خرید تور تابستان

نرخ بهره فروش اقساطی سیم‌کارت‌های همراه اول چقدر است؟

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: با اعلام فروش برخی شماره‌های رند توسط بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور، آن‌چه جلب توجه می‌کند نرخ بهره فروش اقساطی سیم‌کارت‌های همراه اول است که به نظر می‌رسد به عنوان شرکتی نیمه‌دولتی، از الگوی نرخ بهره در بازار غیررسمی تبعیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، سیم‌کارت‌های رند همراه اول قیمت‌های مختلفی دارند؛ در سرشماره‌های کد 1 تهران، قیمت‌ها از چند ده میلیون یا چند صد میلیون در نوسان است و به همین ترتیب هر چه سرشماره‌ها بالاتر می‌رود، قیمت‌ها کاهشی می‌شود. در طرح فروش جدید ستاره یک، گران‌ترین سیم‌کارت با کد 912 و سرشماره 112 برای استان تهران، 620 میلیون تومان و شماره رند دیگری با سرشماره 200 و تکرار 3بار یک عدد، 580 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

خرید این سیم‌کارت‌های دائمی هم به شکل نقدی و هم به صورت اقساط ممکن است و همراه اول، در قوانین مربوط به فروش عنوان کرده که این واگذاری نوعی از اجاره به شرط تملیک است و پس از اتمام اقساط سند سیم‌کارت به‌نام خریدار صادر خواهد شد.

برای خرید قسطی، انتخاب‌های زیادی در اختیار مشتری قرار گرفته است؛ از پرداخت 90 درصد بهای سیم‌کارت و تقسیط 10 درصد باقی‌مانده در 12 ماه تا پرداخت 30 درصدی و تقسیط 70درصد بهای باقی‌مانده در 12 ماه.

با وجود تنوع اما، نرخ بهره‌ای که برای این فروش اقساطی درنظر گرفته شده، کمی عجیب می‌نماید. اگر خریدار، 30 درصد قیمت را نقدا بپردازد، باید ماهی 2/1 درصد بهره بدهد یعنی نرخ بهره سالانه 25/2 است. اگر نیمی از قیمت سیم‌کارت نقدی و نیم دیگر تقسیط شود، خریدار باید ماهی 1/5 درصد و در سال 18 درصد بهره بپردازد.

طبیعی است که نرخ بهره فروش اقساطی سیم‌کارت‌های همراه اول در پیش‌پرداخت 90 درصدی و تقسیط 10 درصدی کاهشی شود؛ در صورت انتخاب این گزینه، خریدار ماهیانه 0/3 درصد و سالانه 3/6 درصد بهره بپردازد.  

بنابراین اگر کسی خریدار سیم‌کارتی با قیمت 50 میلیون تومان باشد و 30 درصد آن را نقدا بپردازد، در پایان اقساط، در مجموع با پرداخت 62 میلیون و 600 هزار تومان صاحب سیم‌کارت 50 میلیون تومانی‌اش شده است. اگر 40 درصد را نقدی بپردازد، مجموع پرداخت‌هایش به 60 میلیون و 800 هزار تومان می‌رسد. با پیش‌پرداخت 70 درصدی، خرید سیم‌کارت در نهایت 55 میلیون و 400 هزار تومان تمام می‌شود. با 10 درصد پیش‌پرداخت بیشتر، مجموع اقساط یک میلیون و 800 هزار تومان کمتر می‌شود. در نهایت با پرداخت 90 درصد از بهای سیم‌کارت 50 میلیون تومانی، بعد از 12 ماه و با پرداخت مجموعا 51 میلیون و 800 هزار تومان، سند به نام خریدار صادر می‌شود.

در بازار غیررسمی پول، جایی که به اصطلاح پول نزول داده می‌شود، نرخ بهره در شرایط عادی حدود ماهی 3 درصد است. این رقم در شرایط افزایش ریسک‌های برون‌زا مانند قریب‌الوقوع بودن شوک‌های قیمتی یا افزایش احتمال جنگ و… تا ماهی 6 درصد هم افزایش می‌یابد.

بر این اساس به نظر می‌رسد نرخ بهره فروش اقساطی سیم‌کارت‌های همراه اول ابهام‌‌آمیز است؛ آیا این نرخ تابعی از دستورالعمل‌های ابلاغی بانک مرکزی ذیل عملیات بانک‌داری بدون رباست یا تابعی از نرخ تورم؟ آیا نوسان نرخ بهره در بازار غیررسمی پول، بر نرخ فروش اقساطی همراه اول تاثیرگذار بوده است یا این نرخ مستقل از تحولات بازار تعیین شده است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مگه فقط همراه اوله! همه همینطورن. مثلا اسنپ اقساط اعتباری زده برای 50 میلیون باید 70 میلیون پس بدی عملا بالای 30 درصده!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا