خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در حاشیه‌ی پاسخ به «چهل سال» گوگوش و قمیشی

«افشین علاء» شاعر انقلاب در یادداشتی تلگرامی در حاشیه‌ی پاسخ خود به ترانه‌ی «چهل سال» گوگوش و قمیشی نوشت:

ضمن سپاس از بی شمار عزیزانی که پس از سرودن ترانه‌ام در پاسخ به اجرای اخیر آقای سیاوش قمیشی و خانم فائقه آتشین، مرا مورد لطف، محبت و تشویق قرار داده‌اند، لازم دانستم نکاتی را به عرض برسانم.

🔸 بدیهی است نه کار من ترانه سرایی است، نه تا کنون بنای ورود به حیطه‌ی موسیقی پاپ و عوام پسند را داشته‌ام. در این مورد نیز به دلیل همزمانی آن با اهانت‌ها و تحریم‌های رییس جمهور فاسد و بدنام ایالات متحده آمریکا علیه ایران، و بحران اقتصادی ناشی از فساد و اهمال برخی مسوولان کشور که عرصه را بر ملت تنگ کرده است، احساس کردم باید به این پروژه‌ی سیاه نمایانه پاسخ بدهم.

🔸 فکر می‌کنم پرسش‌هایی که در ترانه‌ام مطرح کردم برای اعتراض به آن همراهی آشکار با دشمنان خارجی، کافی بود. بنابراین نه بنای اهانت به کسی را دارم، نه ادبیات برخی رسانه‌های داخلی را که ضمن انعکاس ترانه‌ی من، به اهانت، انگ زنی و افشاگری‌های اخلاقی در حیطه‌ی زندگی خصوص افراد پرداخته‌اند می‌پسندم. چراکه وقتی پای افشاگری‌های اخلاقی به میان آید، شاید پرونده‌ی من نوعی بسیار سیاه‌تر باشد! که بسیار شنیده‌ایم: گر حکم شود که مست گیرند…

🔸 زیبنده است هر ادعا را صرفاً با اشاره به محتوای همان ادعا پاسخ داد. نه آنکه با توهین و افشاگری بخواهیم بطلان ادعای کسی را ثابت کنیم، حتی مخالف و دشمنمان را. این را هم از خودم نمی‌گویم، که آموزه‌های دینی و اخلاقی چنین رویه‌ای را تقبیح کرده‌اند.

🔸 البته ادبیاتی که در پاسخ به دشمنان خبیث این آئین و آب و خاک از قبیل ترامپ، آل سعود و حامیان صهیونیست آنان، به کار می‌گیرم شامل این قاعده نمی‌شود. من به عنوان شاعر انقلاب هرگز دربرابر جنایت‌های این کودک کشان مدعی حقوق بشر، منفعل نخواهم بود و زبان تندی خواهم داشت. اما در گفتگو با هموطنانم حتی اپوزیسیون خارج نشین که گاه امثال مرا وابسته، حکومتی و… نیز می‌خوانند، با زبان تهمت و دشنام سخن نمی‌گویم. کمااینکه چندی پیش در پاسخ به شاعر اپوزیسیون اما پیشکسوتی چون اسماعیل نوری علا که از اقوام نزدیک من نیز هست و در نوشته‌ای مرا «شاعر دربار ولایت فقیه» نامید، زبان به طعن و دشنام نگشودم.

🔸 در پایان امیدوارم هم مبلغان نظام اسلامی دربرابر تهاجم فکری، فرهنگی و هنری مخالفان نظام، شیوه‌های درست‌تری را به کار گیرند، هم برخی روشنفکران و هنرمندان اپوزیسیون و دگراندیش، علیرغم همه‌ی تلخکامی ها، تعامل انتقادی با نظام مستقر در میهنمان و زندگی در کنار اقشار مختلف ملت قهرمان و مظلوم ایران را به همراهی و همنوایی با کانون‌های فاسد قدرت در جهان غرب ترجیح بدهند.

 

شعر افشین علا با عنوان «به خوانندگان «چهل سال»»

 

یه جور میگی چهل ساله

که ما بدبخت و نابودیم

که انگار پیش از اون هرشب

توی کاباره خوش بودیم

 

گمونت ازسر سیری

یه ملت انقلاب کردن؟

بهشت بود و همه باهم

زدن اونو خراب کردن؟

 

یه جور میگی که این چل سال

پر از کابوسه و بیداد

که انگار پیش از اون مردم

ندیدن گزمه و جلاد

 

ندیدی کاخای شاهو؟

ندیدی چاله میدونو؟

گمونم خوب یادت نیست

جنوب شهر تهرونو

 

ندیدی پهلوی ها رو

کیا آوردن و بردن؟

به جز مونتاژ و عریانی

تو این کشور چی آوردن؟

 

سی میلیون جمعیت داشتیم

همون قدر بشکه های نفت

نه جنگ بود و نه تحریمی

ولی پولا کجا می رفت؟

 

تو جیب اشرف و شاپور

تو کاخ حضرت والا

بله شادی فراوون بود

ولی تو فیلم فارسی ها

 

کی بعد از انقلاب، اول

به این ملت خیانت کرد؟

ترورها رو به راه انداخت

کی ازصدام حمایت کرد؟

 

خلیج فارس ایرانو

عرب میگفت کدوم شیاد؟

با شلیک کدوم موشک

هواپیما توآب افتاد؟

 

ندیدی توی سنگرها

هزاران جسم صدچاکو؟

جوونایی که جون دادن

ندادن یک وجب خاکو؟

 

تو اون روزا نمی خوندی

چرا از فقر و بدبختی؟

چرا شیون نمی کردی

برای کشتن تختی؟

 

به فرضم توی این چل سال

وطن غرق تباهی بود،

بپرس از غربیا آیا

مصدق هم سپاهی بود؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب افشين علاي عزيز، صرفنظر از ترانه آن دو و جوابيه جنابعالي، آيا با توجه به ديده ها و شنيده ها و مطالعات تان، اساسا” تفاوت هائي ميان دوره پهلوي ها و انقلاب اسلامي (نه بصورت کليشه اي و شعاري که همواره عده اي فرياد ميکشند) مي بينيد!؟ تفاوت هايي متفاوت از جنس آنچه ما پس از انقلاب اسلامي ميگفته ايم؟

    1
    1
  2. ندیدم دخت ایرانی
    سفر کرده به عریانی
    در آغوش ِِِِهر بیابانی.
    رکورد تنفروشی ایرانیان در کشورهای همسایه پس از انقلاب شکسته شد؟
    اگر راست میگی نتشر کن.

    3
    5
    1. می شه لطف کنید تا دری به تخته ای می خوره از دخترها و زنای ایرانی مایه نزارین و آمارتن فروشی شون تو خارخ از ایران رو که راست و دروغش معلوم تیست علم نکنید ؟ ! چرا اهیچ وقت از آمار تجاوزهای وطنی در کوچه و خیابان و خانواده توسط مردان وطنی مثال نمی زنید ؟ ! چرا چون پای اخلاقیات و مسولیت فردی ایرانی جماعت در کنار نقایص حکمرانی حاکمان هم وسط میاد؟!

      5
      2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا