خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۲۳.۵ درصد از سدهای خراسان جنوبی آب دارند»

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به آخرین وضعیت هشت سد مخزنی استان، گفت: در حال حاضر تنها ۲۳.۵ درصد ظرفیت این سدها آب ذخیره دارند.

به گزارش سایت نگاه خراسان جنوبی، خشکسالی‌های پیاپی و کاهش بارندگی به‌ویژه در مناطق شرقی کشور، منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی را به وضعیت نگران‌کننده‌ای دچار کرده و این شرایط در خطه کویری خراسان جنوبی چنان حاد شده است که عطش سدهای خالی آن فرونشاندنی نیست.

خساست آسمان مدت‌هاست بر سر مردمان این دیار سایه افکنده و خشکی و تشنگی زمین ماجرایی ۲۰ ساله دارد. نزدیک به دو دهه از قهر طبیعت با این سرزمین می‌گذرد و اگر چه باران‌های سیل‌آسا در برهه‌ای کوتاه از دو سال گذشته بارقه‌ای از امید را در دل دامداران و کشاورزات کاشت اما باتوجه به گرمای بی‌سابقه هوا و ماهیت آب و هوایی استان، فصل جدیدی از تراژدی خشکسالی باز شده است.

در حال حاضر هشت سد مخزنی خراسان جنوبی با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب، تنها ۱۷.۹ میلیون متر آب ذخیره دارند که خبرهای ناخوشی برای کشاورزان صادر می‌کند.

۳۲.۵ درصد ظرفیت سدها آب ذخیره دارند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در این خصوص در گفت و گو با نگاه خراسان جنوبی، گفت: در حال حاضر
هشت سد مخزنی در استان وجود داشتا که تنها ۲۳.۵ درصد ظرفیت این سدها آب دارد.

عباس سارانی حجم کل مخازن استان را حدود ۷۵ میلیون متر مکعب دانست و افزود: همچنین در حال حاضر این سدها ۱۷.۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارند و ۷۶.۵ درصد این سدها خالی است.

او ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تاکنون ۲۲ میلیون متر مکعب ورودی آب به هشت سد مخزنی داشته‌ایم.

آخرین وضعیت سد نهرین طبس

بنا به گفته سارانی، مصرف همه سدهای مخزنی استان کشاورزی است تنها بخشی از آب سد نهرین شهرستان طبس برای شرب استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: حجم کلی سد نهرین ۴.۸۶ میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر ۱.۵ میلیون متر مکعب معادل ۳۰ درصد آب دارد.

اینگونه که پیداست خشکیدن چشمه آسمان که از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد با گذشت دو دهه انگار قصد جدایی ندارد.

اگر چه طرحی چون انتقال آب از دریای عمان در برنامه بلندمدت برای آبرسانی به این خطه در دستور کار است و گویا در آینده‌ای نزدیک این اتفاق رقم خواهد خورد اما شرایط پیش رو صرفه‌جویی آب از سوی شهروندان را می‌طلبد که نیازمند بسی توجه است‌.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا