خرید تور تابستان

“امام در مقابل شنود و به خانه مردم ریختن ایستاد”

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری گفت: امام خود در اوج قدرتی که داشت؛ ناقد حکومت و در کنار مردم بود. فرمان هشت ماده ای امام؛ که به مسائل حقوق بشری و برخورد با تعرض به مردم اشاره داشت؛ نمونه ای از از رویکرد منتقدانه امام خمینی به حکومت است. 
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران، معاون رییس جمهور که در گردهمایی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی در حسینیه جماران در آستانه سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: زمانی که امام خمینی شنید به دلایل امنیتی، گفت‌وگوهای تلفنی عده‌ای شنود می‌شود یا به خانه‌های مردم می‌ریزند و خانواده آنان را به هراس می‌اندازند؛ در مقابل این عملکرد ایستاد و فرمود اگر تکرار شود مرتکبان آن تعزیر می‌شوند.
وی افزود: خوشحالم که در کنار شما دانشجویان در جایی حضور پیدا کردم که امام خمینی (ره) 10 سال در آن جهان را متوجه ایران کرد و روزنه‌های جدیدی را به سوی ملت ایران گشود و اینکه نسل جوان و پویا و فرزندان امام همچنان دل در گرو آرمان‌های امام دارند و راه استقلال، آزادی و پیشرفت را در اندیشه‌های امام جستجو می‌کنند؛ باعث خرسندی این طلبه کوچک است.
انصاری گفت: امام با خصوصیات بسیار در کشور کارهایی پیامبرگونه کرد، از جمله امر به معروف، اما باید توجه کرد وقتی سخن از امر به معروف می کنیم؛ تأمین آزادی، استقلال، دفاع از کیان انسانی و زیر بار ظلم رفتن از بزرگترین مصادیق آنها ست؛ در حالیکه اکنون وقتی صحبت از معروف میکنیم، متأسفانه تنها مسائل ظاهری افراد در میان مردم و مسوولان به مطرح میشود. در حالی که امام در اوج قدرتی که داشت؛ ناقد حکومت و در کنار مردم بود.
وی فرمان هشت ماده ای امام؛ که به مسائل حقوق بشری و برخورد با تعرض به مردم اشاره داشت را به عنوان نمونه ای از نقد امام  خمینی بر حکومت برشمرد و افزود: ما  نیازمند آن هستیم که امام را به درستی بشناسیم. امامی که برای مردم ساده زندگی می کرد. در برابر تهدیدات مانند کوه استوار بود و راه حل های مختلفی را در عرصه های مختلف اداره کشور ارائه داده که امروز جا دارد از آن ها در زندگی کنونی خود درس بگیریم.
انصاری در توضیح به درخواست و سوالات نمایندگان تشکل های دانشجویی مبنی بر توجه به از سرگیری تشکلهای دانشجویی، آزادی بیان و از بین بردن فضای امنیتی در دانشگاهها و رفع حصر مهندس میرحسین موسوی، دکتر رهنورد و حجتالاسلام والمسلمین کروبی گفت: دولت و شخص آقای رییس جمهور به تمام وعده و شعارهای انتخاباتی که داده پایبند است و اصل اعتدال، همواره از سوی ایشان دنبال میشود؛ اما مشکلات فراوانی فراروی دولت است. 
وی افزود: حقیقتا در برخی از عرصه ها از جمله عرصه های اقتصادی وضعیت کشور از آنچه که به ارث دولت رسیده به مراتب بدتر از شرایطی است که به دولت سازندگی رسید. همانطور که سیاه نمایی بد است؛ سفیدنمایی کاذب هم بد است. ما نمی توانیم این نکته را نادیده بگیریم که اقتصادی با وجود منابع عظیم و افسانه ای، اکنون به مرحله ای بحرانی رسیده است.
وی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت : در کدام مقطع بود که این درصد از بودجه عدم تحقق داشته باشد که امسال ما شاهد هستیم. چه سالی تخصیص بودجه عمرانی تنها 8 درصد از بودجه عمومی بوده است؟ 
وی افزود: مگر میشود؛ به دنبال اجرایی کردن مرحله دوم هدفمندی یارانه ها باشیم و به مردم نگوییم که در مرحله اول چه شده و کشور تا خرخره زیر بار قرض رفته است.
معاون پارلمانی رییس جمهور، ورود به عرصه ی اقتصادی را ورود به یک میدان و عرصه بزرگ جنگی دانست و افزود: نگاه اقتصادی دولت توجه به درون است؛ اما ما با نگاه به اقتصاد درونی، معتقدیم باید عرصه های جهانی نیز گشوده شوند. این عضو هیأت دولت تأکید کرد: از دید من نیروهای شجاع و دلاوری که تمام آبرو و اعتبار خود را برای پیشبرد اهداف نظام در مسیر سیاست خارجی به کار گرفته‌اند، کمتر از عزیزان و جوانانی که در جبهه‌ها با دلاوری و رشادت برای گشودن حصر خرمشهر خط شکنی می کردند نیستند؛ اما متأسفانه عده‌ای از این دلاوری‌ها و شجاعت ناراحتند و از اینکه تحریم‌ها در حال کمتر شدن است، ابراز نارضایتی می‌کنند و این تلاش سربازان نظام را زیر سوال می برند. چراکه اینها کاسبان تحریم بودند. کاسبان تحریم ناراحتند؛ چون عرصه بر آنها تنگ شده است.آنها از اینکه کشور در مسیر پیشرفت قرار بگیرد ناراحتند چون در گذشته از اینکه ما 30 تا 40 درصد از ارزش واقعی نفت خود را دریافت می‌کردیم، سود می‌بردند. این کاسبان هم  در داخل کشور هستند و هم در خارج از کشور؛ از جمله رژیم صهیونیستی.
انصاری در ادامه تأکید کرد: ما در مذاکرات امتیازی فراتر از ملت ایران نداریم، اما نمی توانیم در مسیر مذاکرات صدرصد نفع خود و صد در صد شکست دیگران را دنبال کنیم. بلکه این یک بازی دوسربرد است.
وی گفت: این برای ملت ما افتخاری است که بعداز 8 سال رییس جمهور ما در مجامع بین المللی نماینده فرهنگ واقعی ما است. اما ما نمی توانیم شاهد باشیم که منافع مشترک نفتی و گازی را کشورهای همجوار ده برابر برداشت کنند و ما به دلیل مشکلات فنی از آنها عقب بیافتیم. 
معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان این که برخی از برداشت‌ها از سخنان رئیس‌جمهور، نادرست بود؛ تأکید کرد: دولت و شخص آقای روحانی به جد از دانشگاه درخواست همفکری نقد و ارائه راهکار دارد. عده ای تلاش می کنند برای دولت حاشیه سازی کنند، اما دولت هوشیار است و هیچ توجهی به حاشیه‌سازی‌ها نخواهد کرد. می دانیم که مقصود آقای رییس جمهور این بود که دانشگاه وارد عرصه نقد شود و نقد علمی کند.
انصاری درباره از سرگیری فعالیت تشکل های دانشجویی گفت: اعتدال، اقتضا میکند که گام ها آهسته و مطمئن برداشته شود. دولت دست همکاری همه را به گرمی می فشارد و بنای حذف و عزل را بر اساس بینش سیاسی ندارد؛ بلکه اصل شایسته سالاری در این خصوص حاکم است.
انصاری همچنین از دانشجویان درخواست کرد که دولت را از دیدگاه ها و نقدهای سازندهی خودشان محروم نکنند؛ زیرا گوش دولت در این خصوص باز و شنواست.
معاون پارلمانی رییس جمهور در پاسخ به مطالبه موکد دانشجویان درباره رفع حصر، گفت: این درخواست را رییس جمهور منتقل خواهم کرد. 
انصاری که در جمع دانشجویان و نمایندگان تشکلهای دانشجویی در حسینیه جماران سخن میگفت، در ادامه سخنان خود به بررسی یک تذکر قرآنی پرداخت و گفت: نکته ای که در قرآن بارها به آن توصیه شده، موضوع یادآوری و درس آموختن از گذشته است. برخی گمان می کنند، رجوع به گذشته درجا زدن است و همواره باید از حال و آینده سخن گفت، اما واقعیت این است که بدون شناخت عوامل پیروزی و شکست در گذشته نمیتوان راه آینده را به روشنی پیمود. 
وی با اشاره به داستانی از قرآن که به شرح یکی از پیروزی های مسلمانان پرداخته است؛ گفت: خداوند بارها به مسلمانان می فرماید به یاد آرید که جمعیت اندکی بودید و در هراس بودید که زیر پای حاکمان جامعه لگدمال شوید؛ اما خدا به شما قدرت پیروزی داد و از پاکیزگیها روزی بخشید، باشد که شکر آن را به جا آورید. همانطور که در مثال دیگری، درباره اینکه که موسی توانست مردم را از حکومت استبدادی فرعون نجات دهد؛ قرآن به موسی میفرماید:  ایام گذشته را به یادآور و از آن درس گیر. از این آیات بسیار است.
عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه بعد از تمام این یادآوری ها در قرآن واژه ی کذلک آورده می شود، گفت: این واژه بسیار مهمی است که قرآن سعی می کند با استفاده از آن قواعد حاکم بر زندگی انسان را با قواعدی که خداوند بر انفعالات زندگی قرار داده پیوند دهد.
وی با اشاره ی دیگری به ماجرای قوم بنی اسرائیل، گفت: هرگاه کسی به دنیا و منیت تکیه زده مهر ذلت و آوارگی بر پیشانی آن نشسته است و هر گاه بر اراده مردم تکیه کرده قدرت پیدا کرده است.
انصاری با بیان اینکه در آستانه 36 مین سالگرد پیروزی انقلاب،باید به بررسی گذشته و عوامل پیروزی بپردازیم و از تدبیر و روش امام خمینی بیاموزیم؛ گفت: هر چند که تخریب گذشتگان متأسفانه در سالهای گذشته بسیار مشاهده شد و هیچ قدردانی ای از زحمات آنها نشد؛ اما این فرهنگ اسلام نیست.
وی افزود: برخلاف برخی دولتمردان گذشته که بی‌احترامی و نادیده گرفتن گذشتگان را تبدیل به یک منش و فرهنگ کرده بودند، بر عبرت از گذشتگان تاکید داریم چراکه نادیده گرفتن آن مبتنی بر فرهنگ اسلام نیست.
انصاری با اشاره به این که زندگی امام از زوایای مهمی قابل بررسی است؛ گفت: پرداختن به زندگی امام از این بابت اهمیت دارد که علاوه بر پاسداشت یک انسان بزرگ بدانیم که یک انسان با چه عواملی توانست به ظرفیتی برسد که در جهان تحولی بزرگ ایجاد کند. 
عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: از این منظر صرف نظر از زندگی سیاسی امام، بررسی زندگی شخصی ایشان می تواند نقش مهمی در موفقیتهای فردی ما داشته باشد. این که یک طلبه چگونه از حوزه ی علمیه اراک و بعد هم قم به نقطه ای رسید که با وجود همه عوامل و مشکلات کشوری را از قید استبداد رهاند؛ موضوعی درس آموز است. 
وی یادآور شد: قدرت شاه در ایران به دلیل حمایتی که قدرتهای جهانی از او می کردند، کمتر از فرعون نبود. حتی امکانات امام هم ضعیفتر از حضرت موسی بود؛ چرا که حضرت موسی معجزات الهی را به همراه داشت، در حالی که امام یک روحانی مانند دیگر روحانیون بود؛ اما، امام در درجه اول منیت را در درون خود کشت و خدا را جایگزین آن ساخت. 
عضو مجمع روحانیون مبارز در توصیف ویژگی های شخصیت عرفانی امام خمینی با تأکید بر اینکه رمز موفقیت و نفوذ کلام امام خمینی (ره) شصت سال خودسازی و مبارزه با هوای نفس بوده است، متذکر شد: منیت در زندگی امام به اندازه سر سوزنی نبود. امام خودش را از میان برداشته بود و در واقع زبان و دستش برای خدا بود؛ در این زمان است که دست او، زبان او و کلام او کلام خدایی می‌شود و معجزه خدایی رخ میدهد. اگر غیر از این بود امکان نداشت فردی یک‌شبه به جایی برسد که سخنش امواج میلیونی را از پاریس به حرکت درآورد. یک نوار او یک جامعه را به حرکت می آورد. سخن او در هر جای دنیا بر دل ملت‌ها می نشست، بی آنکه در آن فضا زندگی کرده باشد.
انصاری دومین ویژگی شخصیت امام خمینی را “نظم بی‌بدیل” ایشان دانست و افزود: می‌توان گفت امام به معنای واقعی کلمه در تمامی منش و رفتارهای خود و در طول زندگی خود نظم را دقیق‌تر از یک ساعت سرلوحه کار خود قرار داده بود. این ویژگیهای بود که توجه همه را جلب می کرد و در طول زندگی ایشان همواره مشاهده می شد.
انصاری درباره سومین ویژگی شخصیت عرفانی امام گفت: ایشان یک انسان روشنفکر به تمام معنا بود و با وجود آنکه در تمام طول حضور خود در جماران از این منطقه خارج نشده بود و حتی از منزل خود دور هم نشده بود؛ مانند کسی که بر بام دنیا ایستاده و تمام تحولات دنیا را رصد می‌کند از دنیا و اخبار آن مطلع بود. او تمام رادیوهای داخلی و خارجی رسانه ها و حتی خلاصه نامه های مردمی را مشاهده و بررسی میکرد. او یک فرد خاص، نوگرا و نواندیش بود و همواره خود را در کنار مردم می‌دانست.
وی دیگر ویژگی شخصیت امام را نشاط وی دانست و گفت: امام خمینی با حدود 80 سال سن نشاط و روح جوانی در دل داشت. در این سن و سال با همین نشاط به میدانی پا گذاشت که هزاران هزار پهلوان و سیاستمدار بزرگ از آن وحشت داشتند، اما امام مانند کوه استوار و مانند یک جوان بانشاط و باانگیزه بود و به جوانان نیز اعتقاد و علاقه کامل داشت و با عشق و توکل به خدا به مردم نیز عشق می‌ورزید و با همین عشق مردم را امر به خوبی‌ها، مبارزه علیه ظلم، ستم و استبداد و زیر بار ظلم نرفتن می‌کرد و با این روش و منش بود که امام در کنار مردم ایستاد و آزادی سلب شده از آنها را باز ستاند و همواره تاکید داشت که ارکان حکومت باید با نظر و فکر مردم شکل بگیرد. او تصمیمات شجاعانه ای می گرفت؛در حالی که همه از امکان بروز خطراتی در پرواز از پاریس به تهران می گفتند؛ او تصمیم به انجام این پرواز گرفت و زمانی که با کمک منافقان حجم بمباران‌های تهران زیاد شده بود و صدام منطقه شهید دستجردی (ظفر) را بمباران کرد با خواهش، تقاضا و التماس از امام خواستند با شنیدن صدای آژیر به پناهگاه برود و بعد از همه خواهش‌ها امام این شرط را گذاشت که آیا شما برای همه مردم جماران پناهگاه ساخته‌اید؟ چراکه حق بر این نیست که مردم منطقه جماران به خاطر حضور من در این منطقه دچار زیان شوند و هر زمانی که توانستید برای همه این مردم پناهگاه بسازید من هم به پناهگاه می‌روم و این یعنی اینکه امام خود در کنار ملت در همه صحنه‌ها ایستاده بود. 
انصاری افزود: امام تا چند روز پیش از رحلت، ورزش متناسب با آن سن و سال را رها نمی کرد و با خصوصیاتی از جمله توکل، تقوا، عشق به مردم و توانایی جسمی زندگی می کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت حضور همه‌جانبه مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال، گفت: ان‌شاءالله در این روز شاهد تجدید بیعت همه مردم با انقلاب و امام باشیم و لازم است همه با حضور در راهپیمایی و سر دادن شعارهای وحدت‌آفرین در راه اقتدار و پیشرفت نظام گام برداریم.
گفتنی است پیش از سخنان انصاری برخی از نمایندگان تشکلهای دانشجویی و همچنین دکتر ظفرقندی سخنانی مطرح کردند.
دکتر ظفرقندی با اشاره به اینکه جایگاه امام همواره از سوی افراط گران و تفریط گران مورد تهدید قرار گرفته و امام هم از آنها عاصی بود، گفت: در دوران امام، بسیاری از اینها سربلند نمی کردند، اما الان این امکان را دارند و اگر میتوانستند مسیر جمهوریت نظام را تا کنون به سمتی دیگر تغییر دهند این هدف خود عملی میکردند.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: در مسیر جنبش دانشجویی همواره موانعی بوده که باید آنها را کنار زد. دانشجویان باید از دولت کنونی حمایت کنند؛ البته حمایت همیشه جهتی دوسویه دارد و باید دانشجویان نیز از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند.
ظفرقندی همچنین یادآور شد: آنچه که امام را در دل مردم، قرار داد، جنبه های روحی، عبادت و ارزشهای تقوایی ایشان بود که از ایشان یک رهبر بزرگ ساخت.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا