خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حل مشکل ریزگردها حداقل به 10 سال زمان نیاز دارد»

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل ریزگردها در قم، گفت: باید در بازه زمانی حداقل 10ساله بتوان به‌تدریج مسئله آلودگی هوا به علت ریزگردها و گردوغبار حل کرد تا ضرر کمتری هم به شهروندان و به حاکمیت هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامت را شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری قم‌ فردا، «محمدمنان رئیسی در گفت‌وگویی خبری با اشاره به مشکل ریزگردها در قم، اظهار کرد: این روزها استان قم شاهد آلودگی هوا به علت وجود ریزگردها است طبق مطالعات انجام شده ریزگردها به لحاظ دسته‌بندی کلان و کلی از دو منبع داخلی و خارجی نشئت می‌گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در منابع خارجی ریزگردها اتفاقاتی در اقلیم و جغرافیای اطراف ایران به‌ویژه سدسازی‌هایی که در کشور ترکیه رخ می‌دهد و اتفاقاتی در حوزه آبریز بالادست باعث شده است دامنه آن، مناطق مجاور به‌ویژه کشور ایران را تحت‌تأثیر قرار دهد.

او تصریح کرد: عمده دلیل وضعیت امروز شهر قم در خصوص ریزگردها منابع و مباحث داخلی است و سستی و کاهلی که در ملاحظات اقلیمی و مسائل زیست‌محیطی در دهه‌های اخیر اتفاق افتاده و گسترش بیابان‌هایی که اطراف قم و بی‌توجهی به برخی از مسائل زیست‌محیطی و مباحث آبخیزداری سبب این شده است که ما شاهد این وضعیت آلودگی هوا به علت ریزگردها در قم باشیم.

رئیسی اضافه کرد: متأسفانه این ریزگردها علاوه بر آسیب‌هایی که برای سلامتی شهروندان دارد از نظر اقتصادی نیز آسیب‌های زیادی به شهروندان وارد می‌کند تعطیلی هر روز بابت آلودگی هوا خسارت قابل‌توجهی را از نظر اقتصادی هم به مردم و هم به حاکمیت تحمیل می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسائل زیست‌محیطی یکی از مظلوم‌ترین مسائل در کشور ما است زیرا روند آن به‌صورت آنی دیده نمی‌شود؛ یعنی امروز ما شاهد وضعیت آلودگی هوا هستیم اتفاقی نیست که یک‌شبه به وجود آمده باشد؛ بلکه به علت بی‌توجهی در سال‌های متمادی است که به‌تدریج شاهد چنین مسائلی می‌شویم.

او بیان داشت: چون این مسائل یک‌شبه به وجود نمی‌آید این موضوعات مغفول واقع می‌شود و مسئولان امر و دولت مردان به این موضوع توجه آن‌چنانی نمی‌کنند تا زمانی که متوجه می‌شوند وضعیت بحرانی شده است.

رئیسی عنوان داشت: هر زمان که ما روندهای اشتباه گذشته را اصلاح کنیم دیر نیست و باید از امروز برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود این موضوع ریزگردها هم در سطح منابع خارجی از جمله در کشور ترکیه و عراق و هم در سطح منابع داخلی باید بررسی شده و راهکار درستی برای آن ارائه شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید در بازه زمانی حداقل ۱۰ساله بتوان به‌تدریج مسئله آلودگی هوا به علت ریزگردها و گردوغبار حل کرد تا ضرر کمتری هم به شهروندان و به حاکمیت هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامت را شاهد باشیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا