خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افزایش درخواست‌ها برای تشکیل ائتلاف میانه‌روها

سرویس سیاسی، انصاف نیوز: پیشنهاد تشکیل ائتلاف میانه‌روها که اخیرا از سوی مسعود پزشکیان نیز مجددا مطرح‌شده با استقبال جمعی از فعالان سیاسی مواجه شده‌است. بر اساس این پیشنهاد اصولگرایان معتدل، بخشی از اصلاح‌طلبان که موافق استفاده از فرصت انتخابات هستند و اعتدال‌گرایان ائتلافی از میانه‌روها را تشکیل می‌دهند.

علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره گفت: اصل تشکیل ائتلاف میانه‌روها را اقدام و فرصتی لازم و واجب می‌دانم. منتهی معتقدم برای محقق شدنش نیاز است کسانی که در عرصه‌ی میانه‌روی مرجعیت دارند و صاحب فکرند نقش فعال‌تری بگیرند

بیژن زنگنه معتقد است هر اقدامی که به صورت جمعی دنبال شود، به نتیجه می‌رسد و منصور حقیقت‌پور، از چهره‌های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی نیز ائتلاف میانه‌روها را حائز اهمیت می‌داند اما معتقد است با توجه به ردصلاحیت‌ها امکان تشکیل کامل آن در حاضر دشوار است.

البته بخشی از اصلاح‌طلبان که تمایلی به مشارکت در انتخابات ندارند چنین ائتلافی را بیهوده می‌دانند و اصولگرایان تندرو نیز به طرق مختلف ائتلاف میانه‌روها را مورد انتقاد قرار می‌دهند. برای نمونه امیرحسین ثابتی گفت: کسانی که می‌گویند ما میانه‌روییم خودشان تندروتر از بقیه هستند.

گفت‌وگوی خبرنگاران انصاف نیوز با تعدادی از فعالان سیاسی درباره‌ی ایده‌ی تشکیل ائتلاف میانه‌روها را می‌توانید در ادامه بخوانید.

حاجی میرزایی: بزرگان میانه‌رو به میدان بیایند

وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی، ایده ائتلاف میانه‌روها را یک ایده راه‌گشا خواند که می‌تواند از رنج مردم بکاهد.

محسن حاجی‌میرزایی، دبیر هیات دولت یازدهم و وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، در حاشیه مراسم هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: ایده ائتلاف میانه‌روها قطعا راه‌گشا خواهد بود.

او ادامه داد: گرد هم جمع شدن بزرگان و هم‌فکری و هم‌کاری ایشان همیشه می‌تواند منشأ خیر شود و در شرایط حاضر، قطعا تاثیرگذاری و اهمیت چنین اقدامی دوچندان است.

حاجی‌میرزایی به شرایط کشور اشاره‌ای کوتاه کرد و ادامه داد: اگر امروز مردم کشور در رنج هستند، بزرگان جمعیت باید به وسط میدان بیایند و برای کاستن از این رنج، نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: مردم باید احساس کنند بزرگان این کشور، کسانی که تجربه‌های گوناگونی در اداره کشور دارند، پشت‌شان هستند و دغدغه آنان را دارند. بنابراین دور هم جمع شدن افرادی مانند آقایان روحانی، ناطق نوری، خاتمی، لاریجانی و خمینی علاوه بر تاثیرگذاری بر فضای سیاسی کشور و شاداب کردن آن، باعث دل‌گرمی مردم هم می‌شود.

آقای حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که مانع تشکیل ائتلاف میانه‌روها را چه می‌داند، گفت: فکر می‌کنم یک مقدار سخت‌گیری جریان مقابل و مقداری هم ضعف بلوغ سیاسی و کار جمعی در ایران، اصلی‌ترین مانع تشکیل این ائتلاف است.

زنگنه: اقدامی که جمعی دنبال شود به نتیجه می‌رسد

یکی از پرتجربه‌ترین وزیران عصر جمهوری اسلامی هم در حاشیه این مراسم، ائتلاف میانه‌روها را ثمربخش عنوان کرد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر سابق نفت که به نظر می‌رسید عجله دارد به مراسم دیگری برسد، پس از شنیدن سوال خبرنگار انصاف نیوز درباره ائتلاف میانه‌روها، به گفتن این جمله بسنده کرد که «هر اقدامی که به صورت جمعی دنبال شود، طبیعتا به نتیجه می‌رسد و ثمربخش خواهد بود.»

گفتنی است هفتمین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی، قبل از ظهر پنج‌شنبه گذشته با حضور پررنگ چهره‌های میانه‌رو از جناح اصول‌گرا، اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در حسینیه شماره دو جماران برگزار شد.

حقیقت‌پور: میانه‌روهای کمی باقی ماندند

منصور حقیقت‌پور نماینده مجلس نهم در مورد ائتلاف میانه‌روها می‌گوید: افراد قوی و کارکشته‌ی میانه‌روی چندانی تایید نشده‌اند که امکان شکل‌گیری کامل ائتلاف میانه‌روها وجود داشته باشد. او همچنین با اشاره به نقل قول‌هایی از قبیل «مجلس انقلابی‌تر» احتمال تندتر شدن مجلس آینده را می‌دهد.

با این تایید صلاحیت‌ها میانه‌روهای کمی باقی ماندند

منصور حقیقت‌پور در مورد احتمال شکل‌گیری ائتلاف کشوری میانه‌‎روها و اثرگذاری احتمالی آن به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در حال حاضر افراد زیادی از میانه‌روها باقی نمانده‌اند. چندان هم مشخص نیست که در مرحله‌ی نهایی شورای نگهبان وضعیت تغییر کند. پرسش این است که آیا در این وضعیت انتخابات پر شور و رقابتی شکل خواهد گرفت؟!

او در ادامه افزود: انتخابات که به معنای رقابت درونی در جبهه‌ی اصولگرایی که اکنون حاکم است و مشی تندروانه‌ای دارد نیست. در این وضعیت انتخابات بین خودشان است و از میانه‌روها افراد چندانی باقی نمانده‌اند. اگر تعداد افراد میانه‌رو کم باشد قاعدتا امکان ائتلاف میان آن‌ها هم کاهش پیدا خواهد کرد. باید اجازه می‌دادند که افرادی از جریان میانه‌رو باقی می‌ماندند که در مرحله‌ی بعد آن‌ها بتوانند با یکدیگر ائتلاف کنند.

حقیقت‌پور با بیان اینکه در حال حاضر شرایط انتخابات به هیچ عنوان مطلوب نیست، گفت: در صورت تداوم این روند با توجه به عدم اقبال بیشتر مشاهیر سیاسی برای ثبت نام در انتخابات نمی‌توان انتظار رقم خوردن انتخاباتی پر شور و رقابتی را داشت. آقایان اگر به دنبال انتخاباتی رقابتی بودند که نتیجه‌ی آن شور و نشاط در جامعه باشد می‌بایست تدبیر به خرج می‌دادند. با ادامه‌ی این وضعیت شاهد تحقق منویات مقام معظم رهبری نخواهیم بود.

مجلس انقلابی‌تر در راه است؟

این فعال سیاسی نزدیک به علی لاریجانی گفت: به نظر می‌آید که اراده‌ی برخی بر این است که مجلس فعلی تکرار شود و با توجه به اینکه از «مجلس انقلابی‌تر» گفته‌اند شاید رویکرد مجلس از شرایط فعلی هم تندتر شود. راه حل تغییر این شرایط آن است که شورای نگهبان به منویات مقام معظم رهبری تمکین کند؛ همانطور که آقا فرمودند ضروری است که زمینه‌ی حضور پر نشاط مردم و رقابت در انتخابات فراهم شود. با تداوم این وضعیت رقابتی شکل نخواهد گرفت. آقایان اگر به دنبال تغییر این شرایط هستند می‌باید به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون انتخابات رقابتی تمکین کنند.

به یکی از کاندیداها گفتند چادر تو مصلحتی‌ است

حقیقت‌پور با اشاره‌ی به ردصلاحیت‌ها گفت: آقا درباره‌ی موضوع بررسی صلاحیت‌ها به صراحت اظهارنظر کرده‌اند؛ ایشان این روشی که در آن می‌گویند صلاحیت کسی احراز نشده است را تایید نکرده‌اند. در این ردصلاحیت‌ها آقایان به یکی از خواهرانی که برای انتخابات ثبت نام کرده بود گفته‌اند چادر سر کردن تو مصلحتی است. در کدام قانون نوشته شده هنگامی که یک خانم با چادر در انتخابات ثبت نام کرده است به او که اتفاقا از مسئولان این مملکت هم بوده گفته شود که چادرت مصلحتی است و رد صلاحیت می‌شوی! یا به دیگری بگویند به جهت اینکه منتقد دولت بوده‌ای باید رد صلاحیت شوی! مگر در قانون آمده است که کاندیداها می‌باید حامی دولت باشند؟!

این نماینده‌ی سابق مجلس در پایان گفت: اگر شورای نگهبان در مرحله‌ی نهایی کسانی که رد صلاحیت کرده است را مجددا تایید کند مشارکت در انتخابات به 35 تا 40 درصد خواهد رسید و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد مشارکت در انتخابات حدود بیست درصد خواهد بود. در حال حاضر افراد قوی و کارکشته‌ی میانه‌رو تایید نشده‌اند که امکان شکل‌گیری ائتلاف میانه‌روها وجود داشته باشد.

علی باقری: تشکیل ائتلاف میانه‌روها یک فرصت و اقدامی لازم است

علی باقری،دبیر پیشین جبهه اصلاحات و کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم که در هیئت اجرایی و نظارت رد صلاحیت شده، اصل ایده ائتلاف کشوری میانه‌روها را فرصتی لازم و واجب می‌داند ولی پایایی آن را نیازمند کارهای نرم‌افزاری و اتاق فکری می‌داند. آقای باقری علاوه بر این به حضور فعال‌تر اشخاص مرجع در این زمینه نیز تاکید داشت.

باقری: ائتلاف میانه‌روها نیاز به اتاق فکر و حضور اشخاص مرجع میانه‌رو دارد

علی باقری در مورد شورای میانه‌روها می‌گوید: اجازه دهید آنچه شما می‌گویید را کامل‌تر کنم. شاید عنوان میانه‌ها جامع نباشد. میانه بودن یا معتدل بودن باید قدری تعریف شود و ابعادش توضیح داده شود که بالاخره چه اهداف کلی‌ای را دنبال می‌کند. منظور همان اهدافی‌ست که شما می‌گویید این افراد حول آن باید کنار یکدیگر جمع شوند.

به نظر می‌رسد نیاز به یکسری کارهای مقدماتی دارد. آنچه آقای محسن هاشمی هم در مصاحبه با انصاف نیوز مطرح کردند یعنی جلساتی که هر از چند گاهی داشته‌اند ولی ادامه پیدا نکرده است. 

به نظرم تشکیل پایا و ماندگار این جمعی که شما می‌گویید نیاز به کارهای نرم‌افزاری و اتاق فکری دارد تا آن جمع با دید بازتر، روشن‌تر و چهارچوب‌دارتری شکل بگیرد. 

لذا من اصلش را اقدام و فرصتی لازم و واجب می‌دانم. منتهی معتقدم برای محقق شدنش نیاز است کسانی که در عرصه‌ی میانه‌روی مرجعیت دارند و صاحب فکرند نقش فعال‌تری بگیرند تا بتوانند این چهارچوب‌ها را شکل بدهند.

امیرحسین ثابتی: کسانی که می‌گویند میانه‌رو هستیم تندروتر از بقیه هستند

امیرحسین اثباتی در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد تشکیل ائتلاف میانه‌روها می‌گوید: این حرف شما تیترش دروغ است. کسانی که می‌گویند ما میانه‌روییم خودشان تندروتر از بقیه هستند. اما اگر بخواهیم چنین فعالیتی انجام دهند کسی مانعشان نخواهد شد نه من و نه دیگران.

من البته فکر نمی‌کنم مردم احساس کنند این افراد مدنظر شما بتوانند تاثیری داشته باشند. مثلا آقای پزشکیان الآن چند دوره است که پشت سر هم در مجلس حضور دارند؛ ایشان و امثال ایشان اگر بلد بودند گلی به سر مردم بزنند تا به حال زده بودند.

حالا فرض کنید ائتلافی هم تشکیل دهند و اسمش را هم چیزی بگذارند من فکر نمی‌کنم مردم خیلی واکنشی نسبت به این حرف‌ها داشته باشند. با این حال اختیار دارند هر کاری دوست دارند انجام دهند. انشاالله موفق هم شوند. 

از آقای ثابتی در مورد احتمال اثرگذاری این ائتلاف پرسیدیم: خیر، به نظر من مردم کلا از کلمه‌ی میانه‌رو، اصولگرا، اصلاح‌طلب و… گذشته‌اند. مدل جدیدی باید رو شود تا مشارکت بالا بیاید. الآن این خلاء را داریم و این جریان هم نمی‌تواند این خلاء را پر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. من ۲۰۰ درصد با نظر جناب ثابتی دامت درجاته موافقم ! و مردم به ائتلاف میانه رو ها و …روی خوش نشان نخواهند داد چون اصولا اون مردمی که ازشون اسم برده میشه در انتخابات شرکت نمی کنند که به خوان به چپ و راستی که صرفا برای سهم شان از قدرت تو انتخابات! رقابت کنند رای بدن!!

  2. حرفهای آقای علوی زاده در شرق را شنیدم این درست نیست که بگیم هر کس اصولگرایان میا د در قدرت که جیبشو پر پول کنه در عین اینکه اصلاحطلبها هم اینطوری نیست که همه فقیر و … غیره باشند این ح فها بی انصافی محض نسبت به نیروهای اصولگراست در ضمن این طور نیست که سوسیال دموکراسی در راستای منافع سرمایه داری نباشد فقط مسئله باز توزیع نیست مسئله جایگاه شما در نسبت با سرمایه داری جهانی است شما هیچ وقت از برنامه های جمهوری اسلامی دفاع نکردید چون در تضاد با منافع سرمایه داری جهانی است اگر در تضاد نبود خیلی هم حمایت می کردید همراه نیستید

  3. شاید وقتشه در شرق به آقای فاضلی اکر اشتباه نکنم بگید انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی بود و اینکه انقلاب اسلامی چیزیست که بخش مدرن جامعه ایران هیچ وقت باهاش کنار…..

  4. اتلاف بی اتلاف .حزب بی حزب .رای بی رای . فرد بی فرد .امید نامید . اعتبار بی اعتبار .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا