خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۸ خرداد سال ۸۰ | صحبت با رهبری درباره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 8 خرداد 1380 | 5 ربیع‌الاول 1422 29 می 2001

فارغ‌التحصیلان پرسنل حفاظت [نیروی مقاومت بسیج] آمدند. محافظان را آموزش‌های جدید تکمیلی می‌دهند. آقای [سیدمحمد] حجازی، فرمانده نیروی مقاومت [بسیج]، گزارش داد و من هم راجع به ضرورت تعلیمات روز و نیز دادن تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی مناسب، صحبت کردم.[1]

دکتر علیرضا بهشتی، فرزند شهید [سیدمحمد] بهشتی آمد. نمونه‌هایی از آثار پدرش را که چاپ کرده، آورد. به خاطر کمک تشکر کرد و خواست که باز هم کمک کنم. مبلغی هم از دولت کمک گرفته است.

عصر آقای [محمدعلی] زم، [رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی] آمد. از مجلس انتقاد داشت که می‌خواهند، سهم بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری را حذف کنند و نیز از فشاری که روی او برای کارهای حوزه هنری می‌آورند و از آقای [حسین] محلوجی، [مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ورزشی پیروزی] هم به خاطر مسأله [تیم فوتبال] پرسپولیس، شکایت داشت. آقای [محمدرضا] یزدان‌پناه، [رئیس سابق سازمان منطقه آزاد کیش] آمد؛ شکایت دارد از اقدام قوه قضاییه و اطلاعات ناجا [= نیروی انتظامی]، درباره بازداشت او و سختگیری در بازجویی و تظلم نمود.

دکتر [محسن] نوربخش، [رئیس‌ کل بانک مرکزی] آمد. گفت، در مورد فروش ارز در بازار امارات که توسط سپاه و [وزارت] اطلاعات انجام می‌شود و کار مؤثری در کنترل قیمت‌ها است، اخیراً به رهبری گزارش منفی داده‌اند؛ از من خواست که به رهبری توضیح بدهم، زیرا که آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور]، نتوانسته توضیح کامل بدهد.

شب میهمان رهبری بودم. بیشتر صحبت، درباره انتخابات [ریاست‌جمهوری] بود. ایشان هم فکر می‌کنند، صداوسیما در تبلیغات نامزدها افراط می‌کند. گفتند که امروز آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس] و دکتر [محمدعلی] هادی، به دفتر رهبری گفته‌اند که شورای نگهبان می‌خواهد دستور بدهد که ایرانی‌های خارج از کشور، فقط در کنسولگری و مراکز دولتی ایران رأی بدهند؛ چون اگر در جاهای متفرقه صندوق بگذارند، قابل کنترل نیست و تقلب خواهد شد. آقای کروبی گفته است که در محل ممکن است، در این باره سروصدا بشود و از رهبری خواسته که از شورای نگهبان بخواهند، از این نظر منصرف شود، ولی ایشان گفته‌اند دخالت نمی‌کنند. گفتند، شورای نگهبان حاضر نبود صلاحیت آقای خاتمی را تأیید کند، با نظر ایشان رأی دادند و از مراسم میتینگ‌های [انتخاباتی] آقای [سیدمحمد] خاتمی، ابراز عدم‌رضایت کردند.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «از وقتی که ما حفاظت را جدی گرفتیم، دست تروریست‌ها تا حدود زیادی کوتاه شد. کار محافظین دشوار است. موفقیت‌ها از ایمان و ایثار و دلسوزی آنها سرچشمه می‌گیرد و واقعاً به کارشان علاقه دارند. ما می‌بایست هر چه زودتر سراغ آموزش، نظم، استفاده بهتر از امکانات و کم‌کردن زحمت محافظین و مؤثرتر کردن نیروها برای کارشان می‌رفتیم. خوشبختانه بسیج به این فکر افتاده و این‌ کار در حال انجام دادن است. امیدوارم محتوای آموزش شما کافی و تأثیر داشته باشد و وضع را بهتر کند. باید نیروهایی را که تجربه دارند و آموزش دیدند و قبول کردند که در این شغل خطرناک باشند، از لحاظ فکر و ایدئولوژی مجهز کنیم. ایمان دارند و ما باید تقویت کنیم. آموزش‌های عملیاتی هم بسیار مهم است.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا