خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتهام علی صوفی به امضاکنندگان بیانیه‌ی روزنه‌گشایی

علی صوفی از فعالان سیاسی – اقتصادی که از دهه‌ی شصت در دولت‌های مختلف مسئولیت داشته، در موضعی عجیب مدعی شده است: امضاء کنندگان [بیانیه روزنه‌گشایی] می‌خواهند بعد از انتخابات به فعالیت‌های غیرسیاسی خود از جمله فعالیت‌های اقتصادی و دانشگاهی ادامه دهند. عده‌ای ممکن است نگران آینده خودشان باشند و روزنه‌ای را باز بگذارند تا در آینده بتوانند با حاکمیت در تعامل باشند.

علی صوفی، دبیر کل حزبی به نام «پیشروی اصلاحات» و عضو جبهه اصلاحات، در گفت‌وگو با ایسکانیوز، خبرگزاری وابسته به دانشگاه آزاد که توسط اصولگرایان نزدیک به جناح پایداری اداره می‌شود، این اتهامات را به امضا کنندگان بیانیه‌ی ۱۱۰ امضایی مطرح کرده است.

اتهام به امضا کنندگان روزنه گشایی

او گفته است: بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب می‌تواند دارای سه وجه باشد؛ حاکمیت، مردم و خود امضاء‌کنندگان. مخاطب این بیانیه نمی‌تواند حاکمیت باشد زیرا از زمان تایید صلاحیت‌ کاندیداها عبور کرده‌ایم پس حکومت دیگر نمی‌تواند روزنه گشایی کند. اما اگر مخاطب این بیانیه مردم هستند، مردم چه روزنه‌ای باید باز کنند؟ بیانیه خطاب به مردم باید پشتوانه‌ای داشته باشد. روزنه‌گشایی از سوی مردم شرایط و الزاماتی دارد که اکنون فراهم نیست. اما تلقی بسیاری از تحلیل‌گران این است که این بیانیه روزنه‌ای است برای خود امضاءکنندگان، این افراد می‌خواهند که همه درها به رویشان بسته نشود و بعد از انتخابات مشمول قهر حاکمیت و بعضی محدودیت‌ها نشوند. امضاء کنندگان می‌خواهند بعد از انتخابات به فعالیت‌های غیرسیاسی خود از جمله فعالیت‌های اقتصادی و دانشگاهی ادامه دهند. عده‌ای ممکن است نگران آینده خودشان باشند و روزنه‌ای را باز بگذارند تا در آینده بتوانند با حاکمیت در تعامل باشند. آن‌چه اصلاح طلبان باید انجام می‌دادند، تشکیل یک جبهه بود که از سال ۱۳۹۴ رسما شورای عالی سیاست‌گذاری و جبهه اصلاحات را به عنوان یک ساز و کار اجماع‌ساز تشکیل داده‌اند تا برای هر دوره راهبرد تعیین کنند و برای این دوره هم راهبرد تعیین کرده‌اند که به تصویب جبهه اصلاحات رسیده است.

به نام «جبهه اصلاحات و اصلاح طلبان» نه

او درباره ائتلاف برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون گفت: در دوره‌های قبل هم شاهد چنین ائتلاف‌هایی بودیم که هر حزبی از کاندیدای خودش چه به صورت مستقل و چه در ائتلاف با احزاب دیگر حمایت کرده است. و در این ائتلاف مانعی وجود ندارد فقط از نام جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان نمی‌تواند استفاده کند.

بخشی از احزاب عضو جبهه اصلاحات و شخصیت‌های اصلاح طلب در این انتخابات شرکت می‌کنند. اکثریت اعضای جبهه اما مواضع سخت‌گیرانه‌ای برای آنها در نظر گرفته‌اند.

او درباره‌ی آینده ائتلاف میانه‌روها گفت: چنین ائتلاف‌هایی نتیجه‌ای نخواهد داشت و تاثیری در رویکرد مردم به انتخابات نخواهند داشت البته مردم در برخی مناطق تحت تاثیر رقابت‌های قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای هستند ولی پیش‌بینی من این است که جریان‌های اصلاح‌طلب و یا ائتلاف‌ها در این دوره اثرگذار نخواهند شد.

تحریم انتخابات هزینه دارد

علی صوفی در عین حال ترویج تئوری رای ندادن برای مخالفت با نظارت استصوابی را نادرست دانست و گفت: ما نمی‌توانیم چنین رهنمودی به جامعه بدهیم، جامعه تصمیم خودش را گرفته و فقط متهم خواهیم شد که انتخابات را تحریم کرده‌ایم. بنابراین مواضع جریان‌ها در رابطه با تحریم انتخابات تاثیری نخواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا