نیز، 8 درصد دیگر از کل سهام این شرکت یعنی 124 میلیون برگ سهام به قیمت ثابت کشف‌شده در مرحله اول، به عموم فعالان بازار عرضه می‌شود.

قیمت پایه سهم کرومیت 663 تومان و 5 زار (6635 ریال) تعیین شده است.

شرکت توسعه کرومیت کاوندگان بنا، در سال 1395 به شکل سهامی خاص و با سرمایه 500 میلیون تومان تاسیس شد و تا سال 1401 که به سهامی عام تبدیل شد، در 4 مرحله، سرمایه خود را به 155 میلیارد تومان افزایش داده است. سهام‌دار عمده این شرکت، علی‌رضا رجب‌علی بنا است که 95 درصد سهام شرکت را در اختیار دارد و عرضه اولیه کرومیت از محل سهام او انجام می‌شود.

این شرکت با دریافت 13 پروانه بهره‌برداری از معادن کرومیت استان خراسان رضوی به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی فعال در تولید مشتقات کانی کروم در کشور تبدیل شده است.

کرومیت از پرمصرف‌ترین مواد معدنی در صنعت متالوژی محسوب می‌شود و به ویژه در تولید فولاد سخت، یک ماده معدنی بدون جایگزین است و بنابراین به موازات افزایش تقاضا و تولید جهانی فولاد، تقاضا و تولید کرومیت نیز افزایش داشته است. گفته می‌شود ارزش جهانی معاملات کرومیت در سال 2021 میلادی از 2500 میلیون دلار فراتر رفته است.

آفریقای جنوبی بزرگ‌ترین تولیدکننده کرومیت جهان است که 80 درصد بازار این محصول معدنی را در اختیار دارد اما نکته قابل توجه این است که پس از آفریقای جنوبی، ترکیه و پاکستان، عمان و قزاقستان تولیدکنندگان مطرح جهانی هستند که همگی در همسایگی ایران قرار دارند.

در 10 سال اخیر، میانگین قیمت جهانی کرومیت، 240 تا 250 دلار در هر تن بوده است.

در جلسه معارفه شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا در فرابورس، اعلام شد این شرکت با تاسیس یک کارخانه جدید در تلاش است بجای فروش کرومیت خام، فروکروم بفروشد. مدیرعامل شرکت در توضیح اهمیت این سرمایه‌گذاری گفته بود: «همین امروز هر تن کرومیت خام 11 تا 12 میلیون تومان ارزش دارد اما ارزش فروکروم، 115 تا 125 میلیون تومان است. برای تولید هر تن فروکروم، 2/6 تن کرومیت مصرف می‌شود که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در این حوزه تا چه میزان ارزش افزوده برای شرکت ایجاد می‌کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. الان که بازار داره به زور رشد میکنه وقت عرضه اولیه ست؟ واقع این انصافه؟ بلوکه کردن سرمایه مردم کافی نیست؟

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا