خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جامع‌ترین مقتل عاشورا کدام است؟

یک استاد تاریخ اسلام گفت: مقتل مرحوم استاد مهدی پیشوایی با همکاری جمعی از نویسندگان زیر نظر ایشان که مقاتل گذشته را جَرح و تعدیل کرده‌اند و تالیف آن حدود ۱۰ سال طول کشیده، جامع‌ترین مقتل واقعه عاشوراست.

به گزارش سایت مبلغ، «دکتر بهاءالدین قهرمانی‌نژاد، استاد تاریخ اسلام درباره مبلغان واقعه عاشورا اظهار داشت: در مرحله اول حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با سخنرانی‌ها و خطابه‌های آتشین خود در مقابل تبلیغات زهرآگین و سهمگین بنی‌امیه‌ واقعه عاشورا را تبیین و تشریح کردند. سپس حضرت سکینه(س)، حضرت فاطمه بنت‌الحسین(س)، حضرت رباب(س) و حضرت ام‌البنین(س) با سخنرانی‌ها، نوحه‌سرایی‌ها و عزاداری‌های خود از تبلیغ‌کنندگان این واقعه بودند. بخشی از این مباحث در کتاب “مادران آسمانی” تالیف اینجانب بیان شده است.

او ادامه داد: حسن مُثَنی همسر حضرت فاطمه بنت‌الحسین(س) و مِشرقی که از یاران امام حسین(ع) بود و با کسب اجازه از ایشان از معرکه گریخته بود از کسانی بودند که بعد از واقعه عاشورا زنده ماندند و آن وقایع را روایت کردند. علاوه بر این، سَمعان، غلام حضرت رباب(ع) و حمید ابن مسلم از لشگر دشمن از واقعه‌نگاران کربلا هستند.

قهرمانی‌نژاد افزود: روشنگری‌های امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و شعرای اهل بیت(ع) مانند کُمیت اسدی، حِمیَری و ابوهارون و در زمان امام رضا(ع) هم خُزاعی با شعر و تفسیر خود واقعه عاشورا را حکایت می‌کردند.

این استاد تاریخ اسلام درباره مقاتل قابل اعتماد واقعه عاشورا گفت: مقاتل ابومخنف، ابوالفرج اصفهانی، سید ابن طاووس و مقدس قمی از مقاتل قابل اعتماد و استفاده هستند اما مقتل مرحوم استاد مهدی پیشوایی با همکاری جمعی از نویسندگان زیر نظر ایشان که مقاتل گذشته را جَرح و تعدیل کرده‌اند و تالیف آن حدود ۱۰ سال طول کشیده، جامع‌ترین مقتل به حساب می‌آید.

او با بیان اینکه هیچ‌یک از مقاتل بر دیگری برتری ندارد، افزود: نَفَس المَهموم محدث قمی، لهوف سید ابن طاووس و مَثیرُ الاَحزان ابن نما حِلی، هر یک برتری‌های مختص به خود را دارند و در مقام قیاس نیستند اما مقتل استاد پیشوایی تجمیع این اقوال است.

قهرمانی‌نژاد با بیان اینکه جعل واقعه کربلا در بیانات اولیه وجود ندارد، افزود: متاسفانه مکتب تاریخ‌نگاری شام که در دهه پنجم و ششم است مانند خوارزمی دمشقی و عساکر دمشقی بعضی از مسائلی که مد نظر خودشان است با روایات ضعیفی به حادثه کربلا نسبت داده‌اند که واقعیت ندارد. مانند روایت ماجرای زنی به نام اُرَینِب که روایت کرده‌اند هم امام حسین(ع) خواستار ازدواج با او بود هم یزید. در تاریخ سند درستی برای این موضوع نداریم ولی در تاریخ مقتل الحسین خوارزمی ذکر شده است. متاسفانه از این داستان‌سرایی‌ها، اضافات و حواشی که در شان اهل بیت(ع) نیست در مقاتل اهل سنت ذکر شده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا