خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هفتاد ایرانی در محاصره کرونا

روزنامه‌ی همشهری نوشت: شهر ووهان چین  این روزها به‌دلیل خبر شیوع ویروس کرونا به یکی از مشهورترین شهرهای جهان بدل شده است؛ منطقه‌ای با 11میلیون نفر جمعیت که چندین روز است ساکنان آن قرنطینه شده‌اند. ووهان نخستین شهری بود که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن شناسایی شد و ازهمین‌رو بیشتر جان‌باختگان و مبتلایان به این ویروس هم مربوط به این شهر است. اما نکته ای  که این شهر را امروز برای ایرانیان مهم می‌کند این است که 70نفر از دانشجویان و پژوهشگران ایرانی در این شهر زندگی می‌کنند و حالا حدود 10روز است که در محاصره کرونا قرار گرفته‌اند. مسئولان وزارت بهداشت و وزارت خارجه اعلام کرده‌اند در تلاش هستند تا شرایطی را برای بازگشت این ایرانیان به کشور فراهم کنند. گفت‌وگوی همشهری با «مهدی مکوندی» پژوهشگر پسا دکتری در دانشگاه تکنولوژی ووهان را درباره بازگشت به کشور می‌خوانید.

*الان شرایط شما و دیگر‌ان چگونه است‌؟

شهر ووهان کاملا قرنطینه شده است. اجازه ورود و خروج از شهر به کسی داده نمی‌شود. شرایط بحرانی است. ووهان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای چین است. این شهر از لحاظ وسعت همیشه با کالیفرنیا در آمریکا مقایسه می‌شود. اینجا مسئولان از مردم خواسته‌اند که از خانه‌های خود هم خارج نشوند و شهر و مراکز اداری، دولتی و عمومی همگی تعطیل است. از زمانی که این مشکل حاد شد و شهر توسط دولت چین تحت کنترل و قرنطینه قرار گرفت؛ فعالیت مترو، تمام اتوبوس‌ها و خدمات شهری به‌طور کل متوقف شد. البته برای دو روز بعد از قرنطینه قیمت تمام کالاهای اساسی و به‌خصوص خوراکی‌ها چندین برابر افزایش داشت و ماسک کمیاب شد اما دولت چین ظرف مدت بسیار کوتاهی همه شرایط را به قبل بازگرداند و کنترل را در دست گرفت و هم‌اکنون کمبودی در شهر دیده نمی‌شود و مردم به‌صورت عادی می‌توانند از سوپر مارکت‌های بزرگ خرید کنند.

* ازفضای عمومی شهر بگویید.

ترس عمومی بین مردم و به‌خصوص دانشجویان خارجی و مهاجران مثل ما ایرانی‌ها بسیار وجود دارد. البته در ابتدا خیلی نبود ولی از زمانی که شهر قرنطینه شد و مردم متوجه شدند اجازه خروج از شهر را ندارند، به‌شدت افزایش پیدا کرد. هم‌اکنون تصویر کلی شهر به شکلی است که انگار کسی در آن زندگی نمی‌کند و بیشتر افراد از ترس ابتلا به بیماری از خانه‌هایشان هم بیرون نمی‌آیند.

*چه تعداد ایرانی در شهر ووهان زندگی می‌کنند؟

حدود 70ایرانی دانشجو و پژوهشگر هم‌اکنون در ووهان هستیم که همگی به بازگشت به ایران فکر می‌کنیم. سفارت ایران در چین در تلاش است که مجوز خروج ایرانی‌ها را از مقامات چین دریافت و هماهنگی‌هایی را برای بازگشت ما به ایران انجام دهد و رایزنی‌هایی هم صورت گرفته و روز پنجشنبه به ما اعلام کردند که امروز (روز جمعه) به ایران برخواهیم گشت و مجوزها دریافت شده و هواپیمای چارتر هم درنظر گرفته‌اند. حتی نشانی 3 نقطه شهر و ساعت را هم اعلام کردند تا همگی برای بازگشت از این نقاط    با اتوبوس به فرودگاه برویم و به ایران بازگردیم. ولی یکباره گفتند که هنوز هماهنگی‌های نهایی صورت نگرفته و باید منتظر باشیم. البته این را باید بگوییم که تعدادی از کشورها برای انتقال اتباع خود از چین به کشورهایشان مجوز دریافت کرده‌اند و می‌دانم که فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها از ووهان با هماهنگی کشورشان و پروازهای اختصاصی خارج شدند.

*هماهنگی‌ها بین دانشجوها با مسئولان سفارت چگونه است؟

در مراحل ابتدایی شناسایی این بیماری، سفارت ایران نمی‌خواست مسئولیتی را قبول کند. طرح اولیه که به دانشجویان ارائه دادند این بود که ما به بیمارستان‌های ووهان برویم و برگه سلامتی بگیریم. بعد با یک اتوبوس ما را به شانگهای منتقل کنند و آن جا یک هفته در قرنطینه باشیم. بعد از آن با پرواز به ایران منتقل شویم که با مخالفت دانشجویان روبه‌رو شد؛ زیرا ریسک این کاراز نظر بیماری  بسیار بالا بود، بنابراین طرح رد شد. ‌اکنون و باتوجه به قرنطینه بودن شهر سفارت مسئولیت خروج ما  را برعهده گرفته است.انتظار بیشتری از سفارت داریم تا هرچه سریع‌تر ما را از این منطقه خارج کند. البته برای اینکه جان سایر هموطنان داخل کشور به خطر نیفتد، قرار است همه ما دانشجویان به‌مدت 2هفته با بازگشت به کشور دوره قرنطینه را در تهران پشت‌سر بگذاریم. چون سن بیشتر دانشجویان ایرانی که در ووهان حضور دارند بین 20 تا 25سال است، ترس و اضطراب خیلی در بین بچه ها دیده می‌شود. همچنین یکی دیگر از نگرانی‌ها به‌خاطر مشکلات سربازی در ایران است و ما از مسئولان وزارت خارجه خواسته‌ایم که مشکل این دانشجویان را پیگیری کنند. حتی دو نفر از جمع هستند که اعلام کرده‌اند به‌دلیل مشکلات سربازی حاضر به بازگشت نیستند و مسئولان سفارت از آنها خواسته‌اند که درصورت گرفتن مجوزها و فراهم شدن پرواز آنها هم حتما شهر را ترک کنند، زیرا این هماهنگی‌ها برای یک پرواز خواهد بود و امکان هماهنگی بعدی وجود نخواهد داشت.

*آیا از بین این 70نفر کسی به ویروس کرونا مبتلا شده است؟

حال عمومی همگی دانشجویان و پژوهشگران ایرانی که در اینجا هستیم خوب است و هیچ‌کس موردی از علائم ابتلا به ویروس کرونا را ندارد و فقط تنها خواسته ما این است که قبل از اینکه اتفاق بدی بیفتد به جای امنی منتقل شویم. اگر مسئولان سفارت دست، دست کنند، ممکن است در جمع دوستان کسی مبتلا شود.

*در این مدت اقدامات دیگری هم برای کمک به دانشجویان ایرانی انجام شده است؟

بله با هماهنگی سفارت بین همه بچه‌های بسته‌های غذایی تقسیم شد. البته مسئولان سفارت امکان حضور در شهر را ندارند ولی با هماهنگی‌هایی که با یکی از دانشجویان صورت گرفت و با کمک چند دانشجوی دیگر ما شاهد یک همکاری و هماهنگی بسیار خوب و امیدوارکننده بین دوستان برای تهیه بسته‌های غذایی و تقسیم بین دانشجویان بودیم. چیزی که خود من ر‌ا با وجود ترس ویروس کرونا در این روزها خیلی دلگرم کرده و به نوعی همبستگی بچه‌ها را نشان می‌دهد، حس همکاری‌ها و همراهی‌هاست. من خودم که چند سال است اینجا زندگی می‌کردم ایرانی‌های زیادی را اینجا نمی‌شناختم اما حالا با تعداد زیادی از افراد دوست شده‌ام به‌خصوص دانشجویانی که باوجود همین شرایطی که توصیف کردم   حاضر شدند به مراکز خرید بروند و برای دیگران بسته‌های غذایی تهیه کنند و این خیلی حس قشنگی بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا