خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت رضوی فقیه از لغو یک جلسه‌ی فرهنگی در گیلان

نهادهای امنیتی جلسه نمایش فیلم با حضور سعید رضوی فقیه را در چابکسر لغو کردند.

سرویس فرهنگی، انصاف نیوز: جلسه‌ی نمایش فیلم کشتن مرغ مقلد و نقد و تحلیل آن در کتابخانه‌ی عمومی چابکسر به خواست برخی نهادها لغو شد. سعید رضوی فقیه، تحلیلگر دعوت شده به این جلسه‌ی فرهنگی، نگاه امنیتی به فرهنگ را باعث دلسردی مردم و نشان کژکارکردی این نهادها دانست.

آقای رضوی فقیه، دانش‌آموخته‌ی فلسفه، درباره‌ی دوره‌های هنرِ خواندنِ متن، در کتابخانه عمومی رودسر به انصاف نیوز گفت: چند ماه است که این جلسه‌ها با هدف آشنایی بیشتر علاقه‌مندان به ویژه جوانان با موضوعات فلسفی و ادبی به صورت رسمی و قانونی و با فراخوان قبلی و دعوت از عموم، در کتابخانه‌ی عمومی رودسر برگزار می‌شود.

او گفت: پس از چند جلسه نقد و بررسی متن کتاب کشتن مرغ مقلد، حاضران این تصمیم جمعی را گرفتند که برای حسن‌ختام، فیلم اقتباس شده از این رمان هم نمایش داده شود که متاسفانه این جلسه، با فشار برخی نهادها در استان گیلان، آن هم پس از اطلاع رسانی عمومی، یک روز قبل از برگزاری لغو شد!

برخورد با نمایش فیلم به‌جای جلوگیری از فساد

رضوی فقیه گفت: معمولا افرادی به چنین جلساتی فرستاده می‌شوند تا خبردار شوند و ببینند چه مباحثی در آنجا مطرح می‌شود. اگر چنین بوده علی‌القاعده نباید مشکلی ایجاد می‌شد؛ چون در جلسات قبلی فقط به مقولات ادبی و فرهنگی توجه و می‌شد و به موضوعات دیگری نمی‌پرداختیم.

او ادامه داد: فیلم کشتن مرغ مقلد، هم هیچ مشکل سیاسی و فرهنگی و اخلاقی ندارد که نیاز به احتیاط داشته باشد. بنابرین مانع‌تراشی برای اجتماعات فرهنگی از این‌دست بی‌مورد و بلکه مضحک است!

این نویسنده و مترجم گفت: این در‌حالی است که مفاسد بی‌شماری در این جامعه وجود دارد که نهادهای ذیربط با بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی از کنار آنها می‌گذرند. یک نمونه‌اش چند ماه پیش در راس اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان اتفاق افتاد که برای سرشکستگی کل وزارتخانه بلکه دولت کافی بود.

رضوی فقیه درباره‌ی علت لغو جلسه‌ی فرهنگی و ادبی «به قناری ها شلیک نکنید» گفت: دقیقا نمی‌دانم اما شنیده‌ام که به برخی از برگزارکنندگان جلسه گفته‌اند این دو نفر نباید در جلسه حضور داشته باشند؛ منظورشان بنده و آقای حسن نورزاد، کارشناس مسائل فرهنگی و هنری بود که او را هم برای نقد و بررسی فیلم دعوت کرده بودند.

کژکارکردی برخی نهادها

او گفت: این کارها کج‌سلیقگی آشکار و کژکارکردی برخی نهادها است. جلسه‌های فرهنگی که نه‌تنها تهدیدی برای امنیت جامعه و کشور نیستند، بلکه از لوازم و نشانه‌های تولید امنیت پایدارند. اما چرا باید به این شکل زمخت و بی‌ذوق تعطیل شوند؟

رضوی فقیه در ادامه گفت: ما در کشور با معضلات اجتماعی و امنیتی مختلف مثل اختلاس و غارت اموال عمومی از سوی باندهای مافیایی خزیده در سایه‌ی قدرت، یا نفوذ و جاسوسی در دستگاه‌های حساس مواجه هستیم. نهادهای امنیتی باید توجه و حساسیت خود را به این موارد معطوف کنند تا اتفاقاتی مثل ترورهای هدفمند یا سرقت کامیونی اسناد و پرونده‌های حساس هسته‌ای روی سر ما آوار نشود. باید از منکرات امثال خاوری، بابک زنجانی‌ و حسن رعیت جلوگیری شود نه جلسه نقد فیلم درس آموزی مثل کشتن مرغ مقلد!

«خبرچین و بپا» در جلسه‌های فرهنگی!

این نویسنده گفت: برخی نهادها باید حواسشان جمع باشد که سرمایه‌هایی مثل فخری‌زاه، قاسم سلیمانی، دانشمندان هسته‌ای و اسماعیل هنیه ترور نشوند نه اینکه خبرچین و بپا برای شنود جلسات همگانی در کتابخانه‌های عمومی بگمارند. متاسفانه برخی به‌ قدری وقتشان را در موارد غیرضروری صرف کرده‌اند که دیگر فرصت ندارند به وظایف ذاتی‌شان بپردازند!

رضوی فقیه، ضمن انتقاد از برخی رویه‌های موجود گفت: برخی از این نهادها به جای پرداختن به حوزه‌های اصلی مرتبط با امنیت، سعی می‌کنند توان و نیروی خود را روی جلسه‌های کتابخوانی، فعالیت‌های صنفی معلمان، فعالیت انجمن‌های مردم‌نهاد، خدمات امدادگران به کودکان کار و افراد توان‌یاب و مواردی از این قبیل متمرکز کنند.

آسیب نگاه‌های امنیتی به حوزه‌های فرهنگی

او ادامه داد: نتیجه‌اش این است که به‌جای امنیت، ناامنی تولید می‌کنند. هم بحران‌های امنیتی در غفلت آنها جامعه را غافلگیر می کند و هم جامعه از مداخلات بی موردشان احساس نا امنی در همه زمینه ها می کند.

این تحلیلگر سیاسی، درباره‌ی آسیب نگاه‌های امنیتی به حوزه‌های فرهنگی گفت: این نگاه اشتباه، موجب پیدایش و گسترش احساس دلسردی، ناامیدی، رعب و نهایتا نفرت در میان مردم به‌خصوص اصحاب فرهنگ می‌شود و دست آخر هم فوران خشم، مثل شعله‌های آتش فراگیر می‌شود و خشک و تر را با هم می‌سوزاند! وقتی این نهادها نمایش دادن فیلمی را که نمایش‌دهنده‌ی ارزش‌های عمیق انسانی و فضایل اخلاقی نظیر عدالت و نوع دوستی است برنمی‌تابند، چه تصویری از خودشان را به جامعه نشان می‌دهند؟

او در پایان گفت: زمانی که امنیت کشور و اقتدار حکومت را در تقابل با فرهنگ، کتاب، ادبیات، دانشگاه، مطبوعات و اندیشه‌های روشن قرار می دهند، بالطبع تصویری از امنیت و اقتدار در اذهان عمومی شکل می‌گیرد که متضاد فرهنگ و مدنیت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا