خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ ابتکار در دفاع از پیشنهاد «دختر اول» با وظایف «بانوی اول»

دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در دولت‌های خاتمی و روحانی به توییت محمدجواد آذری جهرمی پاسخ داد.

روز گذشته ابتکار در توییتی نوشته بود:

«با احترام به شخصیت مستقل و حق انتخاب خانم زهرا پزشکیان، نظر به “مادری” ای که در این ایام در حق پدر کردند و به یاد مادرش فاطمه و به پاس وجود دختران و جوانان عزیز ایران، چه خوب است عنوان و مسئولیت #دختر_اول را بپذیرند و همان وظائف First Lady را داشته باشند».

جهرمی پاسخ داده بود:

«دکتر پزشکیان به صحنه آمدند و مردم او را انتخاب کردند تا بساط «اول» شناختنها را برچینند. همه دختران ایران، «دختر اول» خواهند بود. برتری نزد خدا به تقوای بیشتر است».

ابتکار امروز در پاسخ نوشته است:

سلام و با تشکر از منتقدین عزیز
نکاتی چند:

اول می‌گویند این نشان غرب زدگی است، درحالیکه بانوی اول در تمام کشورهای دنیا عنوان همسر ربیس جمهور است؛ چه غربی چه شرقی چه اسلامی.

دوم می‌گویند رای دادیم که همه دختران اول باشند!
این مفهوم بانوی اول، به معنای شاگرد اول یا برتربودن نیست، ربطی هم  به ژن خوب نداره. بنابراین منافاتی با اول بودن همه دخترها نداره. بلکه یک صدا و نماد در کنار رئیس جمهوری است که حالا میلیون‌ها نفر، چه کسانی که رای دادن و چه کسانی که رای ندادن، آشکار و نهان چشم امید به او دارند.

می‌گویند «حاشیه» شده، اما نه، اتفاقا «متن» است. چون دختران و جوانان این سرزمین در متن هستند و این نماد، نماینده و پل ارتباطی آنها خواهد بود.

گفتند شاید سبب تداخل مثل دوره قبل بشه. این هم با تعریف یک شرح وظیفه دقیق قابل حل است. مثلا می‌شود کانال حمایت از مشارکت‌های مردمی، خیریه‌ها و ان‌جی‌اوها  در حوزه زنان و کودکان.

می‌گویند این حرف‌ها با فرهنگ ما سازگاری ندارد؛ در حالیکه اتفاقا اینکار فرهنگ خانواده دوستی و حمایت خانواده را ترویج می‌کند.

می‌گویند این جایگاه تعریف نشده، در حالیکه هم داخل و هم در جهان تشکیلات و فعالیت بین المللی زیادی دارند که تاثیر گذاری خوبی می‌تواند با توجه به شرایط خاص ایران در صحنه بین المللی داشته باشد.

خلاصه اینکه:
عنوان بانوی اول یک اصطلاح جهانی و دارای ظرفیت قابل توجهی هست، هم در عرصه بین المللی و هم در عرصه داخلی. این عنوان ربطی به ژن برتر و تبعیض و برتری کسی نداره. میتونه الگویی امیدآفرین باشه، میتونه رابط خوبی برای انتقال مطالبات دختران و جوانان باشه و…

این یک پیشنهاد برای ظرفیت سازی و بهره مندی کشور در استفاده از این عنوان بود. همین

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا