خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۶ مهر سال ۸۰ | تحلیل رفسنجانی از شرایط منطقه

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 16 مهر 1380 | 20 رجب 1422 8 اکتبر 2001

«موج سوم حمله به افغانستان، ساعتی قبل از صبح زود انجام شد. دو موج حمله در شب انجام شده بود و گفته شد که هدف زدن مراکز نظامی و دفاعی و مراکز تروریست‌ها و طالبان است و موج چهارم در ساعت نُه شب آغاز شد.

دیشب تلویزیون الجزیره، در یک اقدام جالب، مصاحبه‌ای از [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده] که به ادعای الجزیره، ساعتی قبل از حمله ضبط شده بود، پخش کرد. بن‌لادن، خدا را شکر کرد که در یازده سپتامبر از آمریکا انتقام گرفت و گفت، آمریکا دیگر روی امنیت را نخواهد دید و آب خوش از گلوی آمریکایی‌ها پایین نخواهد رفت؛ مگر اینکه کلاً آمریکا از کشورهای اسلامی خارج شود و حق فلسطینی‌ها داده شود. این اظهارات بر تشویش مردم آمریکا افزوده و بعضی‌ها از پخش این اظهارات بن‌لادن انتقاد کرده‌اند. گرچه بعضی‌ها می‌گویند که به منظور مشروع جلوه‌ دادن جنگ، پخش شده است.

آمریکا و انگلیس، هدف را حذف طالبان عنوان کردند و طالبان گفتند، حملات اقدامات تروریستی است. پاکستان و چین، ریاکارانه گفتند، امید دارند به مردم افغانستان صدمه وارد نشود. ایران و عراق، حمله را محکوم کردند و کشورهای اروپایی تأیید کردند. طالبان اعلام کردند که آسیبی به ملاعمر، [رهبر طالبان] و بن‌لادن، [رهبر القاعده]، وارد نشده و جبهه اسلامی متحد شمال، حمله را تأیید کرد.

در پاکستان، در چند شهر تظاهرات وسیعی به نفع طالبان انجام شد و در شهر کویته درگیری با پلیس بود و خرابی‌هایی به بار آمد. در اندونزی، آلمان، ایتالیا و خیلی جاهای دیگر چنین تظاهراتی انجام شده است. طالبان اعلام کردند، حدود 37 کشته داشته‌اند و چهار هواپیمای آمریکایی را ساقط کرده‌اند، ولی این ادعاها تأیید نشده. تحرکات جبهه شمال هم شروع شده است. در غزه، فلسطینی‌ها علیه آمریکا تظاهرات کردند که با پلیس [تشکیلات] خودگردان درگیر شدند و جمعی کشته و زخمی و دستگیر شدند و تعجب از یاسر عرفات است. در فیلیپین با سه انفجار پی در پی، سه هتل منهدم شد. معلوم نیست مرتبط با مسائل افغانستان باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای، امروز در دیدار ائمه جمعه، حمله شدیدی به آمریکا کردند و من هم در ملاقات با سفیر تونس، انتقاد شدیدی از تجاوز آمریکا به افغانستان داشتم.[13] او گفت که موضع تونس، شبیه ایران است و استقلال ایران را ستود.

مصاحبه بن‌لادن [با شبکه خبری الجزیره]، موج قابل توجهی در دنیا به راه انداخته و حضور و صحبت دو نفر از همکارانش هم به چهره‌سازی افراد دیگر، برای تداوم نهضت تفسیر شده است؛ آقایان ایمن‌ظواهری، به عنوان معاون و سلیمان بوغیث، به عنوان سخنگو، مطالب تُندی گفتند و معلوم شده که این نوار برای انتشار بعد از شروع حمله احتمالی آمریکا، تهیه شده بوده.

آقای علیرضا نوری، [نماینده تهران]، برای استفسار در مورد عفو احتمالی برادرش آمد و گفت آقای [عبدالله] نوری، [وزیر سابق‌ کشور] هم چون خیلی‌ها، از نتیجه‌بخش‌ بودن اقداماتش مأیوس شده و گفته که اگر آزاد شود، سکوت خواهد کرد. گفت، به طور کلی خیلی از نمایندگان و مردم و دانشگاه‌ها هم مأیوس و سرخورده‌اند و روزنامه‌ها هم دیگر رونقی ندارند. گفت، دادگاه ویژه [روحانیت] او را خواسته که در نامه‌ای بنویسد که بنا ندارند دیگر کتاب شوکران [اصلاح] [14] را منتشر کنند و اضافه‌کرد که دیگر خریدار هم ندارد.

آقای سیروس شرافت، [عضو هیأت مدیره شرکت کابل‌سازی ابهر] آمد و گفت، وضع کارخانه کابل‌سازی ابهر خوب است و ماشین‌آلات فاز دوم را وارد کرده‌اند و از بانک‌ها انتقاد کرد. عصر، جمعی از علمای آذربایجان [شرقی]، [آقایان نوبری، اسحاق سرایی، احمد غروی و رسول مشهدی]، عضو [جامعه] روحانیت مبارز استان آمدند و از کمی امکانات مالی جامعه روحانیت گفتند و استمداد کردند.

آقای [محمد] سعیدی‌کیا که اخیراً مسئول بنیاد مسکن شده آمد. گزارشی از برنامه‌ها داد و برای رونق بیشتر کار استمداد کرد. جالب است که بعد از وزارت [مسکن و شهرسازی]، این سمت را پذیرفته است و خواست که در مورد حوادث جاری منطقه، تحلیلی ارائه دهم. گفتم، منطقه می‌تواند آبستن حوادث خطرناکی باشد؛ باید هوشیار باشیم.

در ایتالیا، دو هواپیما به هم خوردند و 118 نفر کشته شدند. در گرجستان، هلی‌کوپتر متعلق به سازمان ملل سقوط‌ کرد و 10 نفر کشته شدند. امروز و امشب، وقت زیادی صرف خواندن اخبار کردم. دلم برای مردم مظلوم افغانستان سوخت. عفت هم گریه کرد. تفسیرهایی مبنی بر مشکل‌ بودن راه آمریکا آغاز شده و از کم‌اثر بودن حملات هوایی و موشکی. صدام حسین، [رئیس‌جمهور عراق]، دیشب گفته است، دشمنی‌ها علیه اعراب، ریشه در کینه‌توزی ایرانی‌ها دارد؛ وزارت امور خارجه جوابش را داد.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا