خرید تور تابستان

شرایط شیوع شپش در مدارس زنجان

معاون تربیت‌ بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان گفت: هنوز شیوع شپش در مدارس دارای حساسیت نیست.

به گزارش سایت صدای زنجان نیوز، «معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان از تلاش‌ها برای اقدامات موثر پشیگیری از شیوع انگل شپش در بین دانش‌آموزان خبر داد.

همه ساله آغاز سال تحصیلی و حضور دانش‌آموزان در مدارس نگرانی اولیا در مورد خطر شیوع شپش در بین دانش‌آموزان را به دنبال دارد، این موضوع موجب شده است خانواده دانش‌آموزان درخواست داشته باشند موضوع پیشگیری از این شیوع این انگل در مدارس از روزهای نخست سال تحصیلی آغاز شود تا به جای درمان آن، از شیوع و توسعه‌اش جلوگیری شود.

حجت محمدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان شپش یا پدیکولوزیس با اشاره به اینکه سال تحصیلی به تازگی آغاز شده است و هنوز شیوع شپش در مدارس دارای حساسیت نیست، اظهار کرد: دانش‌آموزان چند ماه در منزل حضور داشتند و انتظار می‌رود به دلیل عدم حضور در اماکن عمومی با سلامت در مدارس حضور پیدا کنند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه پیشگیری شیوع شپش سر بیشتر بر عهده خانواده و به ویژه مادر خانواده است، عنوان کرد: برای اینکه کنترل بهتر اتفاق بیفتد، باید این موضوع به صورت فردی ملاحظه شود.

او با اشاره به اینکه همکاران در حال حاضر در مدارس حضور دارند و بر موضوعات بهداشتی دانش‌آموزان نظارت می‌کنند، ادامه داد: تلاش می‌شود تا با پشگیری از شیوع این انگل در بین دانش‌آموزان جلوگیری شود.

محمدی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در مدارس روستایی توسط نیروهای مراکز بهداشت مورد معاینه قرار می‌گیرند، اضافه کرد: این اقدام در مدارس شهری توسط مراقبان سلامت انجام می‌شود.

آموزش و پرورش در زمینه مراقبان سلامت با کمبود نیرو مواجه است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استان زنجان در زمینه نیروی مراقبین سلامت با کمبود نیرو مواجه است، اضافه کرد: با وجود افزایش نیرو از طریق نیروهای جدیدالاستخدام استان دارای ۵۰ تا ۶۰ نفر مراقب سلامت است.

او تاکید کرد: اگر تعداد مراقبین سلامت استان زنجان ۲۵۰ نفر هم باشد ما باز نیاز داریم.

محمدی اضافه کرد: با وجود همه کمبودها همکاران به صورت مستمر در حال فعالیت و راهنمایی دانش‌آموزان هستند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه پیشگیری در سال‌جاری آغاز شده است، تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته نیز موردی بحرانی از شیوع شپش در مدارس شهری و روستایی گزارش نشده است.

لزوم رعایت نکان بهداشتی برای مقابله با شپش‌ سر

اما شپش یا پدیکولوزیس چیست و چرا باید از آن مراقبت شود؟ رومینا کوهساری، رئیس‌دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در زمینه در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با اشاره به اینکه تماس مستقیم افراد سالم با افراد آلوده یکی از راه‌های انتقال شپش سر است، اظهار کرد: راه دیگر انتقال از طریق تماس غیرمستقیم به‌صورت استفاده از وسایل شخصی آلوده اعم از لباس‌ها، پتو، ملحفه، شانه، برس، حوله، کلاه، روسری و غیره است.

او با اشاره به اینکه شپش سر معمولا در خارج از سر میزبان، بیش از یک روز زنده نمی‌ماند، اضافه کرد: وجود شپش سر ممکن است گاهی اوقات بدون علامت باشد و توسط والدین یا معلمان تشخیص داده شود.

کوهساری با اشاره به اینکه خارش شدید در سطح بدن و همچنین ابتلا به عفونت‌های ثانویه مثل زردزخم که در اثر خاراندن شدید پوست رخ می‌دهد از عوارض اصلی ابتلا به شپش سر است، عنواند کرد: در کنار این موارد ممکن است خستگی عمومی، افسردگی و پریشانی روانی و بی‌خوابی و ضایعات پوستی به‌صورت بثورات ریز قرمزرنگ مشاهده شود.

رئیس‌ دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه برای از بین‌ رفتن شپش، دو بار درمان به فاصله‌ ۸ تا ۱۰ روز لازم است، اظهار کرد: اگر چه با درمان نخست، شپش‌های سر و اکثر تخم‌های آن از بین می‌رود اما از آنجایی که امکان سر بیرون آوردن آنها از تخم‌ها تا هشت روز بعد وجود دارد، بهتر است به فاصله‌ هشت تا ۱۰ روز، درمان مجدد انجام شود تا پیش از آن که شپش‌های جدید بالغ شده و توانایی حرکت پیدا کنند، از بین بروند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا