خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«خام گیاه خواری» خوب یا بد؟

فاطمه چاپاری در سایت وقایع استان (اراک) نوشت: «انسان در دوره های مختلف نظام های تغذیه ای متفاوتی را تجربه کرده است. شاید قبل از دست یافتن به ابزار شکار، صرفا از مواد گیاهی تغذیه می کرده و با گذشت زمان کشف آتش و بعد شکل گیری کشاورزی عادات غذایی انسان ها هم دچار تحولاتی می شود تا به امروز که مواد افزودنی و برخی فرآورده های غذایی کارخانه ای جزو جدایی‌ناپذیری از رژیم غذایی بسیاری از ما شده است، در این میان برخی افراد رژیم های غذایی متفاوتی چون گیاه خواری یا خام خواری را برمی گزینند چرا که معتقدند این برنامه های غذایی سالم تر اند، در رژیم خام‌خواری روش‌های آماده‌سازی مانند آب‌گیری، خشک کردن، خیساندن و جوانه زدن مجاز است. رژیم خام‌خواری مانند رژیم‌های گیاه‌خواری از میوه‌ها، سبزیجات، مغزها و دانه‌ها تشکیل شده‌است.

همچنین غذای خام غذایی است که تصفیه، پاستوریزه و مورد آفت‌کشی قرار نگرفته باشد و هیچ حرارتی غیر نور خورشید ندیده باشد. بعضی خام‌گیاه‌خواران بر این باورند که پختن غذاها توازن ترکیبی ریزمغذی‌ها را از بین می‌برد. همچنین بر این باورند که در فرایند پختن غذا، در اثر واکنش گرما با چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌ها ترکیبات شیمیایی خطرناکی ایجاد می‌شود.

اغلب، گیاه‌خواران بر اساس سطح انرژی و چگونگی احساس شان بر این باورند که این رژیم غذایی سالم‌تر است. ۱۴ ام تیرماه روز جهانی بدون گوشت است و ۱۵ تیر ماه هم در تقویم ایرانی به عنوان روز جشن خامخواری ثبت شده است، از آن جا که رژیم های گیاه خواری و خام خواری این روزها طرفداران بسیاری در کشور ما پیدا کرده این مناسبت ها را بهانه مناسبی دیدیم برای گفت و گو با دکتر آیدا غفاری متخصص تغذیه و صنایع غذایی در خصوص مزایا و معایب این نوع رژیم های غذایی که در ادامه می خوانید.

دکتر آیدا غفاری در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: رژیم های گیاه خواری و خام خواری از نظر پروتئینی فقیر هست و برای کسانی که نیاز به پروتئین بالایی دارند مناسب نیست و به طور کلی هم این رژیم ها در طولانی مدت توصیه نمی شود چرا که افرادی که در طولانی مدت خام گیاه خواری می کنند دچار کمبود پروتئین و بعضی از مواد مغذی دیگرمی شود.

این متخصص تغذیه و صنایع غذایی با بیان اینکه این رژیم ها از نظر ویتامین ها غنی هستند اما برخی مواد معدنی و پروتئینی را ممکن است نداشته باشند، می افزاید: در گروه های سنی بالا که رو به سالمندی می روند، حفظ توده عضلانی بدن خیلی مهم است، اگر وارد رژیم های گیاه خواری و به ویژه خام خواری شوند آسیب خواهند دید، چرا که در گیاه خواری حبوبات پخته را می توان مصرف کرد اما در خام خواری حبوبات هم وجود ندارد و از نظر پروتئینی خیلی فقیر خواهد شد و برای سالمندان مناسب نیست.

غفاری می گوید: این رژیم ها برای کودکان و نوجوانان حال رشد هم مناسب نیست چرا که این گروه به پروتئین بیشتری نیاز دارند و از آن جا که جنس بیشتر هورمون ها پروتئینی است و این رژیم ها ممکن است باعث به هم خوردن تعادل هورمونی در این گروه نیز بشود.

او ادامه می دهد: بافت فیبرهای موجود در غذا با پخته شدن نرم و برای معده قابل هضم خواهد شد اما خام خواری شامل مواد مغذی خشنی است که معده خیلی قوی ای می خواهد و برای افرادی که در این زمینه دچار مشکل هستند، توصیه نمی شود.

این متخصص تغذیه توضیح می دهد: تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد رژیم های خام خواری اثرات مفیدی در درمان برخی از بیماری ها خواهد داشت، معمولا خام خوارها مواد فرآیند شده عاری از انواع نگهدارنده یا شکر دار را مصرف نمی کنند و از طرفی چون این رژیم بیشتر شامل گیاهان و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها است، در سلامتی و طول عمر افراد موثر خواهد بود و عیب آن فقر پروتئینی است.

غفاری ادامه می دهد: رژیم های خام خواری در دوره های زمانی کوتاه مدت برای سلامتی مفید خواهند بود و معمولا این رژیم در بازه ها سه هفته ی تجویز می شود که منجر به کاهش وزن ۳ الی ۵ کیلویی و توقف فرآیند پیری در بدن خواهد شد و کبد در این مدت تصفیه خواهد شد.

او خاطرنشان می کند: خیلی از افراد فکر می کنند مصرف مواد چرب باعث ایجاد کبد چرب می شود در حالی که شکر و شیرینی جات بیشترین تاثیر را در ایجاد کبد چرب خواهد داشت.

آیدا غفاری در پایان اشاره می کند: متخصص تغذیه کلیه آیتم ها را رعایت کرده و کامل ترین رژیم را برای افراد انتخاب می کند و در ضمن دو رژیم خام خواری و گیاه خواری با هم متفاوت اند و بهتر است تحت نظر پزشک تغذیه تجویز شوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا