خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازار داغ «دخالت» آرایشگران یاسوج در امور پزشکی

یکی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل عفونت ناشی از خدمات پزشکی‌زیبایی غیرقانونی در مراکز آرایشی و زیرزمینی فوت کرد، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکنون واکنشی نشان نداده است.

به گزارش سایت کبنا (یاسوج)، «بازار زیبایی در کهگیلویه و بویراحمد بسیار داغ است. ما شنیده بودیم که در مراکز آرایشی خدماتی که مصداق دخالت در امور پزشکی هستند ارائه می‌شوند، اما از چند و چون ماجرا بی‌خبر بودیم. تا این‌که تصمیم گرفتیم از وضعیت خدمات پزشکی در آرایشگاه‌ها مطلع شویم. یکی از مطلعان این حوزه به ما گفت وضعیت بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که گفته می‌شود. گویا در همین چند ماه اخیر فردی قربانی این خدمات شده و فوت کرده است.

ماجرا را بیشتر بررسی کردیم. خانمی که در منزل خدمات زیبایی پزشکی دریافت کرده بود، به دلیل عفونت به بیمارستان مراجعه می‌کند، دچار شوک می‌شود، به کما می‌رود و در نهایت فوت می‌کند. بالاخره دخالت در امور پزشکی اولین قربانی را در یاسوج گرفت.

آگهی‌های خدمات پوست و زیبایی، جراحی، کاشت مو و… به‌طور فراگیر کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهر یاسوج را فراگرفته است. ارائه این خدمات در آرایشگاه‌های زنانه، مراکز زیرزمینی و منازل شخصی صورت می‌گیرد. این در حالی است که تنها مکان معتبر برای ارائه‌ی چنین خدماتی، مراکز درمانی معتبر است. شخصی که به علت عفونت ناشی از این خدمات فوت کرده، باید زنگ خطری برای مسئولین دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، معاونت درمان و به‌ویژه رئیس دانشگاه باشد.

اما گویا موضوعات مهمتری برای سعید جاودان‌سیرت وجود دارد که اصلا به این موضوع ورود نکرده است. رئیس دانشگاه خود متخصص عفونی است و انتظار می‌رود حداقل به‌عنوان یک پزشک متعهد، پیگیری‌هایی در این زمینه انجام می‌داد. اما جاودان‌سیرت به موضوعات دیگری مشغول است. حتی فوت نوزادان در بیمارستان امام سجاد، اعتراضات مداوم پرستاران و معوقات نیروهای خدماتی نیز او را از خواب خودخواسته بیدار نکرده‌اند.

پیامدهای بدون بازگشت ارائه خدمات زیبایی توسط غیرمتخصصین در مراکزی که کمترین اصول بهداشتی در آن‌ها رعایت نمی‌شود، برای بسیاری از شهروندان ناشناخته است و وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است که در مورد آن اطلاع‌رسانی کند. اما جاودان‌سیرت حتی حاضر به مصاحبه در مورد اولین فوتی نشد. انتظار می‌رفت حداقل مصاحبه مطبوعاتی و یا آگاه‌سازی از طریق نصب بنر و… صورت می‌گرفت.

اما عزل و نصب چند مدیر بهتر می‌تواند به ابقای رئیس دانشگاه کمک کند. بنابراین او وظیفه خود را رها کرده و به همین جابه‌جایی نیروها بسنده می‌کند. چرا که به‌نظر می‌رسد برای او ماندگاری در سمت ریاست مهمتر از موضوعات دیگر است و هر چیزی به جز ریاست، فرعی تلقی می‌شود.

نتایج بررسی‌های ما نشان داد در یاسوج در بسیاری از مراکز زیبایی، خدمات زیبایی پزشکی ارائه می‌شود. تب زیبایی همه‌جا را فراگرفته و برخی از آرایشگران، پرستاران و کارشناسان بیهوشی را به این وادی کشانده است. تزریق ژل، بوتاکس، برداشت چربی، پیکرتراشی و کاشت مو مهمترین خدمات پزشکی‌ای هستند که به‌طور کاملا غیربهداشتی در مراکز آرایشی، زیرزمینی و خانه‌ها ارائه می‌شوند. برخی از این افراد مدتی زیر نظر یک پزشک آموزش می‌بینند و سپس خیال می‌کنند در این زمینه خبره شده‌اند.

عفونت‌های ناشی از ارائه این خدمات، پزشکان را نیز کلافه کرده است. روزانه ده‌ها مراجعه به دلیل پیامدهای عفونی این خدمات به مراکز درمانی صورت می‌گیرد.

متأسفانه علاوه بر این‌که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توجهی به این موضوع نمی‌کند، مجازات‌ها نیز بازدارنده نیستند. در حالی که سلامت شهروندان به‌طور جدی در معرض خطر است، مجازات افراد خطی نیز چندان سنگین نیست. بنابراین بازدارندگی چندانی ندارند و این افراد پس از مدتی دوباره به شغل خود روی می‌آورند.

علت فراگیری تب زیبایی، امری غیراستانی و حتی جهانی است. رسانه‌های مختلف، به‌صورت مداوم بر زیبایی و راه‌های رسیدن به آن تأکید می‌کنند. تبلیغات رسانه‌ای و فضای مجازی هر روز یک بخش از بدن را برجسته کرده و روی معیارهای زیبایی آن نقطه از بدن مانور می‌دهند. اما علت آسیب‌زدن به مردم در همین استان قرار دارد. در واقع شاید فانتزی‌های رسانه‌ای، گرایش به جراحی‌های زیبایی را افزایش داده باشند، اما اقدامات غیرقانونی در همین استان اتفاق می‌افتد.

روشن است که نمی‌توان مانع تبلیغات رسانه‌ای شد، اما می‌توان جلوی فعالیت غیرقانونی مراکز ارائه خدمات زیبایی پزشکی را گرفت. می‌توان با آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی برخورد کرد. اصلا نیز کار سختی نیست. به راحتی می‌توان با پیگیری یک یا دو سر نخ متوجه شد کدام مراکز در امور پزشکی دخالت می‌کنند. جنبه تعجب‌برانگیز ماجرا این‌جاست که چرا تاکنون رئیس دانشگاه در این زمینه اقدامی انجام نداده و چنانچه کاری کرده، چرا نتیجه مثمر ثمری به دنبال نداشته است.

بنا بر اطلاعات رسیده، نیروهای بدون ضابطه در بخش‌های مختلف شبکه بهداشت بویراحمد بکارگیری شده‌‌اند که لازم است سازمان بازرسی و مسئولان مربوطه به این موضوع نیز ورود کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا