خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان

رپورتاژ آگهی

سنگ گرانیت یکی از سنگ های بادوام و با استحکام در جهان است. این سنگ در طیف رنگی قرمز، مشکی، قهوه ای، شکلاتی، صورتی، آبی و سبز در بازار سنگ ایران موجود است. سطح رویی این سنگ از دانه های درشتی تشکیل شده است. به گونه ای که می توان آن ها را با چشم مشاهده کرد. از سنگ گرانیت به دلیل مقاومت خوبی که در برابر شرایط آب و هوایی، فشار، ضربه دارد، می توان استفاده های بسیاری کرد. در ادامه این مقاله به مهم ترین کاربردهای سنگ گرانیت در ساختمان می پردازیم.

بهترین نمونه های سنگ گرانیت کدام اند؟

ایران یکی از بزرگ ترین دارندگان معادن سنگ گرانیت در جهان است. این معادن در شهرهای نطنز، همدان و خراسان جنوبی قرار دارند. سالیانه استخراج بسیار بالایی از این معادن صورت می گیرد و به سایر کشورهای جهان صادر می شود. در اینجا به جزئیات دقیق تری ا زویژگی های هر معدن سنگ گرانیت در ایران می پردازیم.

سنگ گرانیت مشکی نطنز

این سنگ از جذب آب پایین، استحکام بالا و مقاومت بسیار خوبی در برابر آب و هوای مناطق سردسیر و گرمسیر برخوردار است. مهمترین کاربرد سنگ گرانیت مشکی نطنز در محیط داخلی ساختمان است.

سنگ گرانیت تویسرکان همدان

این نمونه گرانیت هم یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین سنگ های گرانیت در ایران است. رنگ کلی این سنگ مشکی یکنواخت است و مقاومت خوبی دارد. به همین جهت در قسمت های داخلی ساختمان، سنگ راه پله داخل ساختمان می توان از آن استفاده کرد. به هر اندازه رنگ این سنگ روشن تر باشد و از ترک های کمتری روی سطوح خود برخودار باشد. قیمت آن به مراتب بیشتر است.

سنگ گرانیت زاهدان

این محصول را با نام گرانیت گل پنبه ای به دلیل داشتن رنگ روشنی که دارد، می شناسند. مهمترین خصوصیات سنگ گرانیت زاهدان داشتن دانه های منظم و مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب است. به صورت کلی رنگ این سنگ از گرانیت سفید نطنز کمی روشن تر است. این موضوع باعث شده تا از آن در کانتر آشپزخانه و پله های ساختمان استفاده کنند. قیمت این سنگ بر اساس ضخامت و ابعاد آن قیمت گذاری می شود. هرچه قدر ابعاد و ضخامت آن بیشتر باشد، با قیمت بیشتری به فروش می رسد.

سنگ گرانیت نهبندان

یکی از مرغوب ترین مدل های سنگ گرانیت، سنگ گرانیت شقایق نهبندان است. جذب آب این سنگ پایین است و استحکام آن در برابر ضربه و فشار بسیار بالا است. اما متاسفانه سورت بندی متنوعی را نمی توان از آن انتظار داشت. امروزه از این محصول در قسمت های داخلی ساختمان، راه پله های دوار و حتی سنگ پله اصلی استفاده می کنند. قیمت این سنگ هم مانند سایر نمونه های بالا تحت تاثیر مواردی مثل: ابعاد، اندازه و ضخامت قیمت گذاری می شود.

مزایای اصلی استفاده از سنگ گرانیت در ساختمان چیست؟

  1. این سنگ ها از طرح ها و رنگ های متنوعی برخوردار هستند.
  2. دوام و طول عمر بالایی در برابر حرارت و فشار دارند.
  3. قیمت آن ها به نسبت سایر سنگ ها مناسب تر است.
  4. به راحتی با سایر مصالح ساختمانی ترکیب می شوند.
  5. استخراج آنها به محیط زیست آسیبی وارد نمی کند.
  6. سفارش آن در ابعاد و اندازه دلخواه امکان پذیر است.

مهمترین معایبی که سنگ های گرانیت دارند؟

  1. وزن این سنگ ها بالا است و باعث سنگین شدن ساختمان می شوند.
  2. با وجود ترکیب خوبی که با مصالح ساختمانی دارند، اما زمان زیادی برای چسبندگی آنها نیاز است.
  3. عایق حرارتی و صوتی خوبی نیستند و انتخاب خوبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی نمی باشند.
  4. برای استفاده در سنگ نمای ساختمان گزینه مناسب نمی باشند و در طولانی مدت احتمال افتادن آنها وجود دارد.

از سنگ گرانیت در چه جاهایی می توان استفاده کرد؟

اگر به دنبال کاربرد کلی سنگ گرانیت در ساختمان هستید و قصد دارید تا از این سنگ در پروژه های ساختمانی خود استفاده کنید. در مواردی مثل: سنگ نمای راه پله ساختمان، سنگ فرش پیاده رو خیابان، سنگ پیشخوان آشپزخانه، کفپوش، دیوار پوش، سینک های ظرفشویی و روشی می توانید از این سنگ ها استفاده نمایید.

سخن پایانی با شما عزیزان

در این مقاله به انواع سنگ گرانیت و کاربردهای کلی آن در ساختمان پرداختیم. سنگ گرانیت هنوز هم یکی از محبوب ترین و پراستفاده ترین سنگ های ساختمانی در جهان است. اما در زمان نصب و اجرای آن باید اطلاعات مناسبی در رابطه با کاربرد آن به دست آورد. استفاده از هر نوع سنگی برای هر پروژه ای مناسب است و نمی توان تنها از روی ظاهر و قیمت یک سنگ آن را مناسب دانست. محتوای این مطلب صرفا به منظور بالا بردن سطح آگاهی شما می باشد. به همین جهت باید در زمان انتخاب سنگ حتما با کارشناسان متخصص و باتجربه مشورت کنید.

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا