خرید تور تابستان

خاطرات هاشمی ۲۶ مهر سال ۸۰ | «شایعاتی درباره‌ی فرار کفیل وزارت امور خارجه طالبان»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

پنج‌شنبه 26 مهر 1380 | 1 شعبان 1422 18 اکتبر 2001

«با اینکه رسانه‌های ایران و به تبع آن رسانه‌های دیگران، از پیاده شدن نیروهای زمینی آمریکا در اطراف قندهار خبر داده‌اند، هنوز این اخبار تأیید نشده است. آقای [جرج] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا] گفته، در آینده‌ای نزدیک عملیات زمینی آغاز می‌شود.

شایعاتی در روزهای گذشته جریان داشت که [وکیل‌ احمد] متوکل، کفیل وزارت امور خارجه طالبان یا فرار کرده یا برای مذاکرات مخفی جهت تفاهم با آمریکا، به پاکستان و اسلام‌آباد رفته و دیروز هم گفته بود که طالبان از شرایط ارائه مدارک مستند از سوی آمریکا، دست برداشته و اگر آمریکا به حملات خود پایان دهد، طالبان آماده‌اند، بن‌لادن را برای محاکمه به کشور ثالثی تحویل دهند؛ ولی اینها هم تأیید نشده است.

اعلام شد که طالبان، نیمی از غله‌های موجود در انبارهای صلیب‌سرخ جهانی در افغانستان را برداشت‌کرده‌اند و نیز خبر رسید که انبارهای امدادرسانی جهانی در بمباران‌ها آسیب دیده و یک کامیون حامل آواره‌های افغانی در شرق کشور هدف قرار گرفته و مسافران کشته شده‌اند. اردوگاه‌هایی که ایران در داخل خاک افغانستان در کنار مرزها ایجاد کرده، کم‌کم با ورود آوارگان افغانی فعال می‌شوند، ولی هجوم آوارگان پناهجو زیاد نیست و کارشکنی‌هایی از سوی طالبان می‌شود.

نیروهای جبهه شمال به مزارشریف نزدیک می‌شوند و گفته می‌شود، آمریکا مایل است فرودگاه مزارشریف را برای پشتیبانی جنگ مورد استفاده قرار دهد. جواب مساعد ایران به پیام آمریکا در مورد کمک به هواپیماهای آمریکایی در صورت اضطرار به فرودگاه در ایران، با پیرایه‌هایی از سوی رسانه‌های غربی منتشرشده و کم‌کم به تفاهم‌نامه همکاری آمریکا و ایران به صورت محرمانه تعبیرشده و تبلیغات زیادی در مورد آن می‌شود. [آقای حمیدرضا آصفی]، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز مجبور شد آن را تکذیب کند.

فشار روانی بر آمریکا، به خاطر مشکلاتی که از رهگذر جنگ برای مردم عادی افغانستان پیش می‌آید، زیاد شده و تبلیغات در مورد کمک غذایی و دارویی هم نتیجه‌ای نداده و به وعده‌های بازسازی افغانستان متوسل شده‌اندکه اعتراف به کوتاهی غرب پس از شکست شوروی را هم چاشنی آن کرده‌اند.

نگرانی از توسعه به‌کارگیری باکتری سیاه زخم –آنتراکس- آمریکا را فراگرفته و همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است. تعطیلی مجلس نمایندگان آمریکا تا دوشنبه آینده، به‌خاطر اثبات وجود پاکت‌های حاوی آنتراکس در دفتر رئیس مجلس سنا و قرارگرفتن 31 نفر از کارکنان مجلس در معرض میکرب و نیز کشف باکتری در دفترکار فرماندار نیویورک و کشف بیش از دو هزار مورد مشکوک و بیشتر در جاهای حساس و عجز پلیس و سیا از مقابله، اعتماد آمریکاییان را به حفاظت خود، سست‌کرده و کمبود داروی لازم و ماسک و مزاحمت‌ها و شوخی‌ها و رواج شایعات، کارها را سخت‌ترکرده و اظهارنظر متخصصان که این‌گونه باکتری‌های تغلیظ شده، احتیاج به تخصص‌ها و تکنیک‌های بالایی دارد که در دنیا انگشت‌شمارند، بر ابهام‌ها افزوده و فراوانی ارسال پاکت‌ها به کلینیک‌های سقط جنین که مورد نفرت اخلاقیون آمریکایی‌اند، شبهه داخلی‌ بودن توطئه را شدت بخشیده و دولت هم گفته، دلیل انتساب به تروریست‌ها را در اختیار ندارد و مسأله کم‌کم به صورت اپیدمی در سراسر جهان درمی‌آید.

کشیده‌ شدن آژیر خطر درکنست [= پارلمان] اسراییل و اعزام دو نماینده به بیمارستان، برای آزمایش و نیز کشف پاکت حاوی پودر سفید و بدبو در جاهای دیگر و در بسیاری از کشورهای غربی و شرقی، مسأله را جهانی و صحبت از دستیابی تروریست‌ها به مواد هسته‌ای هم نگرانی را بیشترکرده است.

پخش اخباری در مورد حکومت مورد نظر آمریکا در افغانستان هم جبهه شمال و هم طالبان را نگران کرده و اختلاف انتقادی را دامن می‌زند و سفر [کالین] پاول، [وزیر امورخارجه آمریکا] به منطقه را در این جهت معرفی کرده است. تضاد پاکستان و هند بر سر مسأله کشمیر با اظهارات پاول تشدید شده و درگیری نظامی در مرزشان به وجود آمده و در مراکز دانشگاهی آمریکا، بحث‌های جدی در خصوص اشتباهات سیاست خارجی آمریکا آغاز شده است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا