خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۱ مرداد سال ۸۰ | ترور سران فلسطینی توسط اسرائیل

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 11 مرداد 1380 | 12 جمادی‌الاول 1422 2 آگوست 2001

صبح برای مراسم حکم تنفیذ ریاست‌ جمهوری آقای [سیدمحمد] خاتمی، به دفتر رهبری رفتیم. در لوح تنفیذ تاریخ را 8/5/80 نوشته بودند. تذکر دادم، اصلاح‌ کردند. در مراسم، رهبری، آقای خاتمی و من در جایگاه بودیم. [آقای سیدعبدالواحد موسوی‌ لاری]، وزیر کشور، گزارش انتخابات را داد و اعتبارنامه آقای خاتمی را خواند و من با مقدمه کوتاهی، حکم تنفیذ رهبری را خواندم[1] و به رهبری دادم و ایشان به آقای خاتمی دادند. سپس آقای خاتمی و رهبری، صحبت مفصلی‌ کردند.

همراه محسن، [رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مترو] و محافظان، برای بازدید از [خط دو] مترو رفتیم. از ایستگاه [میدان] حُرّ، سوار قطار شهری شدیم. در قطار و ایستگاه امام خمینی، با مسافران صحبت‌ کردم. سپس با قطار دیگری، برای دیدن خط یک، از میدان امام تا ایستگاه علی‌آباد، در جنوب رفتیم و از چند ایستگاه بازدید کردیم. در حال آماده‌ کردن برای افتتاح هستند. در مراجعت، اتصال برق، قطار را متوقف‌کرد. هنوز آماده بهره‌برداری نیست. با دِرِزین [= خودروی ریلی]، بقیه راه را رفتیم و از انتهایی‌ترین ایستگاه در کنار خیابان میرداماد، بیرون آمدیم.

به دفتر کوشک رفتیم. عصر از استخر استفاده‌ کردم. علیرغم محکومیت تجاوزات اسرائیل، سران این رژیم اصرار دارند که به ترور سران فلسطینی ادامه دهند؛ قبلاً خبری منتشر شد که 400 نفر از نیروهای مجاهد فلسطینی، در لیست ترور اسرائیل‌اند. تاکنون 40 نفر از آنها ترور شده‌اند. [آریل شارون]، نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه اسراییل، بر سر پذیرش نیروهای حافظ صلح، اختلاف‌نظر دارند.

در آمریکا، تعداد زیادی از شرکت‌ها، به‌خاطر رکود اقتصادی، متوقف یا ورشکست شده‌اند. علیرغم کم‌کردن مکرر نرخ بهره، به طورکلی دنیا دچار رکود اقتصادی شده و می‌گویند، بالارفتن قیمت نفت، بی‌تأثیر نبوده است.

اعلام شده‌ که درکره مریخ وجود آب، مسلم شده است. مجلس نمایندگان آمریکا، شبیه‌سازی انسان را ممنوع‌ کرد؛ کاری‌ که برای ساخت سلول‌های زنده مشابه به سلول انسان، در برنامه تحقیقات بیوتکنولوژی آمریکا بوده و شاید باعث مهاجرت دانشمندان آمریکا شود.


[1] – متن حکم تنفیذ رییس‌جمهور که آقای هاشمی خواند، به این شرح بود: «بسم الله الرحمن الرحیم، به یاری الطاف کریمانه خداوند متعال و دعای مستجاب حضرت بقیه‌الله، روحی فداه اکنون دوره تازه‌ای از مسئولیت اجرایی کشور آغاز می‌شود. این هشتمین بار است که ملت بزرگ ایران در آزمون انتخاب رییس‌جمهور موفق وسربلند گشته و دخالت سرنوشت‌ساز خود در اداره کشور را به نمایش نهاده و اقتدار ملی نظام اسلامی را به جهانیان نشان می‌دهد. کشور بزرگ و کهنسال ما این افتخارات را مرهون انقلاب اسلامی و رهبرکبیر آن و فداکاری شهیدان و ایثارگران و مؤمنان صادق و صابری است که جان و توان خود را در مبارزه با رژیم زور و فساد و استبداد و نظام بین‌المللی سلطه‌جو و غارتگر پشتیبان آن مبذول کردند.

خدای متعال را بر هدایت و رحمتش سپاس می‌گویم و به ملت عالیقدر ایران که با هوشمندی و پایداری خود پرچم حاکمیت اسلامی را بر افراشته و در طوفان‌ها و گردبادها سرافراز نگاه داشته‌اند درود می‌فرستم. مردم ایران در فضایی آرام و با رفتاری متین و با اکثریتی قاطع و شورانگیز شخصیتی انقلابی و فرزانه و منتسب به بیت سیادت و علم و تقوا را که اینک چهار سال تجربه مدیریت کلان بر مزایای ایشان افزوده است به ریاست‌جمهوری برگزیدند و پایبندی خود را به دین و اخلاق و ارزش‌های معنوی و دلبستگی خود را به روحانیت و سیادت نشان دادند.

اینک که بحمدالله این فرصت تازه و فضای پُرنشاط در کشور پدید آمده، جای آن است که لحظه لحظه وقت مسئولان و نخبگان و امنا ملت به خدمت و تلاش مخلصانه سپری شود و عزم و همت همگان به سوی بسط عدالت و ارتقای معرفت و معنویت و گشایش امر اقتصاد و معیشت عمومی معطوف گردد و فقر و فساد و تبعیض که محصول حاکمیت جهل و ظلم و خودکامگی طواغیت در روزگاری بس طولانی است از صفحه زندگی ملت ایران زدوده شود. بی‌شک هر اقدام مجاهدت‌آمیز رییس‌جمهور محترم و دیگر مسئولان در این راه مشمول کمک و پاداش الهی و پاسخ شایسته به حضور و صمیمیت مردم و مورد تأیید و همکاری این خدمتگزار ناچیز خواهد بود. اینجانب با سپاس خداوند متعال و عرض تبریک به ملت عزیز و با معرفت به مراتب شایستگی اندیشمند فرزانه جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدمحمد خاتمی دامت معالیه، رأی ملت را تنفیذ و ایشان رابه ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.

بدیهی است که تنفیذ اینجانب و رأی ملت تا زمانی است که ایشان به تعهد خود و صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته‌اند، یعنی راه اسلام و احکام نورانی آن و دفاع از مستضعفان و مظلومان وایستادگی در برابر دشمنان مستکبر و حق ستیز و زورگو پایبند باشند که با توفیق الهی همواره چنین خواهد بود. ان‌شاءالله رییس‌جمهور محترم را به یاد خدا و اغتنام فرصت زودگذر و اخلاص در عمل توصیه می‌کنم و قدردانی از ملت و مراقبت از منافع ملی و اولویت دادن به نیاز قشرهای مستضعف وگرامی شمردن ارزش‌های والای دین و انقلاب را به ایشان متذکر می‌گردم و توفیق و هدایت و کمک الهی را برای ایشان و همه مسئولان کشور مسئلت می‌کنم. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته، سید علی خامنه‌ای.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا