«پلاسکو» موضوع اصلی «چهارراه استانبول» نبود؛ سه میلیارد هزینه کردم
روزبه توکلی – انصاف نیوز: در روز سوم جشنوارهی فیلم فجر، نشست خبری «چهارراه استانبول» ساختهی «مصطفی کیایی» برگزار شد. کیایی با گفتن این که «پلاسکو» موضوع اصلی فیلمش نبوده است، از هزینهی سه میلیاردی فیلمش نیز صحبت کرد.
به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، نشست خبری فیلم «چهارراه استانبول» با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی ملت برگزار شد که مصطفی کیایی در پاسخ به این سؤال که «حجم اندوه و دردناکی فاجعهی پلاسکو در فیلم کمتر به چشم میآمد»، گفت: فیلم من دربارهی پلاسکو نبود، مثل هر فیلم دیگری که در دنیا ساخته میشود، قصهای داشتم که با یک واقعهی تاریخی گره میخورد و آن حادثه در این فیلم «پلاسکو» بود، ما به اندازهی نیاز داستان و درام در این فیلم به این ماجرا ورود کردیم. اگر کسی انتظار دارد کل فیلم دربارهی پلاسکو باشد، این انتظار برای او در این فیلم برآورده نمیشود.
این کارگردان ادامه داد: من مطمئن هستم که اگر این فیلم را نمیساختم تا سالها کسی سراغ ساخت فیلمی دربارهی فاجعه پلاسکو نمیرفت. این فیلم را با هزینهی شخصی خود حدود سه میلیارد تومان ساختم، من اگر میخواستم سراغ تهیهکننده بروم، کسی حاضر نمیشد که سه میلیارد برای این فیلم هزینه کند، اگر هم به سراغ ارگانها میرفتم حتماً هر کدام سفارشاتی داشتند؛ بنابراین در این فیلم سعی کردیم در حد توان سینمای ایران و بودجهای که داریم، کار کنیم.
کیایی دربارهی این که «فیلمش با محوریت ساختمان پلاسکو است»، گفت: بحثم از ساخت این فیلم تنها پلاسکو نبود، بلکه مسالهی اقتصادی مردم نیز بود. به نظرم پلاسکو نماد اقتصاد ایران بود. امروز مشکلات اقتصادی و تجارتی وجود دارد که موجب شده ما حتی مهر و تسبیح هم از چین وارد کنیم؛ برای من دغدغه بود که به این مساله هم اشاره کنم.
کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» بعد از توضیحاتی در رابطه با محوریت پلاسکو در فیلمش دربارهی نامگذاری این فیلم نیز گفت: ابتدا فیلمنامه را با اسم «پلاسکو» ثبت کردم و مطمئنم اگر فیلم با همین نام ساخته میشد، فروش بیشتری داشت و تحت تأثیر همین نام در گیشه نیز موفقتر میشد، اما نام فیلم را به «چهارراه استانبول» تغییر دادم تا مخاطب فکر نکند، ما از نام پلاسکو سوءاستفاده کردهایم.
در ادامه «بهرام رادان» در پاسخ به این پرسش که «ما در این فیلم شاهد تکرار زوج او و محسن کیایی مانند فیلم «بارکد» بودیم و نظرش دربارهی تفاوت بازیش در این فیلم چیست؟»، گفت: من فیلم را برای اولین بار دیدم و نمیتوانم تحلیل درستی دربارهی نقش خودم نسبت به فیلم بارکد داشته باشم. من منتقد جدی خودم هستم و نسبت به کارهای خود، همیشه نیمه خالی نقشهایم را میبینم تا بتوانم از نیمه پر آن دفاع کنم. به هر حال خیلی جالب است که سابقه زوج فیلم «بارکد» در ذهن شما نشسته است و من خیلی خوشحالم از این بابت نشان میدهد که ما در آنجا موفق شدیم دو کاراکتر را در ذهنهای شما ماندگار کنیم و باید سعی کنیم کاراکترهای جدیدتری را ایجاد کنیم.
این بازیگر افزود: یادتان نرود ما دفعهی اول در فیلم «عصر یخبندان» با محسن کیایی همبازی شدیم. ما در آنجا دو دوست نبودیم، اما این جا و بارکد دوست بودیم. من این مساله را نقطهی ضعف نمیدانیم، بلکه شاید نقطه مثبتی نیز وجود داشته باشد، شاید همان کاراکترهای بارکد که در ذهن شما نشستهاند، یکسال و نیم دیگر «احد» و «بهمن» شخصیتهای فیلم چهاراره استانبول در ذهن شما بنشیند.
انتهای پیام