خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۸ مهر سال ۸۰ | «محکومیت» رئیس دادگاه انقلاب کرج

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

چهارشنبه 18 مهر 1380 | 22 رجب 1422 10 اکتبر 2001

«برای سخنرانی [شانزدهمین گردهمایی ائمه‌جمعه سراسر کشور] در اجلاس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به حسینیه الزهرا (س) رفتم. گفتند که در نظرسنجی از ائمه‌جمعه، سخنرانی‌های سال گذشته شما – با 62 درصد بسیار عالی و 32 درصد، خوب – با تفاوت زیادی از سایر سخنرانی‌ها، مطلوب‌تر بوده و اکنون هم با اشتیاق منتظر شمایند و گفتند، آقای [ابوالقاسم] خزعلی، دیشب در جمع ائمه جمعه با تمجید از خطبه‌های شما در نمازجمعه اخیر، از آنها خواسته که سعی کنند از شما یاد بگیرند.

در جلسه آقای [سیدرضا] تقوی، [رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور]، خیرمقدم گفت و خواستار شد که بیشتر به نمازجمعه بروم و گفت، بسیاری از ائمه‌جمعه از اظهارات شما، سیاست‌های خطبه‌هایشان را می‌گیرند و در جلسه‌ای‌ که خدمت رهبری بوده‌اند، ایشان گفته است خطبه آقای هاشمی، قابل مقایسه با هیچ یک از خطبه‌های دیگر نیست؛ لا یقاسُ بِنا أحَدٌ [= هیچ‌کس با او سنجیده نمی‌شود.] من هم سخنرانی مفصلی درباره شرایط فعلی جهان و بحران آمریکا و انفعالی عمل‌ کردن و سیاست ضداسلامی آن‌ها و برنامه برخورد با کشورهای حامی اسلام انقلابی و وضع پاکستان و… ایراد کردم.[16]

به دفترم رفتم. آقای [اسحاق] جهانگیری، وزیر صنایع [و معادن] آمد. از عدم امنیت برای سرمایه‌گذاری و برای مدیران و فروش نرفتن محصولات داخلی با ورود بی‌رویه کالاهای خارجی و مشکلات فراوان صنایع داخلی و عدم امکان ایجاد اشتغال در این شرایط، علیرغم اصرار زیاد رهبری گفت و در مورد شرایط منطقه و جهان، با توجه به حملات آمریکا به افغانستان، سئوالاتی داشت.

عصر آقای [محمود] علیزاده طباطبایی، [وکیل دادگستری و عضو شورای شهر تهران] که اخیراً از زندان آزاد شده، آمد. از اوضاع بد زندان و به خصوص زندانیان جوان، به خاطر انحرافات اخلاقی‌ گفت و نیز گفت، رئیس دادگاه انقلاب کرج که اخیراً به اتهاماتی محکوم شده، می‌گوید اینها همه دروغ است و گرفتار توطئه شده است و برادرش که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نامه‌ای از آیت‌الله [سیدموسی] شُبیری زنجانی، برای رهبری‌ گرفته، ولی نتیجه نداده است.

شب آقای دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. گفت، با رهبری درباره خطر احتمالی تهاجم آمریکا صحبت‌ کرده و خواستار راه‌حل شده و رهبری‌ گفته‌اند، درباره نحوه مقابله مشورت شود و نه درباره نزدیک‌شدن به آمریکا و گفت، در شورای عالی امنیت ملی، تقریباً از تُندروی رهبری ناراضی‌اند؛ حتی نظامی‌ها و گفت، آمریکا و عربستان و انگلیس، اسم دو سه نفر را داده‌اند و گفته‌اند این‌ها با بن‌لادن، [رهبر القاعده] ارتباط دارند؛ از اعراب‌اند و خواستار تحویل آنها شده‌اند و این شروع فشار است. گفت، بعد از صحبت‌های اخیر رهبری، آمریکا با اشاره و انگلستان با صراحت گفته‌اند، کم‌کم از ایران مأیوس می‌شوند و گفت، جبهه متحد شمال افغانستان، در همکاری با آمریکا، گاهی برخلاف نظر ایران عمل می‌کند.

امروز حملات هوایی علیه افغانستان ادامه داشته و امشب هم وسعت گرفته؛ [کالین پاول]، وزیر دفاع آمریکا گفته است، تنها با حملات هوایی پیروزی به دست نمی‌آید و باید به راه‌های دیگر فکر کرد و می‌گویند، آمریکا اهداف مورد نظرش را بمباران کرده و اهداف جدیدی کم پیدا می‌کنند. در پاکستان، اوضاع رو به بحران می‌رود و در ستاد ارتش، امروز آتش‌سوزی رخ داده و سران احزاب اسلامی بازداشت شده‌اند و تظاهرات مخالفت مردم توسعه می‌یابد. در بسیاری از کشورها و شهرها، تظاهرات محکوم‌کننده علیه آمریکا اوج می‌گیرد و در ایران هم شروع شده است؛ در قم، مشهد و گرگان، روحانیت اجتماعاتی داشته و دانشجویان در مقابل دفتر سازمان ملل، متحصن شده‌اند.

در آمریکا، وحشت مردم از سلاح شیمیایی و میکروبی توسط تروریست‌ها شدید است و در کنگره، جلسات برای پیگیری شروع شده و کنگره به فکر اصلاح قانون اساسی آمریکا افتاده که در صورت کشته‌شدن جمعی از نمایندگان، کنگره از رسمیت نیافتد. در قطر، وزرای امورخارجه [سازمان] کنفرانس اسلامی اجلاس داشت و در بیانیه پایانی، تصمیمات خوبی اعلام نشد. بیانیه [سلیمان] بوغیث، مرد دوم القاعده و تشویق به جهاد، موج ایجاد کرده است.

با مخالفت آمریکا و اسراییل، بار دیگر با درخواست ایران برای عضویت در گات[17] موافقت نشد.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا