خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی 11 مهر سال 80 | حمله‌ی حزب‌الله لبنان به پاسگاه‌های اسراییل در شبعا

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

چهارشنبه 11 مهر 1380 | 15 رجب 1422 3 اکتبر 2001

«دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. از کارشکنی وزارت علوم در مورد تأیید رشته‌های جدید شکایت نمود؛ با اینکه دیوان عدالت اداری، بخشنامه جدید وزارت [علوم] را لغو کرده و اداره حقوقی مجلس، به نفع دانشگاه [آزاد] نظر داده است. خواست که از آقای [محمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، بخواهم جلوی مزاحمت را بگیرد. به ایشان در مورد تسریع در تدوین تاریخ انقلاب به کمک بنیاد تاریخ، از طریق رساله‌های [تحصیلات تکمیلی و عالی] دانشجویان، تذکر دادم.

آقای [امیر] تهرانی از وزارت اطلاعات آمد. از معاونت پارلمانی برکنار شده و پیشنهاد سمت‌های جدید را و پیشنهاد صداوسیما را که خواسته‌اند به آنجا برود، نپذیرفته است؛ گفتم در وزارت بماند. آقایان باقرنژاد و [غلامرضا] رمضانی از [سازمان] تعزیرات [حکومتی] آمدند. از فشار کمیسیون اصل نود مجلس، در حمایت از یک محکوم، شکایت کردند. [آقای محمد سعیدی]، مدیرعامل شرکت ایران مارین‌سرویس که در گذشته در دادگاه تعزیرات محکوم شده، با توسل به کمیسیون اصل نود، می‌خواهد مانع اجرای حکم شود و موضوع تبدیل به مسأله سیاسی شده است.[11]

عصر، جمعی از محققان و مبتکران آمدند. در مورد ابتکارات خود در خصوص اطلاع‌رسانی و طراحی آی‌سی‌های حساس برای ژاپن توضیح دادند و خواستار همکاری وزارت مخابرات [= پُست و تلگراف و تلفن] شدند و گفتند، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا، تحت تأثیر این وضع و رکود حاصل از آن بیکار می‌شوند و ایرانی‌های شاغل در خارج، تمایل به مراجعت دارند و باید فکری برای جذب آنها کرد. در خود ایران، در بخش‌های مختلف، در توریسم، هتل‌ها، صادرات و بورس، رکود تشدید شده است.

جرج بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، اعلام کرده متعهد به تشکیل دولت مستقل فلسطین است که باعث رضایت اعراب شده؛ یک حرکت سیاسی انفعالی برای جلب همکاری اعراب است. [تونی بلر]، نخست‌وزیر انگلیس گفته است، طالبان یا باید [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] را تحویل دهند یا آماده جنگ باشند. طالبان گفته‌اند، آماده جنگیم. اسرائیل به تلافی حمله دیروز فلسطینی‌ها به یک شهرک وکشتن دو صهیونیست، حمله وسیعی‌ کرده و جمعی را شهید و مجروح نموده است. حزب‌الله لبنان هم به پاسگاه‌های اسراییل در شبعا حمله کرده است.

سفر آقای [علی] شمخانی، [وزیر دفاع] به روسیه و اعلام قرارداد جدید نظامی، آثار وسیعی داشته و آمریکا ابراز عدم رضایت‌کرده است. جبهه متحد شمال [افغانستان]، مدعی پیشروی به سوی متصرفات طالبان است و اعلام توافق جبهه با ظاهرشاه، انعکاس وسیعی داشته است. در برخی برآوردها، خسارات مستقیم و غیرمستقیم حمله [یازده سپتامبر]‌ به آمریکا، بیش از 400 میلیارد دلار برآورده شده؛ منتها هشت میلیارد دلار خسارت بیمه است و شرکت‌های حمل و نقل و به خصوص هوایی فلج شده‌اند. [شرکت هواپیمایی] سوییس‌ایر اعلام کرده که بعضی پروازها را به حال تعلیق درآورده، چون قدرت پرداخت بهای سوخت را ندارد.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا