خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اهمال کاری یا تعلل چیست؟ 6 راهکار عملی برای درمان اهمال کاری

رپورتاژ آگهی

تابه‌حال چند بار برایتان پیش آمده است که یک پروژه دانشگاهی را تا لحظه آخر به تعویق بیاندازید؟ یا چند بار پرداخت قبوض، انجام پروژه‌های کاری یا حتی ملاقات با دوستان خود را به زمانی بعد که هیچ وقت نمی‌آید، موکول کرده‌اید؟ همه این‌ها مثال‌هایی از اهمال کاری هستند؛ عادتی که افراد به دلایل مختلف به آن گرفتار می‌شوند. اگر شما هم نشانه‌هایی از اهمال کاری را در خود مشاهده کرده‌اید، ادامه این مطلب پاسخ بسیاری از سوالات شما را خواهد داد.

در ادامه ابتدا می‌گوییم که اهمال کاری چیست، سپس به بررسی ریشه اهمال کاری و تاثیرات منفی آن می‌پردازیم. در پایان نیز ۶ راهکار عملی برای درمان اهمال کاری را به شما معرفی می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم با این روش‌ها، قدم‌قدم به درمان اهمال کاری و ترک عادت تعویق انداختن کارها نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوید.

اهمال کاری چیست؟ تعریف Procrastination

برای پاسخ به سوال «اهمال کاری چیست» به زبان ساده می‌توان گفت: عادت به تعویق انداختن غیرضروری کارها یا تعلل در انجام کارها تا لحظه آخر به معنی اهمال کاری است. در بسیاری از موارد افراد اهمال کار، انجام کارهای مهم را برای انجام کارهای غیرضروری که انجام دادنشان خوشایندتر است، به تعویق می‌اندازند. در بسیاری از موارد، اهمال کاری یا Procrastination نشانه‌ای از مشکل جدی روانشناختی نیست، بلکه بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی به این مشکل دچار می‌شوند.

بااین‌حال، نباید از تاثیرات منفی اهمال کاری بر زندگی روزمره، تحصیل و حتی زندگی شغلی غافل شد. در سایت حسین طاهری، هکر رشد کسب‌وکار، درباره تاثیر اهمال کاری و ارتباط آن با زندگی شغلی به‌طور مفصل صحبت شده است. پیشنهاد می‌کنیم مقالات و ویدیوهای سایت استاد حسین طاهری را با دقت بررسی کنید. در ادامه درباره ریشه اهمال کاری صحبت می‌کنیم. 

ریشه اهمال کاری؛ Procrastination از چه چیز نشات می‌گیرد؟

پیش از اقدام برای درمان اهمال کاری، باید ابتدا ریشه اهمال کاری را به‌خوبی بشناسید. شناخت ریشه اهمال کاری باعث می‌شود تا بهترین روش‌های مقابله با این عادت را در خود تشخیص دهید. گاهی اوقات ریشه اهمال کاری در روانشناسی، با اختلالات روانشناختی مانند افسردگی، وسواس فکری-عملی (OCD) و اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی (ADHD) ارتباط دارد؛ ولی همیشه هم اینطور نیست و بعضی از افراد فقط به این عادت اشتباه گرفتار شده‌اند. از جمله مواردی که به‌عنوان ریشه اهمال کاری و عادت به تعویق انداختن کارها شناخته می‌شود، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نداشتن انگیزه کافی: اگر مجبور به انجام کاری باشید یا انجام دادن آن برایتان جالب نباشد، انگیزه کافی برای شروع کردن آن ندارید؛ بنابراین انجام آن را دائم به تعویق می‌اندازید؛ البته استاد حسین طاهری بر این موضوع تاکید دارند که داشتن انگیزه به‌تنهایی برای عمل‌گرایی و موفقیت کافی نیست؛ ولی اگر انجام دادن کاری شما را خوشحال نکند، احتمالا در انجام آن اهمال کاری می‌کنید.
  • ترس از شکست: برخی از افراد از انجام دادن وظایف خود اجتناب می‌کنند؛ چراکه می‌ترسند آن را به‌خوبی انجام ندهند یا موردقضاوت منفی دیگران قرار بگیرند.
  • کمال‌گرایی: افرادی که استانداردهای غیرواقعی یا سرسختانه‌ای را برای خود تعیین می‌کنند، کارهای خود را به بعد موکول می‌کنند؛ زیرا می‌ترسند که از پس آن استانداردها برنیایند. ریشه اهمال کاری در افراد کمال‌گرا ممکن است به دوران کودکی و داشتن والدین سخت‌گیر ارتباط داشته باشد.
  • مدیریت زمان ضعیف: یکی از مواردی که به‌عنوان ریشه اهمال کاری شناخته می‌شود، نداشتن توانایی در مدیریت زمان است. گاهی اوقات افراد در برنامه‌ریزی برای انجام کارها، توان خود را در نظر نمی‌گیرند؛ بنابراین برنامه‌های فشرده‌ای را برای خود در نظر می‌گیرند و فرصت کافی برای انجام دادن آن‌ها پیدا نمی‌کنند. در بسیاری از موارد، نداشتن درک صحیح از زمان، ویژگی افراد اهمال کار محسوب می‌شود.

استاد حسین طاهری با آموزش مبانی مدیریت زمان و برنامه‌ریزی صحیح برای انجام کارها، به شما کمک می‌کند تا از این بابت دچار اهمال کاری نشوید. علاوه‌بر موارد بالا، تردید در داشتن مهارت کافی برای انجام یک کار، نداشتن قدرت تصمیم‌گیری، اضطراب و استرس، ترجیح انجام دادن کارهای لذت‌بخش، صبر کردن برای رسیدن زمان مناسب یا اهمیت نداشتن انجام دادن یک وظیفه به‌عنوان دلایلی برای به تعویق انداختن کارها به شمار می‌روند.

خطرات اهمال کاری چیست؟

برای پاسخ به سوال «خطرات اهمال کاری چیست» باید گفت که اهمال کاری خطری به همراه ندارد؛ منظور از خطر، تاثیرات منفی آن بر جنبه‌های مختلف زندگی است. تعلل در انجام همه کارها به‌طور دائم، بر ابعاد مختلف زندگی از جمله سلامت روانی، رفاه اجتماعی، وجه شغلی و حرفه‌ای و حتی در برخی از موارد، بعد مالی زندگی تاثیر منفی خواهد گذاشت.  از جمله عواقب منفی اهمال کاری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سطح بالای استرس و بیماری‌های ناشی از اضطراب
  • تاثیر منفی بر روابط اجتماعی و رنجش دوستان، خانواده و همکاران
  • حجم بالای کارهای انجام‌نشده

افراد اهمال کار دائما حسرت گذشته و زمان‌های از دست‌رفته برای انجام کارها را می‌خورند؛ به همین دلیل رفتار سرزنشگرانه‌ای نسبت به خود پیدا می‌کنند که این موضوع هم تاثیرات منفی بر عزت نفس آن‌ها خواهد گذاشت.

۶ تمرین کاربردی برای درمان اهمال کاری

تا اینجا متوجه شدیم که اهمال کاری چیست و ریشه اهمال کاری به چه مواردی برمی‌گردد. اکنون باید به بررسی روش‌های درمان اهمال کاری بپردازیم؛ البته این موضوع را در نظر داشته باشید برای درمان اهمال کاری مرتبط با موضوعات روانشناختی، بهتر است از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیرید. بااین‌حال، روش‌های زیر تمریناتی موثر برای درمان اهمال کاری شناخته می‌شوند.

  1. فهرست To-Do-List تهیه کنید: یکی از بهترین تمرینات برای درمان اهمال کاری، تهیه کردن فهرست از کارهایی است که باید انجام دهید. در تنظیم این لیست، توان خود را در نظر بگیرید و واقع‌گرایانه برنامه‌ریزی کنید. بعد از انجام هر کار، کنار آن یک علامت بزنید تا حس رضایت از انجام دادن کارها داشته باشید.
  2. قدم‌های کوچک بردارید: برای این که انجام کارها آسان‌تر باشد، خصوصا کارهایی که اجباری هستند، هر کار را به چند مرحله کوچک و قابل‌مدیریت تقسیم کنید. با این روش، حجم کارها کمتر به نظر می‌رسد و از انجام دادن آن‌ها فرار نمی‌کنید.
  3. علائم هشداردهنده اهمال کاری را بشناسید: هر فردی با افکاری مشخص به سمت اهمال کاری می‌رود؛ این افکار را در خود بشناسید و همه تلاش خود را برای مقاومت در برابر آن‌ها به کار بگیرید. هر لحظه که افکار اهمال کاری به ذهنتان خطور کرد، سریعا ذهن خود را منحرف کرده و به کار برگردید. همین که کار را شروع کنید، از افکار مزاحم رهایی پیدا خواهید کرد.
  4. عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید: گاهی اوقات ریشه اهمال کاری به عوامل حواس پرتی اطراف شما ارتباط دارد. حواس برخی از افراد با نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشنی مانند: اینستاگرام، فیسبوک یا پیام دوستان پرت می‌شود. برای تمرکز بیشتر گوشی را در زمان کار روی حالت پرواز بگذارید یا در کشویی دور از دسترس قرار دهید.
  5. برای خودتان جایزه در نظر بگیرید: زمانی که یکی از کارهای فهرست to-do-list را به پایان رساندید، برای ایجاد انگیزه به خود جایزه‌ای کوچک بدهید. این جایزه ممکن است ۵ دقیقه استراحت، چند دقیقه کوتاه تلفنی صحبت کردن با یک عزیز یا خوردن خوراکی دلخواه باشد.
  6. با افراد موفق ارتباط بگیرید: یکی از روش‌های درمان اهمال کاری، ارتباط برقرار کردن با افراد موفق و منظم است. در نظر داشته باشید که اهمال کاری در بسیاری از موارد یک عادت است که به‌مرورزمان و با تمرین از بین می‌رود. اگر با افراد منظم در ارتباط باشید و عادت‌های انجام کار آن‌ها را تقلید کنید، به‌ مرور بر اهمال کاری خود بهتر غلبه خواهید کرد.

علاوه‌بر این موارد، تلاش برای بهبود عزت نفس، مهار کردن کمال‌گرایی و یادگیری مهارت برنامه‌ریزی به شما در درمان اهمال کاری کمک می‌کند. توجه داشته باشید که اهمال کاری جنبه‌های منفی گوناگونی بر زندگی شخصی و کاری شما خواهد داشت؛ بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از تشخیص ریشه‌های اهمال کاری، روش‌های موثر برای درمان اهمال کاری را پیش بگیرید. استاد حسین طاهری به شما برای غلبه بر اهمال کاری و عمل‌گرایی بیشتر کمک می‌کند. در ادامه راه‌های ارتباطی با ایشان را به شما معرفی می‌کنیم.

عمل گرایی و غلبه بر اهمال کاری با آموزش‌های استاد حسین طاهری

برای این که روش‌های مناسب درمان اهمال کاری را انتخاب کنید، باید بدانید که ریشه اهمال کاری چیست؛ به همین منظور بسیاری از افراد خودشناسی را امری ضروری در درمان اهمال کاری را می‌دانند. اهمال کاری همه جنبه‌های زندگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ بااین‌حال، تاثیر اهمال کاری بر زندگی کاری در دوران بزرگسالی، موفقیت شغلی و آینده افراد را دستخوش تغییرات منفی می‌کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم برای غلبه بر اهمال کاری و از بین بردن تاثیر منفی این عادت مخرب بر کسب‌وکارتان، از دوره‌های استاد حسین طاهری بهره ببرید. ایشان به‌عنوان مدرس دوره‌های هک کسب‌وکار، راهکارهایی موثر برای عمل‌گرایی و حذف عادت به تعویق انداختن کارها را به شما آموزش می‌دهد. برای اطلاع از دوره‌ها، خواندن مقالات و دیدن ویدیوهای آموزشی ایشان به سایت hosseintaheri.ir سر بزنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا