خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یونس ژائله: در شرایط فعلی سرمایه گذار خارجی خطر نمی‌کند

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: یونس ژائله مالک گروه غذایی شیرین عسل معتقد است چنانچه دولت نتواند مبنای رابطه خود با بخش خصوصی را قانون بگذارد، سرمایه گذاران این بخش رقبت سرمایه گذاری را از دست خواهند داد. این کارآفرین برگزیده ایرانی می‌گوید برخلاف ایران، کشورهای همسایه برای سرمایه گذاران خصوصی پیشنهادهای خوبی دارند.

بخش خصوصی می‌تواند از ثروت‌های ملی صیانت کند

یونس ژائله

مدیر گروه‌ غذایی شیرین عسل در پاسخ به این سوال که تاثیر بخش خصوصی در احیاء صنایع از رده خارج شده چیست، گفت: بخش خصوصی باید فعال شود تا از ثروت‌های ملی صیانت شود. این بخش خصوصی است که می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد. روح اصل 44 فرابخشی است و منحصر به دولت یا مجلس نیست. در همین رابطه رئیس قوه قضائیه تاکید کرد همه موظف هستند اصل 44 را اجرا کنند.

یونس ژائله کسی که تاکنون بارها به عنوان کارآفرین برگزیده انتخاب شده است، به انصاف نیوز گفت: اصل 44 قانون اساسی دولت نباید متصدی امور باشد. وظیفه دولت نظارت و کنترل است. برای اجرای اصل 44 کتابچه مفصلی تهیه شده است و بسیاری از موارد پیش‌بینی شده و برای آن راهکار پیش‌بینی شده است اما مشکل جایی به وجود می‌آید که برخی نمی‌خواهند این اصل اجرا شود.

ژائله در پاسخ به این سوال که «چه کسانی با اجرای اصل 44 مشکل دارند؟» گفت: مثلا  وزیر فعلی اقتصاد نظر متفاوتی برای اجرای اصل 44 دارد. وی در توضیح نگاه تیم اقتصادی دولت جدید گفت: این گروه به چیزی تحت عنوان «پیمان مدیریتی » اعتقاد دارند. یعنی دولت مالکیت را نفروشد اما بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند. یعنی مالکیت برای دولت است و بخش خصوصی مدیر باشد.

وی در پاسخ به سوال که «موضع بخش خصوصی در خصوص طرح پیمان مدیریتی چیست؟» گفت: در این طرح انگار، دولت همچنان مالک کارخانه‌های تعطیل شده هست و بخش خصوصی باید سرمایه خود را خرج مجموعه‌ای کند که مالک آن نیست. به بیانی دیگر در چنین شرایطی به محض آنکه دولت اراده کند، سرمایه‌گذار باید سرمایه خود را خارج کند.

کارآفرین نمونه ایران تاکید کرد: چنین طرح و پیشنهادهایی مورد استقبال بخش خصوصی قرار نخواهد گرفت. قانون یک کشور موضع اقتدار آن کشور است به همین دلیل نباید با عوض شدن دولت، قانون عوض شود.

کشت و صنعت مغان پنج بار آگهی شد؛ خریداری نداشت

یونس ژائله در خصوص ماجراهای پیش آمده درباره شرکت کشت و صنعت دشت مغان گفت: کشت و صنعت دشت مغان از 1350 ایجاد می‌شود که مساحتی بالغ بر 700 هزار هکتار بوده است. این مجموعه سوددهی خود را از دست می‌دهد و در سال 96 پنج بار آگهی می‌شود و در نهایت به 27 هزار هکتار کاهش پیدا می‌کند و در طول این چند سال اموال کشت و صنعت مغان خراب می‌شود.

وی افزود: این مجموعه پنچ بار آگهی شد و خریداری نداشت. بالاخره ما آن را خریدیم و قراردادی دولتی امضا شد. اما برخی این قرارداد دولتی را باطل کردند. چنین رفتارهایی منجر به بی‌اعتمادی به بخش دولتی می‌شود. از این پس، بخش خصوصی اطمینان نخواهد کرد و قراردادی با دولت نمی‌بندد این در حالیست که دولت عالی‌ترین رکن و اطمینان بخش ترین نهاد یک کشور است. بعید به نظر می‌رسد کسی حاضر باشد سرمایه خود را وارد کارخانه‌ای کند که نهاد دیگری مالک آن است.

برخی مجموعه‌ها حیاط خلوت دولتی‌ها هستند

ژائله در پاسخ به این سوال که «چرا باید دولت نسبت به مجموعه‌هایی که ضرر ده هستند، چشم داشته باشد» گفت: این جور جاها حیاط خلوت دولت‌ها می‌شود. کارگران این شرکت‌ها اغلب توسط پیمانکاران استخدام می‌شوند، پیمانکاران نیز اکثرا حقوق پایینی به نیروهای طرف قرار داد خود می‌پردازند. وقتی این مراکز در اختیار دولت باشند، آنها می‌توانند نزدیکان خود را مسئولیت دهند در حالیکه اگر این مراکز در اختیار بخش خصوصی باشد، سرمایه گذاران بخش خصوصی زیربار توصیه‌های دولتی نمی‌روند.

وی در پاسخ اینکه چه باید کرد، گفت: همه چیز باید تابع قانون باشد. قوانین دولتی باید حاکم شود و کسی نباید این اجازه را داشته باشد این قوانین را نقض کند. باید سرمایه گذاران تشویق کنند تا سرمایه گذار ایرانی به ترکیه فرار نکند و مشتاق باشد در ایران کار کنند. باید این تفکر و نگرش عوض شود.

 ژائله در پاسخ به این سوال که آیا بدون اصلاح قوانین می‌توان سرمایه خارجی جذب کرد، گفت: نحوه اجرای قوانین فعلی، مایه دردسر سرمایه گذاران داخلی شده است. طبیعی است در این شرایط سرمایه گذار خارجی خطر نمی‌کند.

سرمایه ایران کارآفرینان هستند، نه نفت

از یونس ژائله پرسیدیم آیا از کشورهای همسایه پیشنهاد سرمایه گذاری داشته است؟ که او پاسخ داد: بارها از کشورهای خارجی پیشنهاد داشته‌ام اما من در این ممکلت، به جبهه رفته‌ام و برای این کشور، همه کار کرده‌ام. معتقدم مشکلات درست شود. سرمایه این مملکت نفت نیست، کارآفرینان کشور هستند. بالاخره نفت روزی تمام می‌شود ما باید از خاک طلا در بیاوریم. پیشرفت ترکیه وابسته به نفت نیست، متکی به کارآفرینان این کشور است.

این کارآفرین برگزیده در پاسخ به این سوال که «دلیل وجود نارضایتی کارگران چیست؟» گفت: اگر ایرادی در قوانین وجود دارد باید اصلاح شود. ما قوانینی دست و پاگیر زیادی داریم که همه آنها قابل حل هستند. نمره دیکته‌ای با پنج غلط صفر نیست.

وی در ادامه گفت: کارآفرینان مشکلی با کارگر و قانون کار ندارند. کارگران زحمت کش با جان و دل کار می‌کنند ؛ کارفرما مانند پدرش است و همدیگر را دوست دارند اما کسی که نمی‌خواهد کار کند دنبال قوانینی است تا آنها را بهانه کند و  کار نکند اما پول بگیرد. حقیقت این است کارگر بد از قانون ناراضی است و کارفرمای بد هم از قانون ناراضی است.

یونس ژائله در خصوص افزایش حقوق کاگران به انصاف نیوز گفت: همه چیز باید با همه چیز هماهنگ باشد. نمی توان تولیدات را در بازار گران فروخت ولی حقوق کارگر بالا نرود. درآمدها باهم نسبت دارند. طبق محاسبات ده درصد قیمت تمام شده مربوط به حقوق کارگران است، این استاندارد است. این تناسب را کارگر قبول می‌کند. کارگر باید درآمد کافی داشته باشد تا در آرامش زندگی کند. کارگر و کارفرما نباید رابطه دشمنی داشته باشند و رابطه ناسالمی داشته باشند.

پیش از این انصاف نیوز به مسائل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز پرداخته است.

انتهای پیام .

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. با این حسب و این گفته های آقای یونس ژائله آیا میتوان امیدی به بهبود وضع اقتصادی داشت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا