خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خانم مبینا نعمت‌زاده برای محبوب ماندن دقت کن | فردین علیخواه

فردین علیخواه جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود نوشت:

«خانم مبینا نعمت‌زاده، مدال‌آور محترم المپیک پاریس

سلام
ضمن تحسین و قدردانی از کسب مدال المپیک پاریس، در رسانه‌ها خواندم که از مقامات درخواست کرده‌ای تا بدون کنکور بتوانی وارد رشته پزشکی شوی. ابتدا باور نکردم ولی وقتی ویدئو حضورت در یک برنامه تلویزیونی را دیدم باورم شد. به عنوان معلم و محقق، چند سالی می‌شود که در عرصه شهرت و محبوبیت پژوهش‌هایی انجام می‌دهم. بر اساس اندک‌دانشی که در این ارتباط دارم خدمتتان عرض می‌کنم. امیدوارم آنچه می گویم را جدی بگیری.

شما هم اکنون شهرتی به دست آورده‌ای و محبوب هم هستی. در واقع شما شهرت مبتنی بر دستاورد، و مبتنی بر استعداد داری. مانند شاخ‌های اینستاگرام نیستی که شهرت کاملاً بی‌دلیل دارند و بی‌جهت و بی‌اساس مشهور شده‌اند. این موقعیت بسیار باارزش است. قدر این موقعیت را بدان. منظورم آن است که هم مشهور بودن و هم محبوب بودن آن هم با کسب مدال جهانی کم چیزی نیست.

ولی، ولی، مدیریت شهرت کاری بسیار دشوار است. نیازمند هوشمندی و دقت است. شهرت و محبوبیت سخت به دست می‌آید ولی آسان از دست می‌رود. به سرگذشت برخی بازیگران تلویزیون و سینما نگاه کن، به سرگذشت برخی از ورزشکاران نگاه کن. بله، آن‌ها همچنان مشهورند و در مقابل چشم‌های ما هستند ولی دیگر ارزش و آبرو ندارند. مقابل چشم‌ها هستند ولی هیچ چشمی دیگر تحسین‌آمیز به آن‌ها نگاه نمی‌کند. کسی برای آنها از جایش بلند نمی شود. آن‌ها از جایی به بعد خودشان را به چشم‌های ما تحمیل می‌کنند.

من نگرانم، نگرانم که داستان ورود شما به رشته پزشکی چنین سرگذشتی را برای شما رقم زند. در عرصه ورزش شما محبوبیت و شهرت مبتنی بر دستاورد داری. این عالی است. در عرصه پزشکی چطور؟ با این شرایطی که در رسانه‌ها ایجاد شده است از هم اکنون می‌توانی حدس بزنی که همان همکلاسی‌هایت چطور به شما نگاه خواهند کرد. به آن نگاههای سنگین فکر کرده‌ای؟ سرافکندگی پس از مدال المپیک می تواند تجربه ای دردناک باشد.

پس از فارغ التحصیلی می‌خواهی چکار کنی؟ تصور نکنید مردم فراموش کارند. شاید خیلی‌ها را فراموش کنند ولی شما را فراموش نمی‌کنند. مردم در مطب هم شما را ر‌ها نخواهند کرد و درباره‌تان پچ پچ خواهند کرد. می دانید. مردم پس از ورود به رشته پزشکی باز هم به شما نگاه خواهند کرد ولی بلافاصله نگاهشان را خواهند دزدید. متوجه می‌شوید که چه می‌گویم. انگار دارند به آدمی نگاه می کنند که حق دیگری را از دستانش ربوده است.

رفتن شما به رشته پزشکی طبیعی، منصفانه و مبتنی بر شایستگی نیست. شاید در سال‌های اخیر اندک‌کسانی بوده‌اند که غیرمنصفانه و غیرطبیعی وارد دانشگاه‌ها شده‌اند ولی شما با آن‌ها فرق داری. شما هنوز می‌دانی خجالت و شرم چیست. آن‌ها از این صفت تهی هستند. اتفاقا از این بابت هم قدر خودت را بدان که خیلی ارزشمند است و راحت آنرا از دست نده. البته باید توجه داشته باشی که آنها غالبا از درب پشتی و بی نام و نشان وارد دانشگاه شدند و در کلاس هم ماسک زدند ولی تو قبل از ورود به دانشگاه به شهرت رسیده ای و گمنام ماندنت غیرممکن است.

من باز هم تا این دقیقه به شما افتخار می کنم ولی مفتخر ماندنم بستگی به تصمیم شما دارد. اینکه آیا فقط می‌خواهی مشهور و احیانا منفور باشی یا در کنار مشهور بودن همچنان می‌خواهی محبوب بمانی. لطفاً دقت کن.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. فردین علیخواه شما نمیدانید وقتی کسی آرزوی رسیدن به چیزی را داشته باشد اگر نقاط قوت زیادی هم داشته باشد نقطه ضعفش رسیدن به آرزوشه. پس به جای نقد یک نفر شرایطی رو مهیا کنید که کسانی مثل ایشون بتوانند راحت دنبال آرزوشون بروند نه اینکه برای رسیدن به هر آرزو باید وارد مافیای اون بشی. متاسفم براتون

    4
    23
  2. سلام
    من متن تون رو خوندم
    الحق که حقیقت رو گفتید
    من به عنوان یه دانش آموز درسخوان فعلا نتونستم ربط پزشکی و تکواندو رو بفهمم!

    15
    1
    1. ربط حشدالشعبی با دانشگاه تهران بدون کنکور را چطور؟ میتونی بفهمی؟ چطور عراقیا بدون کنکور در دانشگاه تهران پذیرفته بشن، هیچکس از جمله شما، صداش در نمیاد، ولی یه دختر جوان ورزشکار مدال آور و از همه چی مهمتر، هموطنشون، تقاضای پذیرفته شدن در دانشگاه مملکت خودشو میکنه، اینقدر الم شنگه به پا میکنن.

  3. درس خوان و پرتلاش نتیجه خواهد گرفت مبینا نامبر وان است و معصومع حسود به جای حسودی خوب درس بخوان فکرت رو روی درس متمرکز کن

    1
    1
  4. آقای فردین علیخواه، شما ممکنه جامعه شناس باشی، ولی یک جامعه شناس فردستیز هستی. با یک دختر کم سنوسال، که ورزشکاره و برای مملکتش زحمت کشیده و با وجود تمام بی لیاقتی مسئولین ورزش و سنگ اندازیها، بالاخره موفق شده برای کشورش، مدال کسب کنه، اینطور با غرض و کینه صحبت کردن، شرم آوره واقعا.
    یه سئوال دارم ازت جناب جامعه شناس، چطور با پذیرفته شدن عراقی‌های حشدالشعبی در دانشگاه تهران بدون کنکور، که خبرش همزمان بود با تقاضای این دختر،هیچ مخالفتی ابراز نکردی؟ اگر جرات نداری پس زورگویی به این دختر بیگناه نرسان و ساکت شو لطفا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا